Byta motor i Celica?

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
darkjak
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 22:29:13
Bilmodell: Celica ST162
Årsmodell: 1988

Byta motor i Celica?

Inlägg av darkjak »

Hej.
Jag överväger att köpa en Toyota Celica av första generationen. Dock är motorn i det exemplaret jag kikar på på futtiga 75 hästar. Jag överväger att montera in en modernare motor som både kan ge mer kraft och lägre soppaförbrukning.

Frågan är såklart: är detta lagligt? Jag vet att det är olagligt på nya bilar, men om jag inte missminner mig så är det tillåtet på bilar tillverkade innan 1980. Någon som kan kommentera på om detta stämmer eller ej?
Om det finns någon Toyotakunnig där ute undrar ja även om någon vet vad för motorer som är hyfsat lätta att få i. Använder kanske Toyota rentav samma sorts motorfästen fortfarande, så det bara blir bolt on så att säga?
Bild
Toyota Celica ST162
Senast uppdaterad: 6 mars 2009
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Byta motor i Celica?

Inlägg av SHySwe »

75hk är väl bra? Jag har 58 original... :thumbup:
Det finns ett par varianter på vad du kan få lagligt; ändrat fordon och ombyggt fordon.
Med ändrat fordon krävs bara en regbes hos SBP, 20% effektökning tillåts.
Ombyggt fordon kräver att du byter bromsar och bakaxel, men då belönas du med att få ha upp till 200hk/1000kg efter godkänd SFRObesiktning.
Att de flesta inte ser skillnad på en 75hk motor och en 115hk motor är ju en annan sak, men blir du stoppad på gatan kan polisen kräva ombesiktning. Sen är det inte så fantastiskt kul med 115hk sugmotor heller?
Om du satsar på ombyggt fordon, kolla gärna på sånt som är -75 eller äldre.
Låna/köp SFRO:s nya bygghandbok så får du en inblick i vad som krävs.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Byta motor i Celica?

Inlägg av cheetah1 »

-75 och tidigare får du sätta i vad du vill som har originaleffekt på max 200/hk per ton tjänstevik (om jag minns rätt), men det finns inga bestämmelser för vad man får och inte får göra sen, så du kan i princip trimma den till 1000 hästkrafter, bara den inte hade mer än gränsen från början.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Byta motor i Celica?

Inlägg av Glenn »

cheetah1 skrev:-75 och tidigare får du sätta i vad du vill som har originaleffekt på max 200/hk per ton tjänstevik (om jag minns rätt), men det finns inga bestämmelser för vad man får och inte får göra sen, så du kan i princip trimma den till 1000 hästkrafter, bara den inte hade mer än gränsen från början.
Fel fel fel.

Det ENDA man kommer undan med är avgaskraven, du får INTE öka effekten annat än marginellt, 10% eller vad det nu är.. ..givetvis kan man även göra som på nyare bilar, hänga i en starkare motor om tillverkaren har godkänt det osv, och det var betydligt vanligare att tillverkarna gjorde så på den tiden. ..Man kan ju också göra som på nyare bilar och köra ombyggt fordon osv, men jag är lite osäker på vilka avgasregler man drabbas av då.

..Sen brukar folk som kör jänkskrot *PÅSTÅ* att deras pilsnerpråmar med 600hk mer än original och trumbromsar är fullt lagliga osv, men så är ju förstås inte fallet.

Det finns/fanns en ganska känd person med en mycket potent pontiac GTO som nästan satt i system att sprida dessa missuppfattningar och bergfast hävdar att hans bil är 100% laglig, vilket den förstås inte är.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Byta motor i Celica?

Inlägg av SHySwe »

Vad ni surrar...
Jag har rätt och ni pratar om ungefär samma sak, fast ni inte riktigt kommunicerar det.
Så. Det var väl en enkel kompromiss? ;)

Darkjak, berätta mer om vad du planerar. Vi vill gärna hjälpa dej om vi kan.
Old school eller nåt modernare?
Som referens på "modernare" kan min rolla kanske duga? -73 Corolla med 300mm ventilerade Focus ST170-framskivor runt om, bromsok från Ford Scorpio, övrig bromshyralulik (inkl abs) från Saab 9k, motor Saab 9k (2.3 fulltryck) med online-mappning i originalsprutet, letar efter rätt växellåda från Opel Omega, 15 tums fälgar med lågprofildäck osv. Dvs kul men helt fel enligt många. Viktigaste parametern är att köra den lagligt och klara att bli stoppad av polisen.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Vesa
Moderator
Inlägg: 1032
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:06:53
Bilmodell: Previa GL RWD
Årsmodell: 96
PostOrt: Rosersberg
Land (Country): Sweden
Ort: Rosersberg

Re: Byta motor i Celica?

