Byta motor..

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Byta motor..

Inlägg av cheetah1 »

Största anledningen till att köra VAG. Dom är generösa med avgascertifikat och karosscertifikat och annat, ringer man dom och frågar så säger dom att "ja, du kan ju inte byta hur som helst, men berätta vad du har tänkt dig så kan vi nog lösa det..", Jag hade lite tankar på att stoppa i en 1,8T i min Vento, och det skulle inte vara några som helst problem.

Men nu är det ju inte VAG som gör dom BRA bilarana, så då får vi väl helt enkelt klara oss med det vi har. :)

RWD-konvertera och släng i en 1UZ-FE så är du min idol för resten av livet. Jag tänker mig blocketannonsen den dag du säljer den. "Toyota Celica V8 RWD 300 hk". Idol, som sagt.
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Byta motor..

Inlägg av SHySwe »

Alltså... Du vet det inte än, men du vill ha det svenska konceptet? Klart att det ska finnas en inhemsk touch på alla byggen...
Gatlagligt, inte så dyrt som 3S-GTE med eftermarkads-sput, mer pulver än 3S-GTE...
...
Saab!
Jo, men fundera lite iaf.
Så här:
Du kan ta motorn med lådan som ett paket från samma bil. Då kan du sfro-besiktiga som ombyggt fordon! Kanske behövs lite större bromsskivor?
Den 9k -94 jag ska använda är en 2,3 fulltrycksturbo som ger 199hk. Det kostar nästan inget att mappa upp den till 260hk och 400Nm. Bara en Canbus-dosa för ca 800spänn. Sen bottnar turbon och avgaset, men de går ju åxå att byta senare. Det roligaste är att du kan mappa originalsprutet själv, och byta mappar live när de behövs. Lättkörd cruising och redo för två fingrar på vänster axel.
Och du hittar säkert en hyfsad maskin för 5k.
Och den kommer att synas som ett speciellt bygge.

Om rollan nånsin blr färdig, så vet jag nu hur nästa dröm ska se ut...
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Byta motor..

Inlägg av Glenn »

cheetah1 skrev:Största anledningen till att köra VAG. Dom är generösa med avgascertifikat och karosscertifikat och annat, ringer man dom och frågar så säger dom att "ja, du kan ju inte byta hur som helst, men berätta vad du har tänkt dig så kan vi nog lösa det..", Jag hade lite tankar på att stoppa i en 1,8T i min Vento, och det skulle inte vara några som helst problem.
På en helbilsgodkänd bil ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Byta motor..

Inlägg av Glenn »

Angående det sryul skrev, Kan ju också nämna att man kan köpa 2.3LTT, den har bara 170hk och är lika trimvänlig (samma motor med annan programvara och en extra ventil), tyvärr har den ganska högt vrid vilket gör att man kan slå i taket på det.

Jag är väldigt förtjust i just den motorn, fast det är ju inte toyota förstås, men skulle jag scratchbygga en bil skulle den antagligen ha just en sådan :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Byta motor..

Inlägg av SHySwe »

2.3 ltt är samma motor OCH samma programvara som 2.3 ftt. Det enda som skiljer är att den saknar laddtrycksventil, 700 spänn.
Men jag tänkte att det är bättre att regga med den högre effekten, ifall en misstänksam farbror P dyker upp när man kör på "fel" mappning.
Vridet är hanterbart som ombyggt fordon, tom i rollan. ;)
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
KelMer
Inlägg: 755
Blev medlem: sön 17 maj 2009, 17:17:51
Bilmodell: Mr2 Mkll V6
Årsmodell: 1992
PostOrt: Piteå
Land (Country): Sverige
Ort: Piteå födelseplatsen för sveriges första inreggade Mr2 V6

Re: Byta motor..

Inlägg av KelMer »

amby skrev:Hur har du löst besiktning och sådant i ditt bygge KelMer ?

Jag började med att ta kontakt med SFRO, och berättade om mina planer! Sen fick dom säga vad dom tycker och tänker, alltid bra att ta kontakt med dom innan och komma överens än att stå där med skägget i brevlådan...

Sen gjorde jag som vi sagt o dom besiktade o godkännde, å sen vidare till bilprovningen, samma där godkännt!

