Celica st162 Turbo konventering? vad är att tänka på? m.m?

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Celica st162 Turbo konventering? vad är att tänka på? m.m?

Inlägg av Johannes Rydberg »

Tjena. grabbar. blev tvungen att registrera mej på nytt i detta forum då mitt gamla inloggning uppgifter på det gamla forumt inte funka här.

iaf så äger jag en Toyota celica st 162 3stge tror jag motorn heter.

min tanke är att göra ordning bilen . och öka effekten. då jag tycker bilen är go att köra och allmänt bra.

men jag har lite fråger om turbo konventering. modell snik.

1. vad tål 3sge gen1 (st162) motorn. a, bottendel? b, topp c,packning?

2. vad tål drivlinan ? a,koppling b,växellåda c,drivaxlar?

3. antar att man använder gt4 /st165 grenrör? eller?

4. vilken turbo är lättast original st165??

6. vad bör göras åt bränslet? vad duger vad duger inte? vill undvika eftermarknads sprut i möjligaste mån

7. vilket ladd tryck vilken effekt samt nm är brukligt. och vad bör göras på just st 162 för att det skall fungera på just den motorn?



är det nån ide tycker ni?


mvh Johannes
Användarens profilbild
behr
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:21:38
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hässleholm

Re: Celica st162 Turbo konventering? vad är att tänka på? m.m?

Inlägg av behr »

1.
a: Med försiktighet skulle jag säga 250 hästar.
b: Massor. Jag gjorde över 400 hästar med en sådan topp, helt original.
c: Gissar samma som kolvarna, om den är i bra skick till att börja med. Det är inte så många som provat var gränsen går med original packning... En ståltopplockspackning kostar 666kr på Toyota.

2.
Växellådan och drivaxlarna tål det utan större problem. Jag tror jag bara hade sönder en växellåda (pga av en misslyckad växling). Om man växlar som man ska håller lådan bra.
Kopplingen är som vanligt den svaga delen. Min började slira vid aggresiva starter redan vid 0.4 bar eller nått sånt.

3+4.
St165 turbo, grenrör och DP passar. Men startmotorn är i vägen så man måste använda en annan växellåda som har startmotorn åt andra hållet.

6.
Nöjer du dig med 0.3-0.4 bar så behöver du inte göra något med bränsleinsprutningen. Dock är det viktigt att använda en riktig bredbandslambda för att kolla att motorn inte går för snålt. Vid behov kan en progressiv regulatorn användas för att höja bränsletrycket lite. Tändningen kan behöva sänkas lite med (genom att vrida på fördelaren).

7.
Med laddtryck enligt punkt 6 uppskattar jag effekten till ca 200 hästar. St162an blir riktigt trevlig med lite laddtryck :)


st162 har 3s-ge för övrigt. 3sgte har turbo original.
Anders "Behr" Svanberg

ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Celica st162 Turbo konventering? vad är att tänka på? m.m?

Inlägg av Johannes Rydberg »

behr skrev:1.
a: Med försiktighet skulle jag säga 250 hästar.
b: Massor. Jag gjorde över 400 hästar med en sådan topp, helt original.
c: Gissar samma som kolvarna, om den är i bra skick till att börja med. Det är inte så många som provat var gränsen går med original packning... En ståltopplockspackning kostar 666kr på Toyota.

2.
Växellådan och drivaxlarna tål det utan större problem. Jag tror jag bara hade sönder en växellåda (pga av en misslyckad växling). Om man växlar som man ska håller lådan bra.
Kopplingen är som vanligt den svaga delen. Min började slira vid aggresiva starter redan vid 0.4 bar eller nått sånt.

3+4.
St165 turbo, grenrör och DP passar. Men startmotorn är i vägen så man måste använda en annan växellåda som har startmotorn åt andra hållet.

6.
Nöjer du dig med 0.3-0.4 bar så behöver du inte göra något med bränsleinsprutningen. Dock är det viktigt att använda en riktig bredbandslambda för att kolla att motorn inte går för snålt. Vid behov kan en progressiv regulatorn användas för att höja bränsletrycket lite. Tändningen kan behöva sänkas lite med (genom att vrida på fördelaren).

7.
Med laddtryck enligt punkt 6 uppskattar jag effekten till ca 200 hästar. St162an blir riktigt trevlig med lite laddtryck :)


st162 har 3s-ge för övrigt. 3sgte har turbo original.


Kul att du svara . jag pm dej angående detta. hitta en tråd längre ner där jag såg att du hade turbo koventerat st162. du behöver inte svara på mit pm , nu har jag redan fått massa bra info från dej.


blev riktigt posetiv överaskad till hållbarhten i denna motorn. även låda och drivaxlar. helt otroligt ju.

men kan man använda en modell större lmm och sedan slänga på spridare som oxå är den modell större typ samma ökning som lmm. detta ihop med höjt bränsle tryck ev ny pump.

klarar bränsle /data boxen att hantera bränsle för 250hk?

angående startmotorn som tar i. är det dp som kommer ivägen eller är det grenröret? = alltså går det att lösa om man gör egen dp. eller går det mod original grenrör (st165)

har man kvar T.vis?

använder man sej av samma insug ?

mvh Johannes

jätte tacksam för dina svar hittills
Användarens profilbild
behr
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:21:38
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hässleholm

Re: Celica st162 Turbo konventering? vad är att tänka på? m.m?

