Bättre bromsar till mr2 i samband med motorbyte

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Jo R
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 18 apr 2009, 09:26:10
Bilmodell: mr2
Årsmodell: 98
PostOrt: Uppsala
Land (Country): Sverige

Re: Bättre bromsar till mr2 i samband med motorbyte

Inlägg av Jo R »

Hej igen

Du hade rät, det räcker att lådan är annorlunda. Just nu står -98àn i en lada ute på landet, men jag får sticka ut och titta om det bakre fästet (sitter på bakaxel balken) är olika det jag har på motorn som står hemma i garaget. Då jag gjorde motorbyte för ca 10 år sedan (-92 GTi) var fästena på lådan olika; lätt att kontrollera.
Beträffande bromsar, menar du det borde räcka med större skiva och adapter runt om?
Vet du förresten varför merparten eftermarknadsok saknar handbromsfunktion?

Hälsningar/Jo
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Bättre bromsar till mr2 i samband med motorbyte

Inlägg av SHySwe »

Diametern är nyckeln till besiktiningen, ja.
Det finns ju separata handbromsok, vilket ger dom mer pengar?
Annars har Scorpio/Mondeo kombi ventilerade skivor bak, och handbromsen inbyggd i oket. (min lösning)
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bättre bromsar till mr2 i samband med motorbyte

Inlägg av Glenn »

Dom flesta bilar har väl inte heller handbromsfunktion i oket, utan separata backar i skivan, så det är väl inte så konstigt ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Bättre bromsar till mr2 i samband med motorbyte

Inlägg av SHySwe »

Kanske det du, brummade Nille.
Hursomhelst så är detta ett bra handbromsok om du vill ha två bromsok på skivan: Wilwood handbromsok
Det är på nåt sätt anpassningsbart till skivans tjocklek. Jag lyckades aldrig förstå hur mycket det sticker ut utanför skivan.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Jo R
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 18 apr 2009, 09:26:10
Bilmodell: mr2
Årsmodell: 98
PostOrt: Uppsala
Land (Country): Sverige

Re: Bättre bromsar till mr2 i samband med motorbyte

Inlägg av Jo R »

Hej
Jag har två sådana liggande efter en mislyckad användning på mitt hembygge. Problemet är inte oket, men att göra ett väl fungerande och stumt fäste, samt "hitta plats" på skivan. Eftermarknadsoken tar ofta mycket mera av omkretsen än originalet pga flera kolvar. Själva manöverarmen är inte heller så trevlig och måste fås att matchas med handbromswirens dragning fram till hjulen. Man måste själv göra vajerhöljets ändfäste och fixera detta stabilt någonstans.
Om du vill kan jag mäta hur mycket de bygger utanför skivytan. Din bild visar baksidan in mot uprighten.

Hälsningar/Jo R
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Bättre bromsar till mr2 i samband med motorbyte

Inlägg av SHySwe »

Tack, det var vänligt. Men jag har bestämt mej för, och införskaffat, bromsar från Scorpio Kombi. Enkolvsok med stor kolvdiameter och litet yttermått. Bromsar de 1500kg Ford, ska de nog (med 300mm skivor) stoppa 900kg Corolla åxå?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
MrTwo
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 07 apr 2009, 15:42:39
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1991
PostOrt: Mora

Re: Bättre bromsar till mr2 i samband med motorbyte

Inlägg av MrTwo »

Glenn skrev:mrtwo: var det inte exakt därför han frågade ? :)
hehe ok ja han kanske skrev det men de jag ville få fram va att om 245hk turbo mr2 är godkänd med dom bromsarna borde inte bromsarna behöva bytas men förstår nu att byråkratin än en gång spelar in, vad toyota tycker är ok duger inte vid reg besiktning helt plötsligt :)
Skriv svar