Annan motor i Starlet -86

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
J-F
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 11:47:26
Bilmodell: Toyota Starlet
Årsmodell: 1986

Annan motor i Starlet -86

Inlägg av J-F »

Hej
Ny medlem på forumet då jag står som ägare på en Toyota Starlet -86 som min son har fått.
Nu funderas det på andra motoralternativ.Någon som vet om det passar från någon annan Toyota(Allt passar med en del arbete. men då jag ägnat en del tid åt olika Oplar vet jag att tex V6 motorn som sitter i bla calibra och saab 900 passar rakt i tex Opel astra med subframe, fjäderben och allt)Undrar nu om någon av er prövat detta??? Tex motor paket från Carina eller camary eller Celica. skulle tro att det räcker bra med en 2,0 på 122 hk från Toyota Carina men spårvidd är säkert större på carina,Camary och Celica.Obs det är en lekbil som troligtvis ej kommer att besiktigas med nya motorn. vill bara ha tips för ett snabbare arbete
Någon som kan hjälpa mig i den för mig nya Toyota världen.
//Janne
J-F
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 11:47:26
Bilmodell: Toyota Starlet
Årsmodell: 1986

Re: Annan motor i Starlet -86

Inlägg av J-F »

Hej igen
Ingen som prövat eller vet något i detta ämne?????
//Janne
:?:
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Annan motor i Starlet -86

Inlägg av SHySwe »

Jag har försökt att inte svara... Tänkte låta Starlet-gänget öppna.
Välkommen till tcs, förresten!
Turbo på bef motor kanske låter enklast, men det blir oftast dyrt med alla prylar och mycket jobb med nytt insprut.
Toyotas A-motorer funkar jättebra i Starlet. Du behöver byta till rätt version av T-lådan åxå. Tex en 4A-FE (100-120hk) är nästan gratis på skrotarna, men den nyare T50-lådan är desto dyrare. Vill du ha lite sportigare och dyrare motor så heter den 4A-GE, bla dubbla kammar, ca 130hk och det finns mer trim. Båda är utan turbo.
Ett alternativ är 3S-motorerna (ca 150hk), men dom är tunga, jättestora och måste rakställas. Passar på bla en del Supra-lådor. Eller en Camry V6?

Antar att det inte är helt ok på detta forum, men en variant som du snuddar vid:
Saab motor och OmegaB låda är det jag jobbar med, efter ovanstående funderingar och jättemånga fler. Passar inte utan en hel del arbete, men med rätt attityd till resten av bilen så kan du tom få den gatlaglig. :thumbup:
Tex kan du välja en 2.0LTT (150hk) som kan leverera ca 225hk med bara installation av laddtrycksventil och mappning (som du tom kan göra själv!)
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1620
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Annan motor i Starlet -86

Inlägg av Neblade »

Det första du ska fråga väl är vad du har tänkt dig för projekt? Vad ska bilen användas till?

T50-lådan och supra lådorna som nämns i inlägget ovan är ju för bilar med rakställd motor och bakhjulsdrift. Bygga om till bakhjulsdrift innebär ju en del extrajobb. Din Starlet -86 är ju framhjulsdriven.

Vet ej om det finns något roligt som passar direkt på original växellådan. Att lyckas montera hela motorpaketet från en Corolla Gti 4A-GE (116-125 hk) borde ju vara intressant om det fungerar skapligt smärtfritt? Hur mycket skiljer det i spårvidd tro?



edit: en lämplig donatorbil kanske? http://www.blocket.se/stockholm/COROLLA ... ?ca=14&w=3
"bara" 19 000 mil och relativt billig. Stora frågan då är ju om inte Corolla GTin är en roligare bil? ;)
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Annan motor i Starlet -86

Inlägg av SHySwe »

Oops... Fel av mej att anta att det var rwd.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
J-F
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 11:47:26
Bilmodell: Toyota Starlet
Årsmodell: 1986

Re: Annan motor i Starlet -86

Inlägg av J-F »

Bilen skall ev besiktigas i original utförande och sedan få annan drivlina.Ja jag vet att detta kan få följder om "tusse batong" stoppar mig.Eller bli lekbil på någon avstängd grusväg eller åker för att sedan ev sluta som folkrace bil...som Neblade föreslog och det jag är ute efter är att behålla den FWD(även om RWD är och kommer alltid att vara mer manligt)och hitta en lämplig donator bil. men då Toyota är nytt för mig så söker jag tips på lämpliga donator bilar. men ca 110-130hk borde sätta fart på den.Då jag åkt en del folkrace så gör det inget om det blir volym på motorn heller. de flesta banor behöver bottendraget mer än topp effekt.
Jag är helt borta på toyotas motor beteckningar så säg hellre vilken bil modell jag skall leta efter.
Ja ,Neblade det vore kanske enklare att ta en Corolla GTI direkt men det är ju lite av tjusningen att skapa och ha något som ingen annan har...Men ditt bil tips läggs på minnet. får leta upp någon och prov mäta lite spårvidder och utrymme mellan ramben.
Fler tips mottages tacksamt.
//Janne
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: Annan motor i Starlet -86

Inlägg av Pugho »

Vet inte hur mycket smalare en starlet är än en corolla men jag vet att drivpaketet från '90-'93 celica lätt får plats mellan fjäderbenen på en '85 corolla. :roll:
Spårvidden skiljer bara ett par cm mellan modellerna. Största skillnaden mellan motorutrymmena är att på celican är det längre mellan torped och insug. Även mellan grenrör och kylare är det trängre men det går.

Dessutom blir det en sjukt rolig bil av det. :)
____________________________
Mikael Cedergren
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Annan motor i Starlet -86

Inlägg av SHySwe »

Här dyker gissaren upp igen! :?
Det sitter kanske en 2E-motor på 82hk i den?
Då finns det i vissa Tercel en 3E-TE turbomotor på 113HK.
Sen finns 5E-FE, sugmotor på ca 100HK, i en del Corolla och Carina.
Samma Carina -92 finns med 3S-FE på 140HK sugmotor. Kan det vara så att E och S passar mellan? Isåfall, försök få ner en 3S-FE, det finns massor på skrotarna och dom har oftast runt 120hk. Men det blir trångt!
Här får du en länk till de flesta av Toyotas motorer: Toyotamotorer
På den webben hittar du åxå "modeller versus motorer" och en hel del annat.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Skriv svar