Celica st162 Turbo konventering? vad är att tänka på? m.m?

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Celica st162 Turbo konventering? vad är att tänka på? m.m?

Inlägg av Johannes Rydberg »

har bytt drivaxel och gjort om lite med kylsystemet på celican för att få BMW 525 kylet att fungera.

tyvärr var det en större bult på denna drivaxel när jag skulle dra fast den i navet. så nu är jag på jakt efter en sådan drivaxlelbult,

iaf jag passade på och kolla lite på grenröret och startmotorn som sitter lite dumt till men men.

iaf så är det ju nog inga jätte problem att fixa en adapter till original grenröret och mekla ditt en söt td04 typ 13-15 t

grejen är att jag har läst att det inte finns nån oljesprut under kolvarna på min motor. :x

men går det att fixa i efterhand? alltså finns kanalerna men inte nozzlarna tex?

mvh Johannes
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Celica st162 Turbo konventering? vad är att tänka på? m.m?

Inlägg av Johannes Rydberg »

varifrån är bäst att ta olja och vatten till turbon?. såg att det sitter en oljetrycks mätare på ena gaveln på toppen jätte lätt åtkommligt. men det sitter ett pluggat hål precis nedanför. är det oxå olja där eller vatten?


sen ser jag att det går en liten slag bit där oljefiltret är fastskruvat i. typ från blocket till oljefilter hållaren. vad är den till för. går det olja i den oxå kanske?

och sen har jag sett att det är olje kyl på celican. och returen från den tror jag går in i övre delen på sumpen. kan man låta returen från oljekylet gå i turbon och sedan in i sumpen?



vad räknar man att spridarna räcker till på en 4 cyl motor,

tex på en rak 6a så räcker 400cc spridrare nästan till för 400hk
hur är det med 4cyl. är det samma typ 400cc spridare per cyl .
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Celica st162 Turbo konventering? vad är att tänka på? m.m?

Inlägg av Larco »

Ska du räkna på spridare så ser formeln ut så här.
hk= CC / 5,6 x antal spridare

Dock kommer värdet du får fram vara för 100% duty (konstant öppna) vilket de flesta spridare inte mår bra av. Max rekomendation är generellt 80% duty för att vara safe man kan i de flesta fall stressa dem till 90% utan att vara extremt orolig.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Tobbera
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:44:40
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sweden
Ort: Helsingborg

Re: Celica st162 Turbo konventering? vad är att tänka på? m.m?

Inlägg av Tobbera »

Larco skrev:Ska du räkna på spridare så ser formeln ut så här.
hk= CC / 5,6 x antal spridare

Dock kommer värdet du får fram vara för 100% duty (konstant öppna) vilket de flesta spridare inte mår bra av. Max rekomendation är generellt 80% duty för att vara safe man kan i de flesta fall stressa dem till 90% utan att vara extremt orolig.
Den där formeln måste vara anpassad till ett säskilt bränsle. Jag tänker köra på E85 vilket betyder 30% mer mänhd bränsle än t.ex. BF95. Kolla min tråd ang 3SGE turbokonvertering.
Tobias Rådenholt
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Celica st162 Turbo konventering? vad är att tänka på? m.m?

Inlägg av Cyrix »

Oljesprut på kolvarna får nog räknas som överkurs faktiskt.
Olja till turbon kan du ta vid tryckgivaren i toppen.
Returen är nog enklast att lösa genom att svetsa dit en rörstump på tråget.
Vatten till turbon kan du strunta i om du vill göra det enkelt, ananars kan du använda anslutningarn som används för att värma spjället original.
Spridare är nog enklast att köra med original och eventuellt en progressiv BTR ifall dom inte räcker till.
Ska du köra med större spridare, så måste du ju styra dom på något vis, med nytt sprut eller en piggyback.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Celica st162 Turbo konventering? vad är att tänka på? m.m?

Inlägg av Cyrix »

Tobbera skrev: Den där formeln måste vara anpassad till ett säskilt bränsle. Jag tänker köra på E85 vilket betyder 30% mer mänhd bränsle än t.ex. BF95. Kolla min tråd ang 3SGE turbokonvertering.
Tom 38% mer faktiskt.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Celica st162 Turbo konventering? vad är att tänka på? m.m?

Inlägg av Larco »

Tobbera skrev:Den där formeln måste vara anpassad till ett säskilt bränsle. Jag tänker köra på E85 vilket betyder 30% mer mänhd bränsle än t.ex. BF95. Kolla min tråd ang 3SGE turbokonvertering.
Ja det är för bensin. Självklart blir den annorlunda för andra bränslen. E85 har jag inte sett någon näma i denna tråd innan... Du får väl dividera resultatet med 1,38 då om du vill ha hur många hk spridarna flödar till på E85. Har inte i huvudet hur fomeln blir för E85. Men det går ju att lista ut.