Ett klipp från SFRO's hemsida ang motorbyte:

Lathund för avgasregler/motorbyte/växellådsbyte
2010-04-10 08:25 | Skrivet av Administrator | | |


Reglerna som påverkar motorbyte kan delas in i två huvuddelar – avgasregler och regler som rör effekt och vridmoment.

Med de nya reglerna 20070501 så gäller olika avgasregler för motorbyte beroende på om bilen klassas som ombyggt fordon eller inte. Det är mycket viktigt att minnas och för många så är det nödvändigt att få bilen som ombyggt fordon om man ska kunna regga med motorbytet. Från och med 1993 (ändrad gräns vid årsskiftet 2007/08!) års modell är det i praktiken enda chansen.

Som tidigare har årsmodellen också inverkan. Som förut har 1975 och äldre års modell enklaste reglerna. 1976- och nyare har tuffare regler och från 1992/93 är det ännu hårdare. Men observera att det är registreringsdatum (”tagen i bruk”) som avgör stoppdatumet.

Lathunden innehåller info om bil som inte är ombyggt fordon (avgaskrav), info om bil som är ombyggt fordon (avgaskrav), info om växellådsbyte, och sist gränser för vridmoment och effekt.



AVGASREGLER
BIL SOM INTE ÄR OMBYGGT FORDON
Årsmodell 1975 och äldre
Årsmodell 1975 och äldre har fortfarande inget krav på avgascertifierad motor, vilket betyder att där kan man fritt byta/ändra motor (men regbesiktning krävs!) så länge man ligger inom gränserna för effekt och vridmoment.



Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

För dieselmotor gäller däremot bara att motorn ska ha fungerande köldstartsanordning och klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning.

Stoppdatumet är att bilen ska vara tagen i bruk före 1 januari 1993 för att bytet ska vara möjligt. Årsmodell är alltså inte viktigast utan det är när bilen är reggad. En ”tidig” 1993:a kan alltså vara OK att byta motor i, men inte en ”sen” (reggad under 1993). Viktigt!

Observera också gränserna för effekt och vridmoment.



Årsmodell 1993 (regdatum) och nyare
Numera krävs ett helt nytt avgascertifikat, dvs bilen måste avgastestas i den körcykel som används. Det är ett dyrt och komplicerat test som man som privatperson i praktiken inte kan få genomfört. Det är alltså i praktiken omöjligt att byta motor i detta fall!



BIL SOM ÄR OMBYGGT FORDON
Årsmodell 1975 och äldre
Årsmodell 1975 och äldre har fortfarande inget krav på avgascertifierad motor, vilket betyder att där kan man fritt byta/ändra motor så länge man ligger inom gränserna för effekt och vridmoment



Årsmodell 1976 och nyare (bensinmotor)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

Detta gäller alltså från 1976 års modell och framåt, ingen gräns för hur ”ny” bilen får vara.

Vid SFROs möte med ASB och VV 20070921 förtydligades att motorn bara får ändras/modifieras i den grad som krävs för att få ned den i nya bilen. Det kan till exempel handla om modifierat oljetråg, insugs och avgas/grenrör. I vissa fall också flytt av tändfördelare men det är mer osäkert. Inga tillsatskomponenter tillåts – man får alltså inte trimma, montera turbo, kompressor eller liknande. Inte heller byta insprutningen mot en eftermarknadsinsprutning.

Observera också gränserna för effekt och vridmoment.



Årsmodell 1980-99 (dieselmotor)
Inget avgasintyg krävs men motorn ska ha köldstartanordning och klara avgaskontrollen vid kontrollbesiktning. Det betyder i praktiken att en ”produktions”-dieselmotor från motsvarande årsmodell eller nyare är okej. Observera att 1999 år sista årsmodellen som man kan byta till dieselmotor i!

Observera också gränserna för effekt och vridmoment.



VÄXELLÅDSBYTE

Från och med 1989 års modell kan man säga att växellådan och bilens utväxling ”ingår i” avgascertifikatet, alltså att växellådan påverkar avgasreningen. Speciellt viktigt är det med byte mellan manuell låda och automatlåda eller vice versa.

I ombyggt fordon ska det alltid vara OK att byta växellåda.

I bil som inte är ombyggt fordon, är det OK att byta från manuell till automat eller vice versa, om bilen är registrerad före 1/1 1993. Från och med 1993 krävs avgasintyg från tillverkaren (svårt att få!).



