Vevhusventialtions problem

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Användarens profilbild
haank
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
Bilmodell: Toyota GT4
Årsmodell: 91
PostOrt: 68630 Sunne
Land (Country): Sweden
Ort: Sunne

Vevhusventialtions problem

Inlägg av haank »

Som topic beskriver så har jag ventialtionsproblem. Redan på tomgång så är det ganska bra blås i mina anslutningar som är 10mm inv dia och det är 2 st.

Under mappningen på motorn så hade cylindrarna tätheten enl leakdown test cyl.1-4 95% 95% 90% 95% vilket jag förmodar är rätt skapliga siffror.

Jag använder 75 graders termostat.

Systemet består endast av 2 anslutningar ut från ventil kåpan med 2 slangar ut till catchtanken som har ett filter på sig för att släppa ut övertryck. Inga slangar anslutna till insug eller så. Ingen återledning till tråget.

Problemet är att motorn orkar flåsa ur sig en hel del olja. De fyller catchen på ca 20-30 minuters hårdare körning.

Vad skulle man kunna undersöka? Vad skulle kunna va fel?

Tips tankar idéer mottages tacksamt!
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Vevhusventialtions problem

Inlägg av Pipedreams »

Beroende lite på mätaren du använt till leakdowntestet, kan cylinder nr3 vara bekymret. Med de mätare jag använt så är 10% läckage fullt tillräckligt för att ge högt vevhustryck. Det har tom hörts att motorn missar lite på tomgång redan runt 7-8% läck.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
ST185
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 21:25:22
Bilmodell: Celica GT-four
Årsmodell: 1995

Re: Vevhusventialtions problem

Inlägg av ST185 »

Ventilationen mellan tråg och topp är den samma som återriningen från toppen vilket inte blir tillräcklig,
därför brukar man dra en grov slang från oljetråget till ventilkåpan.

Vad är det för dia. ut ur catchtanken? Hade lite problem med att det tryckte igenom lite olja i turbon på
insugsidan så gick upp till 19mm invändigt på slangen mellan ventilkåpan och catch tanken och då försvan problemet.
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Vevhusventialtions problem

Inlägg av Cyrix »

Jag har också ganska duktiga vevhusproblem, så illa så att jag har satt en fjäder som håller fast oljestickan. Efter att ha kört upp 60liter soppa på Kinnekulle igår så ser man att den trycker olja lite överallt, runt oljelock, oljretur från turbon, där oljestickan går in i blocket osv.
Vad tror ni, räcker det med att gå upp till dubbla AN12 anslutningar på ventilkåpan till en catchtank med 44mm filter ut?
Eller måste jag dra slang nerifrån tråget?
Idag är det alltså original vevhusvent som går till en liten catchtank med ett pyttefilter på.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Proberas
Inlägg: 602
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 11:54:50
Bilmodell: Mr2 Turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Ronneby
Land (Country): Sverige
Ort: Ronneby

Re: Vevhusventialtions problem

Inlägg av Proberas »

Varför köra med catchtank och inte bara ett filter rakt ut? Ställs mer som en fråga varför man ska ha catchtank och inte just för besiktningens skull då :-)
▲Bilar▲
«Mitsubishi Evo 2 Vänsterstyrt Monster - Kör
«Skoda Superb Kombi 12 - Kör
«Toyota MR2 Turbo 92 "Nymans gamla" - Såld
«Audi A4 3.0 Avant Quattro 02)- Såld
«Toyota Corolla T-Sport 05 - Såld
«Toyota Starlet 79 - Såld
«Toyota Celica GTi 91 - Såld
http://www.garaget.org/proberas

«Mvh : Daniel.Svensson ©
Zerocool
Inlägg: 336
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:28:17
Bilmodell: Celica st205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Ronneby
Land (Country): Sweden

Re: Vevhusventialtions problem

Inlägg av Zerocool »

Proberas skrev:Varför köra med catchtank och inte bara ett filter rakt ut? Ställs mer som en fråga varför man ska ha catchtank och inte just för besiktningens skull då :-)
Du får inte ha (öppen) vevhusvent, du måste gå med den tillbaka till insuget.
ang catchtank får du inte heller ha om du bara har ett filter på den, borde få ha det om man tar bort filtret och går med en slang tillbaka till insuget (slangen innan turbon)
Och du vill gärna ha en catchtank och inte bara ett filter rakt ur, för om det nu trycker ut olja ur vevhusvent så får du olja i motorutrymmet.
st205,BPU++
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
ST185
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 21:25:22
Bilmodell: Celica GT-four
Årsmodell: 1995

Re: Vevhusventialtions problem

Inlägg av ST185 »

Med tanke på att den trycker ut så mycket ur botten delen så är det nog slang till tråget som gäller.
Åker själv an16 (tte 165 tråg så använde mig av den som satt där) mellan tråg å kåpa, har aldig olja i catchtanken endast E85/vatten.
På 205an har de gått ner till an12.
Cyrix skrev:Jag har också ganska duktiga vevhusproblem, så illa så att jag har satt en fjäder som håller fast oljestickan. Efter att ha kört upp 60liter soppa på Kinnekulle igår så ser man att den trycker olja lite överallt, runt oljelock, oljretur från turbon, där oljestickan går in i blocket osv.
Vad tror ni, räcker det med att gå upp till dubbla AN12 anslutningar på ventilkåpan till en catchtank med 44mm filter ut?
Eller måste jag dra slang nerifrån tråget?
Idag är det alltså original vevhusvent som går till en liten catchtank med ett pyttefilter på.
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Vevhusventialtions problem

Inlägg av Cyrix »

ST185 skrev:Med tanke på att den trycker ut så mycket ur botten delen så är det nog slang till tråget som gäller.
Åker själv an16 (tte 165 tråg så använde mig av den som satt där) mellan tråg å kåpa, har aldig olja i catchtanken endast E85/vatten.
På 205an har de gått ner till an12.
Jag tror jag testar med 2st AN12 till catchtanken till att börja med, fortsätter den trycka ut olja sen, så kör jag en AN12 till mellan tråget och ventilkåpan.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Skriv svar