Celica Gti -91 eftermarknads delar

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Macce
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 13 jan 2011, 12:07:50
Årsmodell: 0

Celica Gti -91 eftermarknads delar

Inlägg av Macce »

Hej!
Har genom en god vän möjlighet att få köpa en Celica Gti av 91 års modell(st182?) för en riktigt bra penning. Tror att bilen skulle kunna bli riktigt rolig om man lade ner lite pengar i den, då den känns som mycket "bang for the buck" i original utförande. Framförallt till priset sett.
Tanken är att i ett första steg bygga en rolig bil att köra lite rally med på sjöisen. Så jag är ute efter delar och information om allt från diff,drevsatser,kamaxlar,bränslepump,kamdrev,svänghjul,insug,grenrör,kylare,bussningar,shortshift osv osv.
Vad finns det för delar inom Toyota familjen som man kan använda?.
Har du trimmat din sugmotor så dela gärna med dig av dina erfarenheter.

Jag vill poängtera att även om det i dagsläget bara är uppgradering i form av ett "steg1" så har jag ambition om att gå lite längre än ett luftfilter och avgas.

Ett "steg1" paket skulle kunna se ut ungefär: diff,koppling,svänghjul,omslipade kamaxlar,topp bearbetning, filter,avgas,soppa pump/ledningar/spridare och oljekylare och mappning.

Tacksam för svar.
Användarens profilbild
superphilip
Inlägg: 109
Blev medlem: tor 23 dec 2010, 21:26:42
Bilmodell: Celica GT-four ST185
Årsmodell: 91
Land (Country): Sweden
Ort: Trelleborg

Re: Celica Gti -91 eftermarknads delar

Inlägg av superphilip »

Hej och välkommen till forumet!

Som du skrev själv så vill jag först bekräfta att det är en st182 :) Och vad det gäller trimning så har jag uppfattat (har inte själv en sugis så detta är bara vad jag har läst bland annat på detta forum) att sugmotorn är ganska svårtrimmad dvs att det kostar mycket för lite ökad effekt. Någon på forumet skrev en tumregel på 1000 kr/hk (vill inte ta han/hons creed för den faktan).

Det finns en ganska liknande tråd med bra svar som jag kan hänvisa dig till : http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=26&t=4079

Läs lite där så får du nog reda på en del :)

Lycka till!
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Celica Gti -91 eftermarknads delar

Inlägg av Larco »

Om du vill ha vassare motor så är nog det bästa att leta reda på en 3S-GE av 3e generationen dvs från celica gt 94-98 med 175hk eller en 3S-GE av 4e generationen (sk BEAMS) med 200hk. Det lär alla gånger vara billigare och bättre en utgångspunkt då du får en bättre motor för mindre än 1000kr/hk.
En bättre begagnad gen3 får man billigare än 21000kr och en BEAMS kan jag inte tänka mig kostar 50000kr även om de måste hämtas utomlands ;)

Men är det inte bättre att köpa en gt4 om du ska leka på is? :think:
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Macce
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 13 jan 2011, 12:07:50
Årsmodell: 0

Re: Celica Gti -91 eftermarknads delar

Inlägg av Macce »

Gt4 modellen är såpass mycket dyrare i inköp, och sen vill man inte åka den helt standard heller. Visst kan man snegla åt st165 modellen,men hur fin är en sån för 20 000kr?.Hur mycket effekt kan man plocka ut där till vettiga pengar?. Hur klarar sig låda och diffar mm för ett effekt uttag på 320-350 hästar?

Tanken var att en Celica gti plus delar är mycket snabbare än en standard Gt4. Målet är inte att plocka ut extrema effekter utan sikta på kanske 180hk men att få det ordentligt med koppling,svänghjul och diff för att få ner effekten på bästa sätt.

Motor byte känns sådär då man kommer behöva fila på dem också för att få riktig gasrespons, karaktär osv.

Sen ska man ju inte åka bredast på isen,man ska vara snabbast :thumbup:
Macce
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 13 jan 2011, 12:07:50
Årsmodell: 0

Re: Celica Gti -91 eftermarknads delar

Inlägg av Macce »

Men om man ser till delar i toyota familjen, finns det bromsok, bränslepump, spridare mm som man kan plocka från te.x en toyota supra eller Gt4:or som är ganska "bolt on"?.
Skriv svar