GRÄNSER FÖR VRIDMOMENT OCH EFFEKT
Ingen direkt ändring jämfört med tidigare men förtydliganden:

För bil som INTE är ombyggt fordon gäller:
Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max (se listan vi fått ut)
Om ingen uppgift finns från tillverkaren så har Bilprovningen i Teknisk handbok skrivit att effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!


För bil som ÄR ombyggt fordon gäller som tidigare:
Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max.
Om ingen uppgift finns från tillverkaren kan effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!
Alternativt kan max 15kW/100kg tjänstevikt godtas om bilen konstruktionsmässigt är OK

Tänk också på att kolla om tillverkaren har intygat några maxeffekter/vridmoment – om SFRO ska kunna tillåta mer effekt/vrid än så när bilen reggas som ombyggt fordon, måste den också vara ändrad så att höjningen motiveras.
/Christian N
0733966737

Toyota Mr2 Mkll gen2 N/a Mv6:an *Kör*

Toyota Avensis -05 Aut, Stora GPS:en Familjeracen? *Kör*

Toyota Camry -93 V6 Delar Säljes *Skrotad*

Toyota Starlet KP62 *Rulland chassi*

BIMMER 328i -96 m 325:ans insug Vinterräsen *Såld*

Audi S6 C4 2,2T -94 Quattro "nya" Vinterräsern *Kör*



Friskt vågat, Hälften vunnet
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Byta motor..

Inlägg av cheetah1 »

Glenn skrev:
cheetah1 skrev:Största anledningen till att köra VAG. Dom är generösa med avgascertifikat och karosscertifikat och annat, ringer man dom och frågar så säger dom att "ja, du kan ju inte byta hur som helst, men berätta vad du har tänkt dig så kan vi nog lösa det..", Jag hade lite tankar på att stoppa i en 1,8T i min Vento, och det skulle inte vara några som helst problem.
På en helbilsgodkänd bil ?
Vet faktiskt inte hur dom gör med det där, helbilsgodkännandet faller ju isåfall, det bör ju innebära att man måste registrera som ombyggt fordon. Men min Vento var en 98, så den kanske klarade sig från godkännandet på håret. Minns inte. :)
Användarens profilbild
DilleBoy
Inlägg: 109
Blev medlem: fre 25 mar 2011, 18:20:32
Bilmodell: Toyota Celica ST205
Årsmodell: 1999
PostOrt: Spånga
Land (Country): Stockholm
Ort: Stockholm

Re: Byta motor..

Inlägg av DilleBoy »

Nu har jag hittat motorn som ska bytas till TOYOTA ST202 (3S-GE) BEAMS ENGINE, hittade en motor på någon japans sida, Det blir nog den är nästan 95% säker på att det blir den!!

januari kommer jag lägga upp nytt tråd om projekt =)
-Lexus IS200 Brukis
-ST205 Såld
-ST202 Såld
-ST185 Såld
-ST182 Såld
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Byta motor..

Inlägg av Glenn »

Kul om det hamnar lite BEAMS-motorer i sverige, vet inte om nån här gjort det innan ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
KelMer
Inlägg: 755
Blev medlem: sön 17 maj 2009, 17:17:51
Bilmodell: Mr2 Mkll V6
Årsmodell: 1992
PostOrt: Piteå
Land (Country): Sverige
Ort: Piteå födelseplatsen för sveriges första inreggade Mr2 V6

Re: Byta motor..

Inlägg av KelMer »

DilleBoy skrev:Nu har jag hittat motorn som ska bytas till TOYOTA ST202 (3S-GE) BEAMS ENGINE, hittade en motor på någon japans sida, Det blir nog den är nästan 95% säker på att det blir den!!

januari kommer jag lägga upp nytt tråd om projekt =)
Bra val :thumbup: varför tänkte jag inte på om att tipsa om det :wtf:
/Christian N
0733966737

Toyota Mr2 Mkll gen2 N/a Mv6:an *Kör*

Toyota Avensis -05 Aut, Stora GPS:en Familjeracen? *Kör*

Toyota Camry -93 V6 Delar Säljes *Skrotad*

Toyota Starlet KP62 *Rulland chassi*

BIMMER 328i -96 m 325:ans insug Vinterräsen *Såld*

Audi S6 C4 2,2T -94 Quattro "nya" Vinterräsern *Kör*



Friskt vågat, Hälften vunnet
Skriv svar