Bättre bromsar till mr2 i samband med motorbyte

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Jo R
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 18 apr 2009, 09:26:10
Bilmodell: mr2
Årsmodell: 98
PostOrt: Uppsala
Land (Country): Sverige

Bättre bromsar till mr2 i samband med motorbyte

Inlägg av Jo R »

Hej
Planerar ett motorbyte (till turbo) i min -98 mr2 GTi enligt regelverkets kategori "ombyggd fordon". Då måste jag också byte bromssystem till bättre grejor. Någon som vet hur tex Supra grejor passar på mr2?
Originalbromsarna är av den större, senaste generationen med ca 280 mm skivor och jag behöver altså något SFRO och Bilprovningen håller med om att är bättre än originalet. Vanliga eftermarknadsgrejor skulle duga bra om det inte var för att handbromsen saknas; åtminstone på de jag har kollat.

Hälsningar
Jo Ravnsborg
Uppsala
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bättre bromsar till mr2 i samband med motorbyte

Inlägg av Glenn »

Finns söta små extraok med wire som du sätter på samma bromsskiva bak, dom är iaf godkända när man bygger eget fordon, borde väl fungera även på ombyggt ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
MrTwo
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 07 apr 2009, 15:42:39
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1991
PostOrt: Mora

Re: Bättre bromsar till mr2 i samband med motorbyte

Inlägg av MrTwo »

Har inte GTi 98orna lika stora bromsar som mr2 turbo (245hk) redan?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bättre bromsar till mr2 i samband med motorbyte

Inlägg av Glenn »

mrtwo: var det inte exakt därför han frågade ? :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Jo R
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 18 apr 2009, 09:26:10
Bilmodell: mr2
Årsmodell: 98
PostOrt: Uppsala
Land (Country): Sverige

Re: Bättre bromsar till mr2 i samband med motorbyte

Inlägg av Jo R »

Här gäller det att klara Bilprovningens regelverk, inte om de bromsarna som sitter på i realiteten redan är tillräckligt bra för ändamålet. Jag måste altså byta till bromsutrustning som är bättre än vad som sitter original.
Samma sak gäller växellådan. Är det någon som vet vilken låda som sitter på -91 turbo respektive -98 Gti?. Hoppas det inte är samma låda för då blir det svårt.

Jo R
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bättre bromsar till mr2 i samband med motorbyte

Inlägg av Cyrix »

Jo R skrev:Här gäller det att klara Bilprovningens regelverk, inte om de bromsarna som sitter på i realiteten redan är tillräckligt bra för ändamålet. Jag måste altså byta till bromsutrustning som är bättre än vad som sitter original.
Samma sak gäller växellådan. Är det någon som vet vilken låda som sitter på -91 turbo respektive -98 Gti?. Hoppas det inte är samma låda för då blir det svårt.

Jo R
Turbon har en kraftigare låda.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Jo R
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 18 apr 2009, 09:26:10
Bilmodell: mr2
Årsmodell: 98
PostOrt: Uppsala
Land (Country): Sverige

Re: Bättre bromsar till mr2 i samband med motorbyte

Inlägg av Jo R »

Hej Carl
Tack för svaret, men är du säker på att så är fallet även om man jämför en -91 turbolåda (E-153) med en -98 GTi-låda? Jag gjorde samma swap för ca 10 år sedan med en -92 GTi och i den N/A generationen fanns en låda med beteckningen E-54 som definitivt var klenare än E-153. Ca -94 höjdes N/A`s effekt från 156 hk till ca 170 och jag är orolig för att man då har kompletterat detta med en kraftigare låda; tex turbon`s dito? Vet du något om detta?

Hälsningar/JoR
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bättre bromsar till mr2 i samband med motorbyte

Inlägg av Cyrix »

Helt säker på att gti och turbolådorna inte är samma, men har inte superkoll på vad som skiljer mellan olika generationer av sugmotorlådorna.
GTI lådan håller dock för en hyfsat snäll turbomotor(ca 300hk).
Däremot Krutis här på forumet tror jag kan skillnaden på dom både utan och innan.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Jo R
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 18 apr 2009, 09:26:10
Bilmodell: mr2
Årsmodell: 98
PostOrt: Uppsala
Land (Country): Sverige

Re: Bättre bromsar till mr2 i samband med motorbyte

Inlägg av Jo R »

Tackar. Ska ta kontakt med honom om Bilprovningen bekräftar SFRO`s utlåtande om att även lådan ska vara bättre än originalet.

Hälsningar/Jo R
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Bättre bromsar till mr2 i samband med motorbyte

Inlägg av SHySwe »

Det här kan bli knepigt?
Kravet för ombyggd bil är egentligen inte bättre låda, utan bara utbytt till annan typ (Vid fwd, om rwd är det bakaxeln vi pratar om). Så de får inte vara för lika.
Men! du har en -98... Då måste antagligen motor och låda vara från samma bil, och helt orörd. Pga avgaskrav och div godkännanden.
Så att hitta nåt bra toyota kan bli svårt. Däremot kan tex en Saabmotor, med originallåda, gå att få igenom. :shock:
Regler är bra, men inte alla regler är kul.

Edit: Grundfrågan var bromsar.
Det är i första hand större skivor som gäller, inte bromsok. Bromsmomentet ökar med diametern.
Min lätta bil kräver minst 280mm skivor för drygt 200hk.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Skriv svar