original dumpventil
original dumpventil
Tjena, tänkte höra om någon vet om det sitter en original dump i celica gt4 st185 ?
för om det kan vara de som gör att inte den dumpen jag har satt i inte funkar som den ska ?
tacksam för svar
för om det kan vara de som gör att inte den dumpen jag har satt i inte funkar som den ska ?
tacksam för svar
- Elof_power
- Inlägg: 242
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 13:20:59
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: kumla
- Land (Country): Sverige
- Ort: Kumla
Re: original dumpventil
Jag finner ingen dump på min iaf..
På min som har den vattenkylda laddlufts kylaren sitter det ingen imellan turbo och insug alltså har jag ingen om jag fattat allt rätt.
Det är nog ganska lätt att kolla det om man öppnar huven och nosar imellan turbo och insug.?
På min som har den vattenkylda laddlufts kylaren sitter det ingen imellan turbo och insug alltså har jag ingen om jag fattat allt rätt.
Det är nog ganska lätt att kolla det om man öppnar huven och nosar imellan turbo och insug.?
Re: original dumpventil
Nej, de vet ja väl, ja har inte heller de, men de va en som sa att de kan bli de här problemet som ja har om man redan har en orginaldump i turbon eller nånting, så tänkte höra lite om de är någon som har ganska mkt kunskap om just st185 gt4 och vet hur det funkar, vart turbon släpper ur trycket nånstans, eller om det inte finns någon original dump, men vet inte varför min dump ja satt i krånglar för då.
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: original dumpventil
Vad är det som krånglar, vilken dump har du och hur har du installerat den?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Re: original dumpventil
jag har en sån som är på bilden, köpte från collexstyling.se
inte så speciellt dump, den är öppen och 25mm anslutning.
och kostade 390kr.
Min celica gt4 är original, så den har inte nå påställt laddtryck eller nått sånt.
Den är kopplad mellan lilla intercoolern (den orginala som ligger på motorn) och turbon, den där lilla slangbiten som är mellan där har jag bytt ut mot ett T-kors och satt i dumpen där, sen så har jag dragit vakumslangen till vänster om insuget om man står framför bilen alltså, där sitter det 2 slangar har jag för mig och som drog ja löst när bilen var på och så sög det i dom så jag har provat båda slangarna men dumpen öppnar bara liiiite när jag gasar skit mkt, och ibland öppnar den inte alls....vill verkligen få de här att funka, och förstår inte vad problemet är ?
inte så speciellt dump, den är öppen och 25mm anslutning.
och kostade 390kr.
Min celica gt4 är original, så den har inte nå påställt laddtryck eller nått sånt.
Den är kopplad mellan lilla intercoolern (den orginala som ligger på motorn) och turbon, den där lilla slangbiten som är mellan där har jag bytt ut mot ett T-kors och satt i dumpen där, sen så har jag dragit vakumslangen till vänster om insuget om man står framför bilen alltså, där sitter det 2 slangar har jag för mig och som drog ja löst när bilen var på och så sög det i dom så jag har provat båda slangarna men dumpen öppnar bara liiiite när jag gasar skit mkt, och ibland öppnar den inte alls....vill verkligen få de här att funka, och förstår inte vad problemet är ?
Re: original dumpventil
aha, bilden gick tydligen inte att lägga upp, men du kanske kan kolla på sidan, du hittar nog den, den är blå och är öppen och kostar 390kr
- Fnys
- Moderator
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1996
- PostOrt: Enskede
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: original dumpventil
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3709
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: original dumpventil
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: original dumpventil
Kanske har min dumventil börja öppna
Men jag förstår inte riktigt ditt problem...
1. Du hade tydligen inte en dumpventil i bilen tidigare och då gick den gick normalt.
2. Du har sen satt in en ventil som dumpar "lite" och nu går den dåligt.
Och?
När dumpventilen öppnar, MINSKAR laddtrycket! Dvs sämre prestanda.
Plus att luftmängdsmätaren blir lurad till fel bränsleblandning.
Så, vad vill du ha hjälp med?
Men jag förstår inte riktigt ditt problem...
1. Du hade tydligen inte en dumpventil i bilen tidigare och då gick den gick normalt.
2. Du har sen satt in en ventil som dumpar "lite" och nu går den dåligt.
Och?
När dumpventilen öppnar, MINSKAR laddtrycket! Dvs sämre prestanda.
Plus att luftmängdsmätaren blir lurad till fel bränsleblandning.
Så, vad vill du ha hjälp med?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Re: original dumpventil
nej, bilen går inte dåligt ?
bilen går precis som den ska och som den gjort förut.
Men dumpen dumpar inte som den ska, den dumpar bara när jag trycker på gasen RIKTIGT mkt, FAST
det är inte varje gång ja gasar som den dumpar heller, alltså bara någon gång ibland, men jag hör den aldrig när jag
kör heller, så då verkar den inte dumpa någonting alls...förstår du mig nu då ?
eller är det helt enkelt för dåligt laddtryck i bilen original tro ?
bilen går precis som den ska och som den gjort förut.
Men dumpen dumpar inte som den ska, den dumpar bara när jag trycker på gasen RIKTIGT mkt, FAST
det är inte varje gång ja gasar som den dumpar heller, alltså bara någon gång ibland, men jag hör den aldrig när jag
kör heller, så då verkar den inte dumpa någonting alls...förstår du mig nu då ?
eller är det helt enkelt för dåligt laddtryck i bilen original tro ?