Inlägg av behr »

original ECU fixar inte 250 hästar. Vid 0.4 bar kunde den inte ge mer bränsle. Vet inte om det går med större LMM och spridare på original ECU. Tändningen kommer nog att bli lite galen.

TVIS och original insug funkar utmärkt.

Jag tror det är turbon och grenröret som tar i startmotorn. Jag hade special så jag vet inte säkert.
Anders "Behr" Svanberg

ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Celica st162 Turbo konventering? vad är att tänka på? m.m?

Inlägg av Johannes Rydberg »

hmm okej. var det original spridare du körde på då eller?

varför ändras tändningen när man försöker lura bränsle sidan?

vad är det som gör att 250hk är max vad motorn tål? är det just detta med bränsle eller var det kopplingen? eftersom i överigt så tålde den ju mkt mer förvånande nog.?


att hitta en växel låda med startmotorn t andra hållet låter inte det enklaste? gt4 är ju fyrhjulsdriven antar att det är en hel del mer som skiljer då.


synd det där med startmotorn. :?
Användarens profilbild
behr
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:21:38
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hässleholm

Re: Celica st162 Turbo konventering? vad är att tänka på? m.m?

Inlägg av behr »

Med 0.4 bar så var det original spridare ja. Sen använde jag megaquirt och 440cc supraspridare efter det.

Sätter man dit en större LMM (en som ger mindre utsignal för samma luftflöde som original) så tror ECUn att lasten är mindre än den är i verkligheten. Låg last = vass tändning.

250 är min gissning på vad kolvarna orkar med. Baserat på vad GT4 kolvarna tål och den säkerhetsmarginal som finns. Nu är det nog ingen som spräckt original st162 kolvar, men generellt är 3sgte kolvarna lite känsliga.

St182 växellådan lär va den man ska använda. Den har startmotorn åt rätt håll. Om jag inte minns fel var det andra splines på den så man fick använda någon annan lamell?..
Anders "Behr" Svanberg

ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Celica st162 Turbo konventering? vad är att tänka på? m.m?

Inlägg av Johannes Rydberg »

okej. segt med annan växel låda tänk om det är andra splines där drivaxlarna skall in?.

kanske bättre göra som du gjort och göra grenrör.

men kolvarna sätter allstå stopp igentligen. så 250hk är max med dom det är en flaskhals.

gt4 an s kolvar tål ientligen inte så mkt mer då eller. men dom är oljekylda samt ger lägre komp som gör att man kan ladda mer. har jag fattar rätt?

sprutet pallar max 200hk 0.4lkg.

250hk är väl runt 0.7kg då eller?

tack för din info. grymt informativ och bra. kul att du har byggt detta och testat.


vad skulle du gissa för nm vid 0,4kg i ladd. samt vid 250hk?

mvh Johannes
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Celica st162 Turbo konventering? vad är att tänka på? m.m?

Inlägg av Cyrix »

Om man är lite händig, så kan man nog bygga en adapter till original ST162 grenrör och slippa alla problem med att startmotorn är i vägen. Jag hade nog valt tex en TD04 turbo, som är lite modernare och framförallt mindre än Toyotas turboaggreat.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Celica st162 Turbo konventering? vad är att tänka på? m.m?

Inlägg av Johannes Rydberg »

okej. ytterliggare ett jätte bra tips. tanken har slagit mej, men jag visste inte om det är gjutet original. tdo4 är effektiva rackare. vilket agg är lämpligast? T5 ans typ 15t eller?

shit detta kommer bli kul. har verkligen saknat mer effekt i celican den känns som om den skal ha mer liksom.

dom pållarna som är i är rätt tama.
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Celica st162 Turbo konventering? vad är att tänka på? m.m?

Inlägg av Cyrix »

Johannes Rydberg skrev:okej. ytterliggare ett jätte bra tips. tanken har slagit mej, men jag visste inte om det är gjutet original. tdo4 är effektiva rackare. vilket agg är lämpligast? T5 ans typ 15t eller?

shit detta kommer bli kul. har verkligen saknat mer effekt i celican den känns som om den skal ha mer liksom.

dom pållarna som är i är rätt tama.
Ja, original är gjutet, men du kan ju använda första flänsen på avgasystemet att bygga en adapter av.
15t blir säkert jättebra, tror nog att alla över 12t funkar helt ok, priset lär ju vara rätt avgörande misstänker jag.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Skriv svar