Ang oljetråg har jag för många 3S-GTE tråg ;)
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Celica st162 Turbo konventering? vad är att tänka på? m.m?

Inlägg av Johannes Rydberg »

Cyrix skrev:Oljesprut på kolvarna får nog räknas som överkurs faktiskt.
Olja till turbon kan du ta vid tryckgivaren i toppen.
Returen är nog enklast att lösa genom att svetsa dit en rörstump på tråget.
Vatten till turbon kan du strunta i om du vill göra det enkelt, ananars kan du använda anslutningarn som används för att värma spjället original.
Spridare är nog enklast att köra med original och eventuellt en progressiv BTR ifall dom inte räcker till.
Ska du köra med större spridare, så måste du ju styra dom på något vis, med nytt sprut eller en piggyback.


jävligt kul att ni kan detta så bra. riktigt bra. stor hjälp.

men varför klarar inte original ecu n att styra tex 25-30% större spridare tex? om tex låter luftmängd sitta innan turbon och tar en som är 30% större. tex så borde gt4 an s spridare och luftmängdmätare vara större än ge eller?

gt4 har ju 200hk original eller?

bra ide att ta vatten från spjälhus förvärmningen .

ingen som vet vad som är pluggat hål,precis undre oljetryck givaren. typ 2cm under?

varför kan man inte gå på samma inlopp som oljekylet i tråget.?

vad behövs för spridare cc för att klara 250hk ex? på en 4cyl motor.

tack för era svar hittils.
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Celica st162 Turbo konventering? vad är att tänka på? m.m?

Inlägg av Larco »

Johannes Rydberg skrev: jävligt kul att ni kan detta så bra. riktigt bra. stor hjälp.

men varför klarar inte original ecu n att styra tex 25-30% större spridare tex? om tex låter luftmängd sitta innan turbon och tar en som är 30% större. tex så borde gt4 an s spridare och luftmängdmätare vara större än ge eller?

gt4 har ju 200hk original eller?

bra ide att ta vatten från spjälhus förvärmningen .

ingen som vet vad som är pluggat hål,precis undre oljetryck givaren. typ 2cm under?

varför kan man inte gå på samma inlopp som oljekylet i tråget.?

vad behövs för spridare cc för att klara 250hk ex? på en 4cyl motor.

tack för era svar hittils.
Du är inne på rätt spår med större LMM och spridare men problemet med att sätta dit större LMM är att den kommer att ge mindre utslag/signal till ECU. ECU kommer att tolka detta som att det är lägre last än vad det är och då öka tändförställningen. Det måste man kompensera med att backa grundtändningen genom att vrida fördelaren.
DOCK är detta så grova inställningar att det kan innebära problem. Det är inte så många som exprimenterat med detta då det inte är värt det jämt emot alternativen som blir så mycket bättre. Behr är väl en av de få som har erfarenhet av turbo på st162, Zeus också men han köre megasquirt, turbokolvar mm. Finns nån jag har på msn också men minns inte vad han heter här på forumet...

Som sagt det går att göra det du säger men det är inte helt latjo och har stora begränsningar.
Bättre är då att skaffa en gt4 ecu också.

GT4 ST165 har 185hk original.

Om det är ett hål som har en liten stålkula i sig så är det efter de borrat oljekanalerna på fabriken. Glöm den.

Oljekylsanslutningen är för klen. Oljereturen från turbon måste vara större! På 3S-GTE är den drygt 2cm i diameter. Zeus provade att låta turboreturen gå via den men mindre lyckat resultat minns jag. Mycket oljerök blir det....

Jag skrev formeln för att räkna hur mycket spridarna räcker till ovan. Men för 250hk behöver du 390cc. Original 295cc klarar ca 200hk och lite till med en progressiv bränsletrycksregulator (eller är det t o m 250cc spridarna i st162?). Hurvida soppapumpen hänger med om du ökar bränsletrycket vet jag inte.

200 hk klarar du ganska lätt om du bara får dit turbon. Ska du har mer blir det bökigare...
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Celica st162 Turbo konventering? vad är att tänka på? m.m?

Inlägg av Johannes Rydberg »

okej då förstår jag.

så om jag skall ha 250hk så bör jag skaffa ex gt4 ans ecu samt oljetråg om den passar så bör den ha en färdig anslutning i rätt dim, och även spridare samt lmm. då bör inte ecu ändra tändinställning m.m.

vad flödar gt4 ans spridare original? samt har den samma slags lmm fast lite större än ge.?

varför ändrar sej tändinställningen till tidigare bara för den känner att den går på lägre last?

vad är vitsen med det. finns det knacksenosorer på en celica från 88? är det dom som känner av att bränslet går att yttnyttja mer eller är det så på alla bilar?
Skriv svar