Toyota celica gti 1991 trimma den till max!

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Användarens profilbild
DilleBoy
Inlägg: 109
Blev medlem: fre 25 mar 2011, 18:20:32
Bilmodell: Toyota Celica ST205
Årsmodell: 1999
PostOrt: Spånga
Land (Country): Stockholm
Ort: Stockholm

Toyota celica gti 1991 trimma den till max!

Inlägg av DilleBoy »

Har en toyota celica 1992 GTi,
Jag har läst lite trådar här o där, Men jag har inte riktig hittat mitt tråd, Så jag tänkte göra en egen, Det jag behöver från er alla toyota älskare är hjälp, Jag vill absolut trimma bilen till max, Jag kommer lackera om bilen till orange senare mot vintern, Och nej jag tänker inte köpa GT4 för jag älskar bilen från hjärtat =), All tips behövs
-Lexus IS200 Brukis
-ST205 Såld
-ST202 Såld
-ST185 Såld
-ST182 Såld
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Toyota celica gti 1991 trimma den till max!

Inlägg av Fnys »

Ska du plocka ut max ut en 3s-ge eller är motorbyte intressant?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
DilleBoy
Inlägg: 109
Blev medlem: fre 25 mar 2011, 18:20:32
Bilmodell: Toyota Celica ST205
Årsmodell: 1999
PostOrt: Spånga
Land (Country): Stockholm
Ort: Stockholm

Re: Toyota celica gti 1991 trimma den till max!

Inlägg av DilleBoy »

Hmm det var intressanta faktis, Hade inte tänkt o plocka ut Motorn, men vad föreslår du? ska jag maxa motorn eller byta motorn mot något starkare?
-Lexus IS200 Brukis
-ST205 Såld
-ST202 Såld
-ST185 Såld
-ST182 Såld
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Toyota celica gti 1991 trimma den till max!

Inlägg av amby »

Det går ju få ur en del sughästar med det lär vara väldigt dyrt. Turbo konvertering gå ju men om besiktningsgubbarna ser turbon på den lär den inte gå igenom.. Så då kanske du får plocka bort turbon varje gång du ska besiktiga.

Mitt tips hade varit race cat grövre avgassystem och ett öppet luft filter, kanske lätta bilen så mycket som möjligt

Om du inte tror det räcker så är det nog billigast att byta motor. Men då gäller samma sak som konvertering. Om besiktningsgubbarna ser du bytt motor lär du få problem också.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4783
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota celica gti 1991 trimma den till max!

Inlägg av Glenn »

Ska man trimma max är det ju ENBART överladdning som gäller, tveklöst.. du kan ALDRIG få samma effekt med en sugmotortrimmning.

Och isåfall är den enklaste vägen att konvertera till en 3S-GTE och sen trimma den.. då kommer nästa fråga, hur tillförlitlig ska den vara, kommer
man uppåt 500hk så kommer det vara svårt att få grejerna att hålla, även om japaneserna har tagit ut runt det dubbla ur 3S-GTE..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
bergetorp
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 03 jun 2009, 21:44:52
Bilmodell: celica gti
Årsmodell: 1991
PostOrt: nälden
Land (Country): sverige

Re: Toyota celica gti 1991 trimma den till max!

Inlägg av bergetorp »

finns ju att göra om man vill de,

börja med att leta åt ett camry 2,2 liters block och anpassa toppen till det.
sen ett par vassare kammar med ställbara drev, kammar hittar du billigt hos ENEM.
få någon att plana/porta toppen och anpassa komp till etanol.
styrsystem som man kan optimera efter rådande förhållande.
byt tändning till styrbar.
bygg insug med trattar och separata spjäll, arctic cat f7 har 47mm vilket borde duga.
bygga avstämt avgas och skippa katten
gå an på svänghjulet lite kanske?
lustgas är ju ett väldigt billigt sätt om man vägrar turbotrimma.
sen så är det bara att lätta som satan ( gör faktiskt väldig skillnad om man lyckas banta bort 100 kilo.)

är det värt de? de bestämmer ju bara du själv tycker jag :D
Användarens profilbild
DilleBoy
Inlägg: 109
Blev medlem: fre 25 mar 2011, 18:20:32
Bilmodell: Toyota Celica ST205
Årsmodell: 1999
PostOrt: Spånga
Land (Country): Stockholm
Ort: Stockholm

Re: Toyota celica gti 1991 trimma den till max!

Inlägg av DilleBoy »

Allt låter bra, Men jag är inte ute efter 500HK utan mer 250HK skulle vara bra för mig, Turbo låter som en bra ide! Men att byta motorn låter rimligast
-Lexus IS200 Brukis
-ST205 Såld
-ST202 Såld
-ST185 Såld
-ST182 Såld
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4783
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota celica gti 1991 trimma den till max!

Inlägg av Glenn »

Om du lägger in en gen3 3S-GTE är du ju redan hemma på 250hk, sen bättre DP och uppställt tryck så är det 300hk driftsäkert.

Frågan är ju hur kul det är i praktiken med 250-300hk och fwd, eftersom jag haft ett antal saab turbos med och utan trim så är man lite less på
spinnande framhjul och torque steering..

jag tror inte jag personligen hade kört celica om den inte funnits som fyrhjulsdriven, då hade jag troligen kört mitsibishi evo eller nåt likannde. (Efterssom det egentligen bara finns tre tänkbara rallyjärn, Gt4'an, evon och imprezan, den sistnämda går bort pga ful design, pappig kvalitet och framförallt jobbig motor, och vad det gäller evo vs gt4 så känns gt4'an mer välbyggd, välbalanserad och är snyggare så..)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Toyota celica gti 1991 trimma den till max!

Inlägg av Dale »

Finns ju 3S-GE beams med. Runt 200hk och över utan turbo.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
DilleBoy
Inlägg: 109
Blev medlem: fre 25 mar 2011, 18:20:32
Bilmodell: Toyota Celica ST205
Årsmodell: 1999
PostOrt: Spånga
Land (Country): Stockholm
Ort: Stockholm

Re: Toyota celica gti 1991 trimma den till max!

Inlägg av DilleBoy »

Om jag nu byter ut min motorn på Celica GTI till gen3 3S-GTE. Vad mer behövs byta ut? det kan inte vara så enkelt ju. att bara byta o köra hehe önskar det vore så,
-Lexus IS200 Brukis
-ST205 Såld
-ST202 Såld
-ST185 Såld
-ST182 Såld
Skriv svar