Tröttnade på 80-tals teknik (fördelarlock och tändkablar)

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
MrTwo
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 07 apr 2009, 15:42:39
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1991
PostOrt: Mora

Tröttnade på 80-tals teknik (fördelarlock och tändkablar)

Inlägg av MrTwo »

Efter flera år av problem med misständningar och svag gnista på min MR2 så ledsnade jag ur helt.
Jag byggde mig själv ett kit som eliminerade fördelarlock, rotor och tändkablar.

Är den bästa "uppgradering" jag har gjort hittills eftersom jag hade grymma problem med misständningar, och jag vägrade knacka ihop stiften ;)
Inte en misständning på 60 hårda mil nu på original tändstiftsgap (0,8 mm).

kallstart (ursäkta exponeringen)


tomgång


Bild

Enjoy :)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Tröttnade på 80-tals teknik (fördelarlock och tändkablar)

Inlägg av Glenn »

Du har alltså en spole per cylinder då ? hur "byggde" du dessa ? eller modifierade du några befintliga så dom passade fysiskt ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
MrTwo
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 07 apr 2009, 15:42:39
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1991
PostOrt: Mora

Re: Tröttnade på 80-tals teknik (fördelarlock och tändkablar)

Inlägg av MrTwo »

Denso spolar
från motorcykel: CBR600 (honda) ;)

man kan ju visserligen köpa annan styrbox som stödjer direkt tändning... men varför alltid ta den lätta vägen, nu funkar det med power fc eller org gen3 box med :)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Tröttnade på 80-tals teknik (fördelarlock och tändkablar)

Inlägg av Glenn »

Tufft, passade dom rakt av eller var du tvungen att modifiera ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Tröttnade på 80-tals teknik (fördelarlock och tändkablar)

Inlägg av SHySwe »

Intressant!
Vill du ge oss detaljerna åxå?
Var köper du spolarna och till vilket pris?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Tröttnade på 80-tals teknik (fördelarlock och tändkablar)

Inlägg av Glenn »

typ på http://www.spinnin-wheel.se/ eller liknande ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
MrTwo
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 07 apr 2009, 15:42:39
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1991
PostOrt: Mora

Re: Tröttnade på 80-tals teknik (fördelarlock och tändkablar)

Inlägg av MrTwo »

spolar och "spolhärvan" köper man ju billigast på ebay.
Och för att göra en originalstyrbox eller power fc glad samtidigt som man ska ha sekvensiell tändning så blir en supra igniter/tändmodul perfekt :)
Och så behövs ju en krets och kablage till såklart, som styr upp det hela :)

edit: spolarna passar längdmässigt (finns flera modeller av motorcykelspolar som passar) men de behövs en packning upptill som tätar. Som tur va hade jag en uppsättning yamaha-spolar över som jag köpte från början men dom höll inte för laddtryck. Packningarna från yamaha spolar passar väldigt bra med minimal modifikation för att dom ska sitta stabilt i locket.
Skriv svar