Bakaxel funderingar

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
3komma2
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 19 jan 2011, 20:30:54
Bilmodell: Corolla ke70
Årsmodell: 1981

Bakaxel funderingar

Inlägg av 3komma2 »

Kan väl börja att säga att jag är lite osäker på om detta är rätt forumsdel.
Har en Corolla KE70 (-81) som avstannat projekt ståendes.
Första tanken va att sätta in en volvo motor med förgasare, men nu vill jag överladda den också.
Så undrar hur mycket bakaxeln klarar?
Sen undrar jag om det finns några bra stötdämpare och fjädrar att köpa till, lite hårdare än original?
Eller är det bättre att byta hela axeln till en volvo axel eller dylikt?
Får ju för mig att corollans axeln har lite roligare utväxling, så jag skulle ju vilja behålla den.
Tacksam för svar.
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Bakaxel funderingar

Inlägg av SHySwe »

Hej 3,2. Välkommen till Tcs!
Vad ska du använda bilen till?
Rattlåsrejsing? Byt.
Gata? Beror på motor och kopplingshanteringen.
Jag sätter KE70-axel på KE20. Lätt bil och hyfsat med motor. Efterom den även ska kunna funka på bana, vill jag inte ha en alltför tung axel.
Vill du ha Toyota? Leta efter en från en AE86. I princip bolt-on. Dyr.
Vill du ha Toyota och riktigt hållbart, kolla tex på ModelF med manuell låda. Lsd, jättestora bromstrummor, billig, rätt bultmönster och bilen går upp en skatteklass pga den... ;) Ca 30mm bredare än original, vilket är bra om du ska ha moderna fälgar.
Volvos 1031 är bra, men svårt att hitta en tillräckligt smal (fr 140, 240) till en vettig peng.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
3komma2
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 19 jan 2011, 20:30:54
Bilmodell: Corolla ke70
Årsmodell: 1981

Re: Bakaxel funderingar

Inlägg av 3komma2 »

Får väl börja med att säga tack!
Bilen ska i första hand användas till drifting är tanken. I kopplinsväg tänkte jag väl 6puckad om ekonomin tillåter det vill säga.
En volvo axel till 140 eller 240 har min pappa liggandes som jag tror är ok om jag tar, han kan ju få prov köra någon gång också ;)
Någon annan toyota axel känns inte aktuellt i nu läget, så blir antingen original eller volvo.
Hur mycket klarar original axeln? gissningsvis? motorn levererar väl om kring 200hk & 250nm om jag inte minns fel (Motorn kommer att modifiers något).
Har lite fler funderingar om man skulle köra original axeln, skulle ju vilja ha lite hårdare dämpare, finns det några bra att köpa? eller hinns det till någon annan modell? för vad jag minns av bilen va han ganska svampig i bak.
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Bakaxel funderingar

Inlägg av SHySwe »

Kul, vi har ungefär samma grund! Både vad gäller användning och prestanda.
Vad har du för motor?
Min Saabsnurra är 199hk, 320Nm std. Kommer att använda CarPcControl för byte av mappar i realtid . Utan att skruva kan jag förhoppningsvis få ut ca 248hk, 400Nm innan originalturbon storknar. Ska senare testa att kyla med vatten/metanol efter ic för att se om turbon orkar mer då.
Men oftast rullar bilar på gatan, då räcker standardmappen mer än väl? Grejerna ska ju hålla åxå.
Testa med din bakaxel, det går ju att byta senare annars. Och tajma körningen så du inte rycker handbromsen med fullgas...
Skaffa nya dämpare/fjädrar och byt bussningar, så blir den bättre. Försök få panhardstaget hel vågrätt.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Skriv svar