Ett par frågor ang laddtryck (Mr2 turbo)

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Användarens profilbild
falkfan
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 00:30:51
Bilmodell: Mr2 Turbo
Årsmodell: 1991
Ort: Ludvika

Ett par frågor ang laddtryck (Mr2 turbo)

Inlägg av falkfan »

Tjena, Är ny på vad det gäller både Mr2 samt turbobilar. Skaffade Mr2an för att lära mig mer om turbo bilar, sen skadar det ju inte att den är grymt fin och härlig att köra :)

Det jag funderar över är mitt laddtryck. På femmans växel och lite uppför laddar jag 0,9bar presis där jag ville ha laddet, som jag ställde in med kulventil. Men på de resterande växlarna kommer jag närapå inte upp i mer än ~0,7bar.

Är detta att förväntas av mitt ct26 agg eller är det något som inte stämmer?

Sen har jag en till fundering/problem. Det är att jag ibland vid gaspådrag runt 2800-4000 varv och oftast i backar hör ett dovt ljud, och i samband med detta även känner att bilen tvekar en del.
Är lite svårt att beskriva ljudet, men låter lite som när man drar ut choken på en moped och gasar. Någon som har en idé varför den beter sig så?
Användarens profilbild
falkfan
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 00:30:51
Bilmodell: Mr2 Turbo
Årsmodell: 1991
Ort: Ludvika

Re: Ett par frågon ang laddtryck (Mr2 turbo)

Inlägg av falkfan »

Ingen som Har en mr2 med bpu och kan svara på frågan ang laddet?
MrTwo
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 07 apr 2009, 15:42:39
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1991
PostOrt: Mora

Re: Ett par frågor ang laddtryck (Mr2 turbo)

Inlägg av MrTwo »

Är det inte så enkelt då att pysventilen öppnar upp lite för tidigt och du därmed får svårt att komma upp i maxladd, tyngre växlar håller man ju oftast i lite längre och då hinner ladded gå upp till det det ska. Hade du haft elektronisk laddstyrning så kanske problemet hade försvunnit då du själv ställer när wastegaten ska börja öppna.
Användarens profilbild
falkfan
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 00:30:51
Bilmodell: Mr2 Turbo
Årsmodell: 1991
Ort: Ludvika

Re: Ett par frågor ang laddtryck (Mr2 turbo)

Inlägg av falkfan »

Tack för svar :). Jo det är säkert möjligt. får ta och skaffa elektronisk styrning när jag sätter dit ct20in i vinter, om inte någon annan har någon ide.
Skriv svar