Koppling till lätt skrämd ST205

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Koppling till lätt skrämd ST205

Inlägg av Dale »

Koppling till lätt skrämd ST205. Va ska man ha för nått? De e ju ingen hiskelig effekt på kärran min utan den har bara fått öppet luftfilter, grövre avgas från turbon och uppställt ladd. Behöver någon som kan hjälpa mig å byta med.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Koppling till lätt skrämd ST205

Inlägg av Larco »

Finns ju ganska många olika alternativ beroende på hur du använder bilen, vad du har för krav på hur lättmanövrerad kopplingen ska vara och framför allt priset så klart.

En originalkoppling håller ju bra kvalité och är ju väldigt bra allround. Antagligen det billigaste vettiga alternativet.

RPS har jag ju hört mycket gott om och om du bara vill ha en lätt uppgradering från original är väl en organisk lamell med en hårdare tryckplatta att föredra. De är ju inte så dyra och lär ju efterlikna originalet rätt mycket.

Jag har ju just satt i en 2-skivig i min ST165a och jag har har hittills bara hunnit prova den på pallbockarna än. Utifrån det så är den aningen hårdare i pedalen än original men den känns väldigt exakt och den ska ju vara mycket snällare i förhållande till en vanlig enkellamell som kan hålla samma vridmoment. Sen kostar den ju lite mer också.

Sen hur livslängden är kan jag tyvärr inte uttala mig om på någon utav dem men det beror ju mest på körstilen. En originalkoppling hanterar man väl kanske med större försiktighet osv...

Jag vet iaf att jag har kört en 4-pucks sinterlamell med originaltryckplatta sopslut på ca 2000mil i min första st165a genom lite småaggressiv körning och några antal banzai-starter :) Dock inga rejs. Men en sån lamell är ju ett ännu billigare alternativ än en originalkoppling också...

Jag kan nog hjälpa dig att byta den hos mig. Koppling kan vi nog fixa via Rickard också om det behövs.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Koppling till lätt skrämd ST205

Inlägg av Dale »

Tja, tänkte mig nått kraftigare än original men inte någon värsting. Har igentligen inte sån stor koll på va de skulle kosta.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
GT4-Force
Inlägg: 446
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:30:45
Bilmodell: Supra mkiv
Årsmodell: 1994
PostOrt: Otterbäcken
Land (Country): Skaraborg
Ort: Otterbäcken

Re: Koppling till lätt skrämd ST205

Inlägg av GT4-Force »

Southbend!! kanon kopplingar har monterat ett ex antal på kund bilar så är du intresserad dale så bara att du hör av dig :D :thumbup:
Användarens profilbild
Hannes
Inlägg: 163
Blev medlem: sön 17 okt 2010, 19:14:01
Bilmodell: MR2 Turbo Gen2
Årsmodell: 1995
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Koppling till lätt skrämd ST205

Inlägg av Hannes »

Jag plocka hem en XTD på ebay till min, stage4,kosta mig 1500 kr ink frakt,Hansen kör samma i sin 400hk mr2,så bör hålla ... detta va tryckplatta,lamel och utrampningslager... finns även lättat svänghjul till för en tusenlapp =)

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/STAGE-4- ... 2eb2ec136f
MR2 Turbo Gen2 1995. 3S-GTE Gen3 @ E85 @ 1,5 bar.
Zerocool
Inlägg: 336
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:28:17
Bilmodell: Celica st205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Ronneby
Land (Country): Sweden

Re: Koppling till lätt skrämd ST205

Inlägg av Zerocool »

Jag kör med en RPS super street koppling, fungerar prefekt för mig.
När du byter utrampningslagret så köp ett toyota original.
st205,BPU++
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Koppling till lätt skrämd ST205

Inlägg av Glenn »

Dom som är föreslagna här, hur bra är dom att slira med ? alltså vid vanlig körning, många kraftigare kopplingar blir ju lite sinteraktiga, på eller av typ.

Ska finnas en dubbelskivig som är lika snäll som original men tål mycket mer, minns dock inte vad den heter.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar