st165 har 440cc spridare, LMM tror jag inte är större men säkert kalibrerad annorlunda...Johannes Rydberg skrev:okej då förstår jag.
så om jag skall ha 250hk så bör jag skaffa ex gt4 ans ecu samt oljetråg om den passar så bör den ha en färdig anslutning i rätt dim, och även spridare samt lmm. då bör inte ecu ändra tändinställning m.m.
vad flödar gt4 ans spridare original? samt har den samma slags lmm fast lite större än ge.?
varför ändrar sej tändinställningen till tidigare bara för den känner att den går på lägre last?
vad är vitsen med det. finns det knacksenosorer på en celica från 88? är det dom som känner av att bränslet går att yttnyttja mer eller är det så på alla bilar?
Tändförställningen ökar vid låg last för att få cylindertrycket vid rätt tidpunkt/gradtal efter övre dödpunkt. Ju mindre färskgaser i motorn desto längre tid tar förbränningen. Således måste den påbörjas tidigare.
Har för mig att det inte finns knacksensor på st162, det kom väl först på st202. Ska sitta på baksidan av motorblocket, längst upp vid 3ans cylinder.Alla gt4 har dock. De känner av knackningar/spikningar som uppstår av många olika anledningar och vidtar då åtgärder för att släcka dessa innan man får hål i kolvarna. Bla backar den tändningen som en av de fösta åtgärderna. Man kan på sättovis säga att den känner av kvaliteten på bränslet, men inte förän motorn spikar pga det och då anpassar bränsle och tändningsmapp efter det. Kan kan dock aldrig förlita sig på en knacksensor när man vässar motorer. De är för långsamma för det. Man får lyssna med lyssningsutrustning för att vara säker.