Inlägg av Vesa »

Har gen 1 till försäljning och vad jag förstått så får man använda insprut motor med samma cc ( upptill -75) utan avgas krav. Typ 4 AGE i en Celica -75. ( kan moddas till 200 hk)
Har jag fel ?
Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82

Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84

Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
darkjak
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 22:29:13
Bilmodell: Celica ST162
Årsmodell: 1988

Re: Byta motor i Celica?

Inlägg av darkjak »

srylul skrev:Vad ni surrar...
Jag har rätt och ni pratar om ungefär samma sak, fast ni inte riktigt kommunicerar det.
Så. Det var väl en enkel kompromiss? ;)

Darkjak, berätta mer om vad du planerar. Vi vill gärna hjälpa dej om vi kan.
Old school eller nåt modernare?
Som referens på "modernare" kan min rolla kanske duga? -73 Corolla med 300mm ventilerade Focus ST170-framskivor runt om, bromsok från Ford Scorpio, övrig bromshyralulik (inkl abs) från Saab 9k, motor Saab 9k (2.3 fulltryck) med online-mappning i originalsprutet, letar efter rätt växellåda från Opel Omega, 15 tums fälgar med lågprofildäck osv. Dvs kul men helt fel enligt många. Viktigaste parametern är att köra den lagligt och klara att bli stoppad av polisen.
Min tanke är just en mycket modernare motor som både ger bättre prestanda och lägre soppaförbrukning. I och med att det är sånna begränsningar på effekt kanske man ska ha en motor utan turbo. En motor som har kraft över så breda varvtal som möjligt.
Bild
Toyota Celica ST162
Senast uppdaterad: 6 mars 2009
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Byta motor i Celica?

Inlägg av SHySwe »

Det är väl en 2T-motor nu? Med gamla T-lådan då.

Det finns lite större motorer som passar på den lådan, fast dom börjar kosta pengar.
En 4A-FE är en billig och bra (100-125hk) sugmotor, 4A-GE är en vassare version som kostar mer pengar. Och med A-motorerna tror jag att du måste ha den nyare varianten av T-lådan, vilken numera är sällsynt och dyr. Kanske du kan byta med nån fanatiker?

En variant kan ju vara att turbofiera den gamla motorn? Fast med förgasare blir det nog inte särskilt bra.

Finns ju andra fabrikat att jobba ner åxå, men du vill väl antagligen ha Toyota?

Här har du en länk till pusslet om du vill ha en motor av samma fabrikat:
Kalalahti Engine Chart
Om du går lite upp och ner i strukturen där, så finns mycket om vad som passar mellan modeller.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
darkjak
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 22:29:13
Bilmodell: Celica ST162
Årsmodell: 1988

Re: Byta motor i Celica?

Inlägg av darkjak »

För mig spelar det ingen roll om det är Toyota under huven eller inte. Hade jag haft pengar, kunskap och tillstånd från farbror blå skulle jag drämma ner en Corvette-motor.
Bild
Toyota Celica ST162
Senast uppdaterad: 6 mars 2009
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Byta motor i Celica?

Inlägg av SHySwe »

Kanske Saabmotor då?
Logiskt val i Sverige, pga prisbilden och att den har ett underbart styrsystem. Du kan byta mappning online, dvs ha en hållbar och "snäll" 200 hästars bruksbil och byta mapp när hornen växer. :twisted:
Autotuning, E85-mappar, LaunchControl, bra spikningskontroll, loggning av data, varning för tex hög dutycykel på spridarna...

2.3liters motorn jag utgår från, kan leverera över 250hk/430Nm bara den blir av med avgaserna (tretums system). Över det vill du ha en ny turbo åxå.
Med den motorn MÅSTE du regga som ombyggt fordon. Det sfro kräver av mej är minst 280mm bromsar, större ok, bättre bakaxel (konstig regel?) och bättre väghållning.
Mycket jobb och förhoppningsvis ännu mer nöje
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Skriv svar