200+ SUG hk Mr2
- martenheller
- Inlägg: 686
- Blev medlem: ons 22 sep 2010, 17:07:46
- Bilmodell: Toyota Mr2 Gt-S
- Årsmodell: 95
- PostOrt: Hällekis
- Land (Country): Sverige
- Ort: Kinnekulle
200+ SUG hk Mr2
Tjenare.
Bytte bort min trimmade Saab mot en Mr2 förra helgen då ja blivit sugen på att åka något litet lätt och utan turbo.
Men har en liten fråga. VAD krävs för att få ut i runda slängar 220-230 hk ur en 175hk MR2 UTAN att överladda?
Jag menar, nån gång i framtiden lär ju suget komma
De jag funderar på är:
- Extraktor grenrör
- Annat insug
- Porta/plana toppen
- Andra kammar
- Större spridare?
- Mapp?
Vet att många kommer förespråka turbokonvertering/sätta i turbomotor men de är inget alternativ jag köpt bilen för att jag vill åka N/A
http://www.garaget.org/?car=219623 där har ni bilen i fråga.
MVH Mårten
Bytte bort min trimmade Saab mot en Mr2 förra helgen då ja blivit sugen på att åka något litet lätt och utan turbo.
Men har en liten fråga. VAD krävs för att få ut i runda slängar 220-230 hk ur en 175hk MR2 UTAN att överladda?
Jag menar, nån gång i framtiden lär ju suget komma
De jag funderar på är:
- Extraktor grenrör
- Annat insug
- Porta/plana toppen
- Andra kammar
- Större spridare?
- Mapp?
Vet att många kommer förespråka turbokonvertering/sätta i turbomotor men de är inget alternativ jag köpt bilen för att jag vill åka N/A
http://www.garaget.org/?car=219623 där har ni bilen i fråga.
MVH Mårten
- KelMer
- Inlägg: 755
- Blev medlem: sön 17 maj 2009, 17:17:51
- Bilmodell: Mr2 Mkll V6
- Årsmodell: 1992
- PostOrt: Piteå
- Land (Country): Sverige
- Ort: Piteå födelseplatsen för sveriges första inreggade Mr2 V6
Re: 200+ SUG hk Mr2
Släng i en V6:a = 3vz-fe är inte så hemma på trimmning av 3s-ge men jag har för mig att kammarna till en turbo, alltså en 3s-gte ska även passa 3s-ge, rätta mig någon om jag har fel!!!martenheller skrev:Tjenare.
Bytte bort min trimmade Saab mot en Mr2 förra helgen då ja blivit sugen på att åka något litet lätt och utan turbo.
Men har en liten fråga. VAD krävs för att få ut i runda slängar 220-230 hk ur en 175hk MR2 UTAN att överladda?
Jag menar, nån gång i framtiden lär ju suget komma
De jag funderar på är:
- Extraktor grenrör
- Annat insug
- Porta/plana toppen
- Andra kammar
- Större spridare?
- Mapp?
Vet att många kommer förespråka turbokonvertering/sätta i turbomotor men de är inget alternativ jag köpt bilen för att jag vill åka N/A
http://www.garaget.org/?car=219623 där har ni bilen i fråga.
MVH Mårten
Välkommen till Toyota Club Sweden
/Christian N
0733966737
Toyota Mr2 Mkll gen2 N/a Mv6:an *Kör*
Toyota Avensis -05 Aut, Stora GPS:en Familjeracen? *Kör*
Toyota Camry -93 V6 Delar Säljes *Skrotad*
Toyota Starlet KP62 *Rulland chassi*
BIMMER 328i -96 m 325:ans insug Vinterräsen *Såld*
Audi S6 C4 2,2T -94 Quattro "nya" Vinterräsern *Kör*
Friskt vågat, Hälften vunnet
0733966737
Toyota Mr2 Mkll gen2 N/a Mv6:an *Kör*
Toyota Avensis -05 Aut, Stora GPS:en Familjeracen? *Kör*
Toyota Camry -93 V6 Delar Säljes *Skrotad*
Toyota Starlet KP62 *Rulland chassi*
BIMMER 328i -96 m 325:ans insug Vinterräsen *Såld*
Audi S6 C4 2,2T -94 Quattro "nya" Vinterräsern *Kör*
Friskt vågat, Hälften vunnet
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1715
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: 200+ SUG hk Mr2
Fast turbokammarna är ju inte lika vassa som NA-kammarna.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
-
- Inlägg: 336
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:28:17
- Bilmodell: Celica st205
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Ronneby
- Land (Country): Sweden
Re: 200+ SUG hk Mr2
Finns ju en 3sge motor med 200hk original i som heter 3sge BEAMS "red top"
st205,BPU++
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
- KelMer
- Inlägg: 755
- Blev medlem: sön 17 maj 2009, 17:17:51
- Bilmodell: Mr2 Mkll V6
- Årsmodell: 1992
- PostOrt: Piteå
- Land (Country): Sverige
- Ort: Piteå födelseplatsen för sveriges första inreggade Mr2 V6
Re: 200+ SUG hk Mr2
Ja du ser, jag e inte så påläst om just 3s-ge vs 3s-gteJohnny Blade skrev:Fast turbokammarna är ju inte lika vassa som NA-kammarna.
/Christian N
0733966737
Toyota Mr2 Mkll gen2 N/a Mv6:an *Kör*
Toyota Avensis -05 Aut, Stora GPS:en Familjeracen? *Kör*
Toyota Camry -93 V6 Delar Säljes *Skrotad*
Toyota Starlet KP62 *Rulland chassi*
BIMMER 328i -96 m 325:ans insug Vinterräsen *Såld*
Audi S6 C4 2,2T -94 Quattro "nya" Vinterräsern *Kör*
Friskt vågat, Hälften vunnet
0733966737
Toyota Mr2 Mkll gen2 N/a Mv6:an *Kör*
Toyota Avensis -05 Aut, Stora GPS:en Familjeracen? *Kör*
Toyota Camry -93 V6 Delar Säljes *Skrotad*
Toyota Starlet KP62 *Rulland chassi*
BIMMER 328i -96 m 325:ans insug Vinterräsen *Såld*
Audi S6 C4 2,2T -94 Quattro "nya" Vinterräsern *Kör*
Friskt vågat, Hälften vunnet
- martenheller
- Inlägg: 686
- Blev medlem: ons 22 sep 2010, 17:07:46
- Bilmodell: Toyota Mr2 Gt-S
- Årsmodell: 95
- PostOrt: Hällekis
- Land (Country): Sverige
- Ort: Kinnekulle
Re: 200+ SUG hk Mr2
V6 är inget alternativ, vill ha en ettrig n/a fyra .
Okej vad skiljer den 3sge motorn från den som ja har då ? Är som sagt va inte intresserad av att byta motor utan vill snarare ha ett hum om vad som krävs för ca 220 hk.
Okej vad skiljer den 3sge motorn från den som ja har då ? Är som sagt va inte intresserad av att byta motor utan vill snarare ha ett hum om vad som krävs för ca 220 hk.
- KelMer
- Inlägg: 755
- Blev medlem: sön 17 maj 2009, 17:17:51
- Bilmodell: Mr2 Mkll V6
- Årsmodell: 1992
- PostOrt: Piteå
- Land (Country): Sverige
- Ort: Piteå födelseplatsen för sveriges första inreggade Mr2 V6
Re: 200+ SUG hk Mr2
Javisst ja, dom verkar riktigt schyssta...visst är det vvti i dom?Zerocool skrev:Finns ju en 3sge motor med 200hk original i som heter 3sge BEAMS "red top"
/Christian N
0733966737
Toyota Mr2 Mkll gen2 N/a Mv6:an *Kör*
Toyota Avensis -05 Aut, Stora GPS:en Familjeracen? *Kör*
Toyota Camry -93 V6 Delar Säljes *Skrotad*
Toyota Starlet KP62 *Rulland chassi*
BIMMER 328i -96 m 325:ans insug Vinterräsen *Såld*
Audi S6 C4 2,2T -94 Quattro "nya" Vinterräsern *Kör*
Friskt vågat, Hälften vunnet
0733966737
Toyota Mr2 Mkll gen2 N/a Mv6:an *Kör*
Toyota Avensis -05 Aut, Stora GPS:en Familjeracen? *Kör*
Toyota Camry -93 V6 Delar Säljes *Skrotad*
Toyota Starlet KP62 *Rulland chassi*
BIMMER 328i -96 m 325:ans insug Vinterräsen *Såld*
Audi S6 C4 2,2T -94 Quattro "nya" Vinterräsern *Kör*
Friskt vågat, Hälften vunnet
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4784
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: 200+ SUG hk Mr2
red top har väl precis under 200 ? medans black top har precis över ? eller var det tvärt om ?
BEAMS-motorn verkar fin annars, VVTi och allt.. borde väl inte vara så svårt att få hem en sån från japaneserna ? dom tillverkades afaik i hyfsat många exemplar.
..För att övergå till originalfrågan så.. sugtrim är alltid dyrt och ovärt IMHO.. visst kan man som du säger fixa med kamaxlar, lämna in toppen på planing och portning och sen tuna insprutning osv, kanske går att få upp dom effekterna också (eller ja, det klart det går) men det blir dyra hästkrafter.
..Speciellt jämfört med att slänga i en 3S-GTE gen3 som har 242-255hk redan från start.
BEAMS-motorn verkar fin annars, VVTi och allt.. borde väl inte vara så svårt att få hem en sån från japaneserna ? dom tillverkades afaik i hyfsat många exemplar.
..För att övergå till originalfrågan så.. sugtrim är alltid dyrt och ovärt IMHO.. visst kan man som du säger fixa med kamaxlar, lämna in toppen på planing och portning och sen tuna insprutning osv, kanske går att få upp dom effekterna också (eller ja, det klart det går) men det blir dyra hästkrafter.
..Speciellt jämfört med att slänga i en 3S-GTE gen3 som har 242-255hk redan från start.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- KelMer
- Inlägg: 755
- Blev medlem: sön 17 maj 2009, 17:17:51
- Bilmodell: Mr2 Mkll V6
- Årsmodell: 1992
- PostOrt: Piteå
- Land (Country): Sverige
- Ort: Piteå födelseplatsen för sveriges första inreggade Mr2 V6
Re: 200+ SUG hk Mr2
Du har 3s-ge:martenheller skrev:V6 är inget alternativ, vill ha en ettrig n/a fyra .
Okej vad skiljer den 3sge motorn från den som ja har då ? Är som sagt va inte intresserad av att byta motor utan vill snarare ha ett hum om vad som krävs för ca 220 hk.
Här har du en länk till wikipedia ang toyota S engine's
http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_S_engine
Och hära en sida med lite fakta ang Beams "red top":
http://www.midshiprunabout.org/mr2/mk2/ ... ams-3s-ge/
Och hos Fensport hittar du bla lite vassare kammar till din motor:
http://www.fensport.co.uk/Default.aspx
Senast redigerad av KelMer den tor 07 okt 2010, 22:13:20, redigerad totalt 1 gånger.
/Christian N
0733966737
Toyota Mr2 Mkll gen2 N/a Mv6:an *Kör*
Toyota Avensis -05 Aut, Stora GPS:en Familjeracen? *Kör*
Toyota Camry -93 V6 Delar Säljes *Skrotad*
Toyota Starlet KP62 *Rulland chassi*
BIMMER 328i -96 m 325:ans insug Vinterräsen *Såld*
Audi S6 C4 2,2T -94 Quattro "nya" Vinterräsern *Kör*
Friskt vågat, Hälften vunnet
0733966737
Toyota Mr2 Mkll gen2 N/a Mv6:an *Kör*
Toyota Avensis -05 Aut, Stora GPS:en Familjeracen? *Kör*
Toyota Camry -93 V6 Delar Säljes *Skrotad*
Toyota Starlet KP62 *Rulland chassi*
BIMMER 328i -96 m 325:ans insug Vinterräsen *Såld*
Audi S6 C4 2,2T -94 Quattro "nya" Vinterräsern *Kör*
Friskt vågat, Hälften vunnet
Re: 200+ SUG hk Mr2
Är väldigt få som trimmar sugmotorer här tyvärr.
Men Ultra motors byggde 3s-ge motor till Grupp H Corolla så dom vet nog vad som behöver göras.
220hk verkar de som dom fick ut av dom, men det kostar nog också.
Men Ultra motors byggde 3s-ge motor till Grupp H Corolla så dom vet nog vad som behöver göras.
220hk verkar de som dom fick ut av dom, men det kostar nog också.