Byta motor Del 2

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Användarens profilbild
DilleBoy
Inlägg: 109
Blev medlem: fre 25 mar 2011, 18:20:32
Bilmodell: Toyota Celica ST205
Årsmodell: 1999
PostOrt: Spånga
Land (Country): Stockholm
Ort: Stockholm

Byta motor Del 2

Inlägg av DilleBoy »

Så ni har jag varit i kontakt med *japan* lite ang BEAMS motor, men då fick jag detta svar av dom och nu behöver jag lite hjälp.. så här var svaret av dom,,

(Detta är en använde en del och vi kan inte garantera att denna motor kommer att passa din 1994 Celica GT. Också att bekräfta ni har en 1994 Celica GT (ST202)? Vi skulle behöva mer information, vid denna tidpunkt bara information vi har också om denna del används är samma som vi levererar till våra kunder. Vi rekommenderar samråd en mekaniker eller en tuner som du kan förtroende, och vi kan ge råd om särskilda delar, osv. Det är mycket engagerad i en motor swap. Ibland ecun och de viktigaste-säkerhetsrem inte arbetar tillsammans, etc. Även ni kan ha olika belllhousing mönster på din översändande vs denna motor, osv. Det finns alltför många okända variabler för mig att ge er ett konkret svar)

Mitt hjälp från er är ju ganska enkelt, Passar BEAMS utan större problem? eller är det andra delar som måste bytas ut med? För om jag beställer BEAMS då har jag ingen retur köp på den,,
-Lexus IS200 Brukis
-ST205 Såld
-ST202 Såld
-ST185 Såld
-ST182 Såld
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Byta motor Del 2

Inlägg av Johnny Blade »

Om motorn har suttit i en Celica eller nån annan FWD-bil (eller MR2) så är det i princip "bara" elen som är problemet.
I Altezzan så sitter motorn rakt,så insug,grenrör och tråg ser olika ut,det kanske blir problem med utrymmet under huven.
Jag är inte bombsäker på det jag skrev,det kanske någon annan är.
Bild
Bild
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Byta motor Del 2

Inlägg av Glenn »

Sen tror jag iofs inte du tar nån jätterisk, en BEAMS-motor är såpass ovanlig och eftertraktad att om du inte får till det borde du med lite tålamot kunna få samma peng för den av en svensk köpare.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Byta motor Del 2

Inlägg av SHySwe »

Det är en 147kW?
147kW=200hk är ju inte så stor effektökning att ditt befintliga bränslesystem eller luftmätning borde krokna?
Däremot måste du garanterat mappa om bilen för att få ut effekten.

Inte för att vara kritisk, men:
En bra mappning av din standardmotor, bättre avgassystem, lufthantering och kanske en liten höjning av kompressionen ger antagigen samma resultat.
För mycket mindre pengar.
Leta annars reda på en risig bil med hyfsad turbomotor (3S-GTE), så får du alla prylar du behöver på köpet. Då finns även möjligheten att "ladda på" lite extra om du vill.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Byta motor Del 2

Inlägg av Glenn »

Förhooppningsvis får han ju med ECU'n till BEAMS-motorn, isåfall behöver man ju inte mappa osv.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar