original dumpventil

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Användarens profilbild
Elof_power
Inlägg: 242
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 13:20:59
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1990
PostOrt: kumla
Land (Country): Sverige
Ort: Kumla

Re: original dumpventil

Inlägg av Elof_power »

En dump ska väl bara släppa onödigt ladd när du har spjället stängt va.? Då kanske du inte har så mycket onödigt ladd eller så är den tyst..?
Säger som många andra att jag inte ser nått problem här.? Inte alltid du hör det vet du, men den fyller nog funktionen iaf ska du se..

Så oroa dig inte om bilen går bra annars.. :)

P:S för dåligt laddtryck har väl med vad du vill ha för prestanda att göra.?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: original dumpventil

Inlägg av PierreW »

Det här med dumpar är ju en hel vetenskap i sig. Fjädertryck, inställningar mm.....

Original brukar de flesta dumpar sitta inbyggda i turbon och direkt leda tillbaka övertrycket.

Klassiker på volvos där glada första turbobils ägare köper en öppen dump och monterar helt enligt beskrivning men ändå inte får nått dumpljud.

Original dumpen måste plockas bort ur turbon och ersättas med en plåt, och slangar måste pluggas. Gäller dock Mitsubushibashibishi aggregat.
Har inte skruvat så mycket i toyota turbos men antar att det är nån liknande historia.


F.ö så dumpar inte min volvo under 0.4kg ladd. Då går luften bara tillbaka genom luftfiltret med ett litet fågelkvitter som följd.
Har fått ställa upp fjädern pga att den annars inte orkar hålla emot 1.5kg som den laddar max.
Följden blir ju då att den öppnar vid ett högre tryck. Så det är ju en balansakt det där med justeringen.

Sen är det ju inte bara fjädern ensam som håller dumpen tät, utan även slangen som är ansluten i toppen, den har ju samma tryck i sig som du har övertryck i insuget.
Så när spjället stänger blir ju det ju trycklöst i insuget där slangen är ansluten, då släpper ju liksom trycket i lilla slangen på dumpen och då även "mothållet" eller hur man nu skall förklara.
Så här är ju väldigt viktigt att denna slang är ansluten efter spjället.

Jag skulle helt enkelt gissa på att din nya dump öppnar vid ett tryck som är högre än vad bilen laddar original. Så vida du inte har en dump i turbon redan då. ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: original dumpventil

Inlägg av Glenn »

De flesta har väl ändå en "extern" dump, toyota har det iaf, och saab.. audi också vill jag minnas.

Själv kör jag med originaldumpen inkl toyotas "dumpljuddämpare" :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
GT4X
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 23:27:13
Bilmodell: celica GT-Four
Årsmodell: 90

Re: original dumpventil

Inlägg av GT4X »

okej, jo ja tror ochså att bilen har för lite ladd för att öppna den, men det kan ju vara de där med orginaldump ochså..så får väl kolla igenom turbon och se om de finns nån dump där ? , och annars så får ja höja laddet så får vi väl se ! :)
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: original dumpventil

Inlägg av SHySwe »

Jaha, det enda du vill ha är ett pysljud?
Ok, men då tror jag att jag byter tråd. :wave:
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: original dumpventil

Inlägg av amby »

skruva inte upp trycket för mycket bara..Gör du det kan du paja både motor och turbo.

Ska man pilla på trycket så måste man ha en ladutrycksmätare som man litar på. ladda inte mer än 1bar med original motor och turbo
GT4X
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 23:27:13
Bilmodell: celica GT-Four
Årsmodell: 90

Re: original dumpventil

Inlägg av GT4X »

jo ja vet de, ja är inte helt blåst.
Användarens profilbild
Elof_power
Inlägg: 242
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 13:20:59
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1990
PostOrt: kumla
Land (Country): Sverige
Ort: Kumla

Re: original dumpventil

Inlägg av Elof_power »

GT4X skrev:jo ja vet de, ja är inte helt blåst.
:lol: :lol: :lol: Humor detta...!!!!! :lol: :lol: :lol:
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: original dumpventil

Inlägg av Gt-4 »

Det sitter ingen dump i turbon på en ST185!!
Man får vad man betalar för, släng bort skiten du köpt och montera på en vanlig Bosch dump istället.
Går att köpa på Audi, Saab tex kostar typ en 500 spänn.
Förmodligen har du för lågt laddtryck för att den dumpen du köpt ska öppna ordentligt.
Sen så borde du köra med återcirkulation på dumpen.
Dessa bilar går nog fett original så det är onödigt att göra det värre.

PS försök att hålla dig till samma tråd istället för att starta massa nya om samma sak.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: original dumpventil

Inlägg av Fnys »

GT4X skrev:jo ja vet de, ja är inte helt blåst.
Ingen har påstått det heller.
Det är minst 5 personer nu som försökt hjälpa dig med ditt "problem" men du nonchalerar hjälpen!?
I denna tråd skriver du att folk inte hjälper dig och när du får hjälp är du otacksam.

GT4X skrev:frågar någon mig nånting så svarar ja ju på de, för att vara snäll och lösa problem som jag kanske haft en gång i tiden?
För en vecka sen ställde jag 2 frågor till dig i ovanstående tråd som jag fortfarande inte fått svar på... :eh:

Börja bete dig eller vänd dig till ett annat forum!

Ta ett foto nu på din inkopplade dump eller förklara bättre hur du har kopplat den så folket här på forumet kan hjälpa dig (om dom fortfarande vill det?) så vi får reda på om någonting är galet eller om allting är som det ska vara.
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Skriv svar