Byta motor MR2 gen3 till 2ZZ-GE

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Matster
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 17 mar 2011, 15:19:42
Årsmodell: 0
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige

Byta motor MR2 gen3 till 2ZZ-GE

Inlägg av Matster »

Tja, som titeln lyder. Tanken har rotat sig i mitt huvud, och jag har oxå lyckas hitta två stycken 2ZZ motorer på bildelsbasen.
Vad jag undrar över är såklart om det är lagligt. Jag har fattat det som att det är det, eftersom motorn är typgodkänd av toyota.

Sedan undrar jag även vad det faktiskt innebär att byta motor. Jag tänker inte göra det själv eftersom jag är duktig på att plocka sönder saker, men långt ifrån duktig på att sätta ihop dom. Sen att jag saknar plats att göra arbetet hör ju lite till saken. ;)

Någon som har en susning om vad det kostar att byta motor på en verkstad? Jag behöver altså ingen kostnadskalkyl eller liknande, önskar mig bara en fingervisning.
Vossen
Inlägg: 125
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 20:01:50
Bilmodell: Corolla G6R Blacktop
Årsmodell: 99
PostOrt: Floda
Land (Country): Sverige

Re: Byta motor MR2 gen3 till 2ZZ-GE

Inlägg av Vossen »

det går inte bara att byta motor du måste även byta kablaget med tillhörande boxar sedan måste du koppla ac i bilen ihop med 2zz-fens box och även immobilizer måste in på rätt kablar

är ett jävla jobb men genomförbart visst

att byta maskinen e det enkla elen e det jobbiga

och lagligt är det inte

men vem bryr sej

sbp märker inget
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Byta motor MR2 gen3 till 2ZZ-GE

Inlägg av PierreW »

Om det handlar om nyaste Mr2an med 1ZZ-FE motorn kan du glömma att få den laglig.

Toyota själva stod över att göra en T-sport version av Mr2an.
Bromsar och chassie skulle behövt ha sig en rejäl uppgradering vilket skulle innebära en såpass ökad vikt av bilen att den då tappar sin "rolighet".
Plus att en sådan modell skulle då blivit väldigt dyr, detta svar fick jag av TSW i Stockholm.

Men om du nu får för dig att byta ändå, så skulle jag rekommendera att plocka allt med motor, växellåda och el-system från en Celica ZZT231.
Alla europa sålda Corolla T-sport (ZZE123) byggdes nämligen i England, medans Celican byggdes i Japan, komponenterna är inte helt lika mellan länderna.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Matster
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 17 mar 2011, 15:19:42
Årsmodell: 0
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige

Re: Byta motor MR2 gen3 till 2ZZ-GE

Inlägg av Matster »

Om jag inte visste bättre skulle jag säga att det bara är lättare att trimma upp orginalmotorn...
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Byta motor MR2 gen3 till 2ZZ-GE

Inlägg av SHySwe »

Reglerna är ganska stelbenta med nya bilar...
Byter du motor i en helbilsgodkänd bil, så måste du antagligen byta till växellådan som motorn är godkänd för. Byter du då bromsar åxå, måste den sfro-reggas som ombyggt fordon.
Definitivt lättare att trimma om du struntar i att regbesiktiga. Men ingen turbo eller eftermarknadssprut, det får inte synas.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Byta motor MR2 gen3 till 2ZZ-GE

Inlägg av Glenn »

Jag har läst på utländska forum om folk som gjort det, det är tydligen hyfsat enkelt om man väljer rätt bil, och toksvårt om man väljer fel (corolla resp celica), antagligen är det celicamotorn man ska ha som pierrew skriver. ..Sen kan man pussla ihop det hela med delar från den gamla motorn (fästen osv) och sen förstås styrbox från den nya.

Olagligt javisst, men jag tror inte den besiktningsmannen existerar som kan se skillnaden.

Jag skulle hemskt gärna göra en sån motortransplantation själv, har alltid gillat Mk3'an, och enl folk i utlandet så blir bilen extremt mycket roligare, uttryck som "så här borde den ha varit från början" är vanligt förekommande :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Byta motor MR2 gen3 till 2ZZ-GE

Inlägg av PierreW »

Glenn skrev:Jag har läst på utländska forum om folk som gjort det, det är tydligen hyfsat enkelt om man väljer rätt bil, och toksvårt om man väljer fel (corolla resp celica), antagligen är det celicamotorn man ska ha som pierrew skriver. ..Sen kan man pussla ihop det hela med delar från den gamla motorn (fästen osv) och sen förstås styrbox från den nya.

Olagligt javisst, men jag tror inte den besiktningsmannen existerar som kan se skillnaden.

Jag skulle hemskt gärna göra en sån motortransplantation själv, har alltid gillat Mk3'an, och enl folk i utlandet så blir bilen extremt mycket roligare, uttryck som "så här borde den ha varit från början" är vanligt förekommande :)
Ja erfarenheten att göra ett "2ZZ-Swap" i MR2 finns ju i massvis, folk bytte ju motorer i dem typ första året de fanns ute på marknaden.
Så på den biten är det som sagt inga problems ;)

Men har man inte tillräcklig kunskap eller kan ta hjälp av nån polare för en låda öl så tycker jag man skall avstå.
Att lämna in bilen på en verkstad för detta jobb tycker inte jag är värt kostnaden, och vilken seriös firma kan lämna garanti på ett sådant jobb.

Skulle nog gissa att notan hamnar nånstans runt 25-30000k.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Skriv svar