Sökes efter en bra trimchip till supra mk3!

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Användarens profilbild
Skynerd
Inlägg: 142
Blev medlem: tor 07 maj 2009, 21:55:57
PostOrt: BORÅS
Land (Country): SVERIGE

Re: Sökes efter en bra trimchip till supra mk3!

Inlägg av Skynerd »

Var ett tag sedan jag var någorlunda insatt i Mk3.

Men i alla fall, om du vill ha fler kusar:

1. Rejält avgassystem. Hela vägen.
2. Sportfilter.
3. Få upp laddtrycket litet. Funkar med en vanlig billig pysventil. Se till att skaffa en riktig laddtrycksmätare också.
4. Bättre Intercooler, Trolla bort laddtrycksspärren. Bättre dump.

Det där tar dig en bit iaf. Har säkert missat något viktigt som vanligt. :)

Sen blir det mer avancerat med turbobyte, nya spridare, ommappning osv. MINST.
Tidigare (Toyota-) bilar: Supra MK3 3.0L Turbo - 89, Celica ST202 -94, Celica ST192 -90 (förstabil).
Användarens profilbild
nikwal
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 16:54:49
Bilmodell: celica supra
Årsmodell: 1984
PostOrt: västerås
Land (Country): sweden

Re: Sökes efter en bra trimchip till supra mk3!

Inlägg av nikwal »

Jag har demonterat piggyback chippet som satt i min 7mgte ecu.Jag har mätt upp det lite på bänken och det som den rent praktiskt gjorde var att skippa en puls då och då. ju oftare den skippar en puls desto lägre frekvens blir det ju i genomsnitt, den varierade mellan ca16st pulser och en som försvann till ca28st pulser enligt en map som är baserad på varvtal(igda) och frekvens från lmm(ks).
På höga varvtal minskar den bara på 1300hz(nästan fullgas) och på lägre varvtal så minskar den frekvensen även på lägre gaspådrag. Dock verkar det inte vara nån fcd i den, den petar snällt igenom hur höga frekvenser som helst nästan..

HUR som helst så ska jag inte använda den och jag lägger den i en påse i colten utifall jag skulle träffa på nån intresserad nångång eller så.. man kanske tom kan få nån krona för den, vem vet. tyvär har jag inte en susning om var den kommer ifrån. annat än att dosan hade blivit skickad till england för modifiering :-P
E85 wants to be free!
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Sökes efter en bra trimchip till supra mk3!

Inlägg av Larco »

Skynerd skrev: 2. Sportfilter.
Ett tillägg till nr 2 bara.
Riktigt kalluftsintag helt avkärmat från motorrummet annars kan jag nästan garantera att man tappar kraft pga det. Allt för många åker omkring med öppna luftfilter och låter dem suga varm motorrumsluft :roll:
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Joey
Inlägg: 73
Blev medlem: lör 14 mar 2009, 06:32:10
Bilmodell: Supra Mk3
Årsmodell: 1989
PostOrt: Norrköping
Land (Country): Sweden

Re: Sökes efter en bra trimchip till supra mk3!

Inlägg av Joey »

vita positionsljus/blinkers hittar du på ebay eller xposeracing.se
de på sidorna är dock svårare att hitta vita

Har inte du eller förra ägaren bytt topplockspackning och satt dit bättre topplocksbultar så kommer packningen att gå så fort du ökar laddet, så se till att ha en bra packning, toyota original räcker långt (300-400hk) om du har starkare bultar (ARP)

Nu vet jag ju inte alls vad du har för mål med bygget, det finns ju, SAFC, MAP ECU och sånt tjaffs, ska du trimma mycket så lönar det sig att köpa ett ordentligt sprut från början t.ex. Vems, civinco, AEM, haltech osv.

När du nu ändå har köpt dig en så pass hållbar grund så är det ju dumt att inte utnyttja det 8-)
Plana block och topp, släng på en stålpackning och ARP bultar så har du en motor som håller för 500hk :P
Supra Mk3 -89 Såld
410whp @ 0,9 bar

Mr2 gen2 turbo -90
Luke85
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 19 apr 2009, 14:43:55
Bilmodell: Supra mk3
Årsmodell: 1992
PostOrt: 19551
Land (Country): märsta

Re: Sökes efter en bra trimchip till supra mk3!

Inlägg av Luke85 »

Jag håller på min att byta topplockspackning, men vilka ska jag har 1,2mm eller 2,0mm stålpackning?????
och jag ska ha ARP bultar...
Användarens profilbild
nikwal
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 16:54:49
Bilmodell: celica supra
Årsmodell: 1984
PostOrt: västerås
Land (Country): sweden

Re: Sökes efter en bra trimchip till supra mk3!

Inlägg av nikwal »

Vet inte, jag petade dit en 1.4mm flatout gaskets som i princip bara ersätter det som dom planade bort. och så har jag pinnbultar inte vanliga skruvar.. misstänker att dom på supras.nu borde kunna ge ett utförligare svar.. :-/ jag vet att folk ibland kör med 2mm men blir det inte lite mycket mtp. squish osv??..
E85 wants to be free!
Skriv svar