Hårdare bussningar till Corolla???

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Användarens profilbild
jlhp
Inlägg: 31
Blev medlem: tis 01 mar 2011, 16:53:57
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1996

Hårdare bussningar till Corolla???

Inlägg av jlhp »

Hej!
Ny här på forumet, kul att upptäcka att det finns fler som gillar Toyota, i biltidningarnas tester brukar det ju heta att Toyota är för bilointresserade som bara vill ha något från A-B... Eller så är jag bara (på väg att bli?) gammal.

Har en 3 dörrars Corolla -96 i bra bruksskick, inget märkvärdigt alls men gillar faktiskt bilen ändå...

Nu till frågan: en av få saker jag inte är riktigt nöjd med är uppträdandet på vägen när man kör lite tuffare (bekräftas också vid läsning av diverse biltester) så jag funderar på om det går att förbättra med enkla metoder (nya dämpare/fjädrar, bussningar, obs sänkning ej aktuellt för min del)?
Rent teoretiskt borde bilen ha hyfsade förutsättningar, fram är det ju beprövad MacPherson som bevisligen funkar riktigt bra på många bilar och bak är det ju en variant på Chapman strut med kanske de längsta tvärlänkar jag har sett på en standardbil. Det borde kunna bli bra och www.kpmotorsport.net tyder ju på att det också kan fungera i verkligheten.

Jag är misstänksam mot bussningarna i bakvagnen, om de är för mjuka/komfortabla bör toe in/out på bakhjulen kunna ändra sig lite hur som helst, kan det förklara bilens dåliga uppträdande vid forcerad körning (även nya bilar i testerna)?

Finns det någon med kunskaper/erfarenhet av detta och i så fall vad man skall satsa på för delar och var man får tag på grejerna?

Mvh/John
Användarens profilbild
Vesa
Moderator
Inlägg: 1032
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:06:53
Bilmodell: Previa GL RWD
Årsmodell: 96
PostOrt: Rosersberg
Land (Country): Sweden
Ort: Rosersberg

Re: Hårdare bussningar till Corolla???

Inlägg av Vesa »

Hej och välkommen, :D
Du nämner tuffare körning, ska du 1 tävla med den eller bara ha 2 "sportbils känsla" ? Alt.1 En annan bil, alt.2 Fräscha dämpare, inge glapp, hårdare fjädrar, sportsytem, hel och ren.
Själv har jag tuffat till min V6 Touring med hårdare/sänk fjädrar fram & kortat bakre & bättre genomströmning med Ferrita avgassystem, sen lite fånigheter .............
Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82

Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84

Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
Användarens profilbild
jlhp
Inlägg: 31
Blev medlem: tis 01 mar 2011, 16:53:57
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1996

Re: Hårdare bussningar till Corolla???

Inlägg av jlhp »

Hej och tack!
Har haft ett "tämligen" intensivt år sedan jag startade tråden 20110303 med bla oväntat dödsfall i familjen (innan 20110320) så jag har inte kommit till att kolla av tidigare, kul att upptäcka att någon svarade :)
Jag är definitivt fall 2. Har t.ex. införskaffat en omgång prydliga alufälgar original så det är på den nivån jag siktar, alltså i huvudsak hel och ren original men just när det gäller väghållningen skulle jag gärna vilja få till det ett snäpp bättre utan att gå till överdrifter, sänkning är som sagt helt uteslutet för mig. Jag vet att stötdämparna är helt slut så att byta dom är nog en given startpunkt, frågan är bara till vad? Funderar på röda Koni eller Bilstein B6, några tips/erfarenheter? Har läst någonstans att B6orna skall vara ca: 10-15% tajtare än original vilket låter som "spot on" för mig. Ngt hårdare fjädrar hade nog också kunnat vara bra, vad skall jag satsa på där? Sedan är det ju alla bussningar och jag är som sagt framförallt lite fundersam på de åtta bussningarna som håller tvärlänkarna till bakvagnen, några erfarenheter av att byta bussningar? Blir det ngn märkbar förbättring av vägegenskaperna och vad händer med vägbullret? Tänker mig t.ex. superflex el. dyl., jag kan acceptera att bilen blir ngt stötigare om jag vinner väghållning men jag gillar inte buller (särskilt inte vägbuller och vindbrus...).
Mvh/John
Användarens profilbild
jlhp
Inlägg: 31
Blev medlem: tis 01 mar 2011, 16:53:57
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1996

Re: Hårdare bussningar till Corolla???

Inlägg av jlhp »

Förresten, grymma bilder på din hemsida Vesa :D . Min första bil i slutet av 80-talet var en skogsgrönmetallic (från början ;) ) Carina från 1975, nu har jag som sagt en Corolla från 1996 (grönmetallic, vem sa att ränderna aldrig går ur...?). Hoppas det går bra med dina nya objekt. John
Skriv svar