Förfrågan om dumpventil på diesel D4-D

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
LinkZ
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 08 jun 2011, 20:55:31
Bilmodell: Auris
Årsmodell: 2007
PostOrt: Åhus
Land (Country): sweden

Förfrågan om dumpventil på diesel D4-D

Inlägg av LinkZ »

kan det orsaka något specielt om man monterar in en öppen dump på min Auris?
det är en dieselbil. dock sitter där ingen dump original såg jag... & att sätta dit en öppen är ju inte precis svårt =)
dock undrar jag om något kanske tar skada av det?
vet inte om dieslar ska ha slöare nergång på laddtrycket då det är så pass hög komp i cyl?

alla svar är tacksamma :)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Förfrågan om dumpventil på diesel D4-D

Inlägg av Glenn »

Man ska inte ha dump på dieselbilar, det kommer bara bli dåligt, dieselmotorer går ju alltid med luftöverskott typ.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Förfrågan om dumpventil på diesel D4-D

Inlägg av cheetah1 »

Eftersom dieslar inte styr med gasspjäll utan med bränslemängd så fyller dumpventilen ingen som helst funktion.
LinkZ
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 08 jun 2011, 20:55:31
Bilmodell: Auris
Årsmodell: 2007
PostOrt: Åhus
Land (Country): sweden

Re: Förfrågan om dumpventil på diesel D4-D

Inlägg av LinkZ »

jag bryr mig inte om funktionen, bara pysljudet :P
dock så hittade jag en dump till diesel bilar. med styr box etc. för att det skall fungera :)

tack för svaren iaf! :D
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Förfrågan om dumpventil på diesel D4-D

Inlägg av PierreW »

cheetah1 skrev:Eftersom dieslar inte styr med gasspjäll utan med bränslemängd så fyller dumpventilen ingen som helst funktion.
På 1800talet ;)

1,4 Dieseln är ja inte så hemma på, men 2 litaren och 2,2orna har spjäll (AD motorerna), de är uppbyggda i princip likadant som en bensinmotor med spjällhus o hela faderullan.

En bekant hade en Fabia RS Diesel med dump :roll: ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Förfrågan om dumpventil på diesel D4-D

Inlägg av Glenn »

Du menar att dom faktiskt ANVÄNDER gasspjället annat än till att fettapå blandningen vid start ? det har jag aldrig sett på en dieselmotor.

Men oavsett så kommer man ju bara att dumpa ut fullt användbar, renad, överladdad luft, man kommer enbart förlora på det.

Dom dumparna som finns är ungefär lika bra som de högtalarbaserade.. man sätter en switch vid gaspedalen som pyser ut lite luft i onödan bara för att man ska få ett "tufft" ljud.. det finns till och med en variant som skickar ut luft från nån bromsservotank eller nåt sånt, sjukt.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Förfrågan om dumpventil på diesel D4-D

Inlägg av PierreW »

Glenn skrev:Du menar att dom faktiskt ANVÄNDER gasspjället annat än till att fettapå blandningen vid start ? det har jag aldrig sett på en dieselmotor.

Men oavsett så kommer man ju bara att dumpa ut fullt användbar, renad, överladdad luft, man kommer enbart förlora på det.

Dom dumparna som finns är ungefär lika bra som de högtalarbaserade.. man sätter en switch vid gaspedalen som pyser ut lite luft i onödan bara för att man ska få ett "tufft" ljud.. det finns till och med en variant som skickar ut luft från nån bromsservotank eller nåt sånt, sjukt.

Är inte helt påläst just på dieslarna då jag i princip bara bytte olja på dom.

Men på introduktionskursen på AD motorn så pratade dom om att spjället hade en aktiv funktion i motorns gång likt en bensinare.

På engelska heter ju spjällhus Throttlebody, spjällhuset på AD motorn heter Venturi på Engelska, om de nu spelar nån roll.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Förfrågan om dumpventil på diesel D4-D

Inlägg av Glenn »

Och jag i min tur har tittat rätt lite på motorer (utom mina egna) de senaste 15 åren, jag blev mest förvånad om man gör så, vet inte riktigt vad man vinner på det heller ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
LinkZ
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 08 jun 2011, 20:55:31
Bilmodell: Auris
Årsmodell: 2007
PostOrt: Åhus
Land (Country): sweden

Re: Förfrågan om dumpventil på diesel D4-D

Inlägg av LinkZ »

Då jag har har spjäll på min. (elektroniskt sådant).
dock så vad jag har lärt mig & kan så öppnar min elektroniska egr ventil & tömmer trycket delvis vid gas släpp.
den jag hittade för diesel motorer är med en styrbox & magnetventil för att öppna & stänga en riktig dumpventil. inte sån som jag tror du menade.
visst den släpper ju ut luft. dock luft som komprimerad & mest förlust bör dock bara vid snabb växling då laddtrycket inte hunnit sjukna så mkt.
ska försöka luska lite till ang detta.
hade iaf varit kul med lite pys ljud på min tysta d4-d motor. =]
får väl slänga upp lite bilder senare på hur de går att montera in leksaken =P ifall det går... sitter ju en temp givare innan spjället tyvärr som säkerligen kmr att spöka lite...

jag har sett några filmer på youtube med d4-d motorer med dumpar. låter fräckt =]
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Förfrågan om dumpventil på diesel D4-D

Inlägg av Dale »

LinkZ skrev:jag har sett några filmer på youtube med d4-d motorer med dumpar. låter fräckt =]
Kan vara en liten turbomatad bensinkompressor som hjälper till å fylla dieselturbon med luft. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Skriv svar