Byta motor..

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Användarens profilbild
DilleBoy
Inlägg: 109
Blev medlem: fre 25 mar 2011, 18:20:32
Bilmodell: Toyota Celica ST205
Årsmodell: 1999
PostOrt: Spånga
Land (Country): Stockholm
Ort: Stockholm

Byta motor..

Inlägg av DilleBoy »

Jag har en celica gt 94,, ville fråga lite efter råd, Vill faktis byta motor till nästa år gärna med lite mer prestanda, Vad kan ni rekomendera?
-Lexus IS200 Brukis
-ST205 Såld
-ST202 Såld
-ST185 Såld
-ST182 Såld
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Byta motor..

Inlägg av Bempa »

En 3SGTE kanske ?
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Byta motor..

Inlägg av SHySwe »

Ska du ha den gatlaglig?
Hur mycket jobb vill du lägga ner?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Byta motor..

Inlägg av Neblade »

Ska jag vara den som säger det tråkiga som brukar komma upp i liknande trådar?
-"Det är billigare och enklare att köpa en bil med roligare motor än att byta motor."
Påståendet är ju lite grovhugget såklart, men oftast krävs det en hel del för att få det att hålla, fungera bra och vara lagligt. Allt beror ju på hur mycket du kan och är villig att lära dig. Vilka förutsättningar som finns i form av garage, verktyg mm.

Men det enklaste och i regel det billigaste är att byta upp sig mot tex en GT4 istället. Som bonus slipper du ju framhjulsdriften och får fyrhjulsdrift.
Problemet med att byta motor i bilen är att den blir olaglig att köra på väg, med allt vad det kan innebära vid flygande besiktningar, bilprovningen, försäkringar etc.

Så nu har jag sagt det tråkiga... över till möjligheterna!?


Först och främst, vad hade du tänkt dig?
Hur mycket pengar får det kosta?
Hur mycket effekt behöver du?
Överladdat med turbo/kompressor eller sugmotor?
Ska du försöka få bilen laglig genom att registrera som ombyggt fordon?

De två första alternativen jag tänker på är:
*Turbokonvertera originalmotorn
*3S-GTE ("samma" motor som nu fast med turbo), sitter i bland annat Celica GT4.


Bara för att det inte är det enklaste alternativet betyder det ju inte att det är fel att ge sig på att byta motor. :) Det är lärorikt om inte annat! ;)
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
KelMer
Inlägg: 755
Blev medlem: sön 17 maj 2009, 17:17:51
Bilmodell: Mr2 Mkll V6
Årsmodell: 1992
PostOrt: Piteå
Land (Country): Sverige
Ort: Piteå födelseplatsen för sveriges första inreggade Mr2 V6

Re: Byta motor..

Inlägg av KelMer »

En 3vz-fe helt klart, och den kan du få laglig, men som sagt det är en hel del jobb, fast ROLIGT jobb... ;)
/Christian N
0733966737

Toyota Mr2 Mkll gen2 N/a Mv6:an *Kör*

Toyota Avensis -05 Aut, Stora GPS:en Familjeracen? *Kör*

Toyota Camry -93 V6 Delar Säljes *Skrotad*

Toyota Starlet KP62 *Rulland chassi*

BIMMER 328i -96 m 325:ans insug Vinterräsen *Såld*

Audi S6 C4 2,2T -94 Quattro "nya" Vinterräsern *Kör*



Friskt vågat, Hälften vunnet
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Byta motor..

Inlägg av cheetah1 »

Eller en 1UZ-FE. ;) Fast det var mest ett skämt.
Användarens profilbild
DilleBoy
Inlägg: 109
Blev medlem: fre 25 mar 2011, 18:20:32
Bilmodell: Toyota Celica ST205
Årsmodell: 1999
PostOrt: Spånga
Land (Country): Stockholm
Ort: Stockholm

Re: Byta motor..

Inlägg av DilleBoy »

Tack för att ni svarade, Har inte kollat in på ett tag därför svarade jag aldrig, Men hur som helst har jag hittad ett motor 3S-GTE på skrotan och funkar hur bra som helst, Min stora fråga är går det att bara byta motor utan störa problem? eller måste jag byta massa annat med? Jag är ute efter 200HK på bilen men med bra bra acceleration,


Och ja det är alltid billigare att köpa turbo bilar, Lättare att trimma o mindre huvudvärk, Jag gillar att o trixa o mixa
-Lexus IS200 Brukis
-ST205 Såld
-ST202 Såld
-ST185 Såld
-ST182 Såld
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Byta motor..

Inlägg av SHySwe »

Klart enklast, men du får den troligen inte gatlaglig? Spelar det nån roll?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
DilleBoy
Inlägg: 109
Blev medlem: fre 25 mar 2011, 18:20:32
Bilmodell: Toyota Celica ST205
Årsmodell: 1999
PostOrt: Spånga
Land (Country): Stockholm
Ort: Stockholm

Re: Byta motor..

Inlägg av DilleBoy »

spelar inte så stor roll, Så hur blir det om jag byter motor till 3S-GTE
Vilka mer delar behövs för att byta?
-Lexus IS200 Brukis
-ST205 Såld
-ST202 Såld
-ST185 Såld
-ST182 Såld
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Byta motor..

Inlägg av Glenn »

Har du en "äkta" 94 (i.e ST202) så har du ju iofs redan 180hk ? ..men om man kan få tag i en så finns ju då 3S-GTE gen4 med BEAMS som har 200hk, eller gen5 med 210.. dom såldes dock afaik bara i japan.

Klart det går att meckla i en 3S-GTE, men det är ju lite jobb och risken att få körförbud pga att det sitter en turbo där är överhängande.


Annars håller jag i princip med neblade, enklare och bättre att byta bil..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar