200+ SUG hk Mr2

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Användarens profilbild
martenheller
Inlägg: 686
Blev medlem: ons 22 sep 2010, 17:07:46
Bilmodell: Toyota Mr2 Gt-S
Årsmodell: 95
PostOrt: Hällekis
Land (Country): Sverige
Ort: Kinnekulle

200+ SUG hk Mr2

Inlägg av martenheller »

Tjenare.
Bytte bort min trimmade Saab mot en Mr2 förra helgen då ja blivit sugen på att åka något litet lätt och utan turbo.

Men har en liten fråga. VAD krävs för att få ut i runda slängar 220-230 hk ur en 175hk MR2 UTAN att överladda?
Jag menar, nån gång i framtiden lär ju suget komma :)

De jag funderar på är:
- Extraktor grenrör
- Annat insug
- Porta/plana toppen
- Andra kammar
- Större spridare?
- Mapp?

Vet att många kommer förespråka turbokonvertering/sätta i turbomotor men de är inget alternativ jag köpt bilen för att jag vill åka N/A :)

http://www.garaget.org/?car=219623 där har ni bilen i fråga.

MVH Mårten
Toyota Mr2 Gt-s -95 Timeattack / Trackday
www.garaget.org/martenheller
www.tagracing.n.nu
Användarens profilbild
KelMer
Inlägg: 755
Blev medlem: sön 17 maj 2009, 17:17:51
Bilmodell: Mr2 Mkll V6
Årsmodell: 1992
PostOrt: Piteå
Land (Country): Sverige
Ort: Piteå födelseplatsen för sveriges första inreggade Mr2 V6

Re: 200+ SUG hk Mr2

Inlägg av KelMer »

martenheller skrev:Tjenare.
Bytte bort min trimmade Saab mot en Mr2 förra helgen då ja blivit sugen på att åka något litet lätt och utan turbo.

Men har en liten fråga. VAD krävs för att få ut i runda slängar 220-230 hk ur en 175hk MR2 UTAN att överladda?
Jag menar, nån gång i framtiden lär ju suget komma :)

De jag funderar på är:
- Extraktor grenrör
- Annat insug
- Porta/plana toppen
- Andra kammar
- Större spridare?
- Mapp?

Vet att många kommer förespråka turbokonvertering/sätta i turbomotor men de är inget alternativ jag köpt bilen för att jag vill åka N/A :)

http://www.garaget.org/?car=219623 där har ni bilen i fråga.

MVH Mårten
Släng i en V6:a = 3vz-fe ;) är inte så hemma på trimmning av 3s-ge men jag har för mig att kammarna till en turbo, alltså en 3s-gte ska även passa 3s-ge, rätta mig någon om jag har fel!!!

Välkommen till Toyota Club Sweden :wave:
/Christian N
0733966737

Toyota Mr2 Mkll gen2 N/a Mv6:an *Kör*

Toyota Avensis -05 Aut, Stora GPS:en Familjeracen? *Kör*

Toyota Camry -93 V6 Delar Säljes *Skrotad*

Toyota Starlet KP62 *Rulland chassi*

BIMMER 328i -96 m 325:ans insug Vinterräsen *Såld*

Audi S6 C4 2,2T -94 Quattro "nya" Vinterräsern *Kör*



Friskt vågat, Hälften vunnet
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1715
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: 200+ SUG hk Mr2

Inlägg av Johnny Blade »

Fast turbokammarna är ju inte lika vassa som NA-kammarna.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Zerocool
Inlägg: 336
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:28:17
Bilmodell: Celica st205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Ronneby
Land (Country): Sweden

Re: 200+ SUG hk Mr2

Inlägg av Zerocool »

Finns ju en 3sge motor med 200hk original i som heter 3sge BEAMS "red top"
st205,BPU++
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
Användarens profilbild
KelMer
Inlägg: 755
Blev medlem: sön 17 maj 2009, 17:17:51
Bilmodell: Mr2 Mkll V6
Årsmodell: 1992
PostOrt: Piteå
Land (Country): Sverige
Ort: Piteå födelseplatsen för sveriges första inreggade Mr2 V6

Re: 200+ SUG hk Mr2

Inlägg av KelMer »

Johnny Blade skrev:Fast turbokammarna är ju inte lika vassa som NA-kammarna.
Ja du ser, jag e inte så påläst om just 3s-ge vs 3s-gte
/Christian N
0733966737

Toyota Mr2 Mkll gen2 N/a Mv6:an *Kör*

Toyota Avensis -05 Aut, Stora GPS:en Familjeracen? *Kör*

Toyota Camry -93 V6 Delar Säljes *Skrotad*

Toyota Starlet KP62 *Rulland chassi*

BIMMER 328i -96 m 325:ans insug Vinterräsen *Såld*

Audi S6 C4 2,2T -94 Quattro "nya" Vinterräsern *Kör*



Friskt vågat, Hälften vunnet
Användarens profilbild
martenheller
Inlägg: 686
Blev medlem: ons 22 sep 2010, 17:07:46
Bilmodell: Toyota Mr2 Gt-S
Årsmodell: 95
PostOrt: Hällekis
Land (Country): Sverige
Ort: Kinnekulle

Re: 200+ SUG hk Mr2

Inlägg av martenheller »

V6 är inget alternativ, vill ha en ettrig n/a fyra :).

Okej vad skiljer den 3sge motorn från den som ja har då :)? Är som sagt va inte intresserad av att byta motor utan vill snarare ha ett hum om vad som krävs för ca 220 hk.
Toyota Mr2 Gt-s -95 Timeattack / Trackday
www.garaget.org/martenheller
www.tagracing.n.nu
Användarens profilbild
KelMer
Inlägg: 755
Blev medlem: sön 17 maj 2009, 17:17:51
Bilmodell: Mr2 Mkll V6
Årsmodell: 1992
PostOrt: Piteå
Land (Country): Sverige
Ort: Piteå födelseplatsen för sveriges första inreggade Mr2 V6

Re: 200+ SUG hk Mr2

Inlägg av KelMer »

Zerocool skrev:Finns ju en 3sge motor med 200hk original i som heter 3sge BEAMS "red top"
Javisst ja, dom verkar riktigt schyssta...visst är det vvti i dom?
/Christian N
0733966737

Toyota Mr2 Mkll gen2 N/a Mv6:an *Kör*

Toyota Avensis -05 Aut, Stora GPS:en Familjeracen? *Kör*

Toyota Camry -93 V6 Delar Säljes *Skrotad*

Toyota Starlet KP62 *Rulland chassi*

BIMMER 328i -96 m 325:ans insug Vinterräsen *Såld*

Audi S6 C4 2,2T -94 Quattro "nya" Vinterräsern *Kör*



Friskt vågat, Hälften vunnet
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: 200+ SUG hk Mr2

Inlägg av Glenn »

red top har väl precis under 200 ? medans black top har precis över ? eller var det tvärt om ?

BEAMS-motorn verkar fin annars, VVTi och allt.. borde väl inte vara så svårt att få hem en sån från japaneserna ? dom tillverkades afaik i hyfsat många exemplar.


..För att övergå till originalfrågan så.. sugtrim är alltid dyrt och ovärt IMHO.. visst kan man som du säger fixa med kamaxlar, lämna in toppen på planing och portning och sen tuna insprutning osv, kanske går att få upp dom effekterna också (eller ja, det klart det går) men det blir dyra hästkrafter.

..Speciellt jämfört med att slänga i en 3S-GTE gen3 som har 242-255hk redan från start.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
KelMer
Inlägg: 755
Blev medlem: sön 17 maj 2009, 17:17:51
Bilmodell: Mr2 Mkll V6
Årsmodell: 1992
PostOrt: Piteå
Land (Country): Sverige
Ort: Piteå födelseplatsen för sveriges första inreggade Mr2 V6

Re: 200+ SUG hk Mr2

Inlägg av KelMer »

martenheller skrev:V6 är inget alternativ, vill ha en ettrig n/a fyra :).

Okej vad skiljer den 3sge motorn från den som ja har då :)? Är som sagt va inte intresserad av att byta motor utan vill snarare ha ett hum om vad som krävs för ca 220 hk.
Du har 3s-ge:
Här har du en länk till wikipedia ang toyota S engine's
http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_S_engine

Och hära en sida med lite fakta ang Beams "red top":
http://www.midshiprunabout.org/mr2/mk2/ ... ams-3s-ge/

Och hos Fensport hittar du bla lite vassare kammar till din motor:
http://www.fensport.co.uk/Default.aspx
Senast redigerad av KelMer den tor 07 okt 2010, 22:13:20, redigerad totalt 1 gånger.
/Christian N
0733966737

Toyota Mr2 Mkll gen2 N/a Mv6:an *Kör*

Toyota Avensis -05 Aut, Stora GPS:en Familjeracen? *Kör*

Toyota Camry -93 V6 Delar Säljes *Skrotad*

Toyota Starlet KP62 *Rulland chassi*

BIMMER 328i -96 m 325:ans insug Vinterräsen *Såld*

Audi S6 C4 2,2T -94 Quattro "nya" Vinterräsern *Kör*



Friskt vågat, Hälften vunnet
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: 200+ SUG hk Mr2

Inlägg av Gt-4 »

Är väldigt få som trimmar sugmotorer här tyvärr.
Men Ultra motors byggde 3s-ge motor till Grupp H Corolla så dom vet nog vad som behöver göras. :)
220hk verkar de som dom fick ut av dom, men det kostar nog också.
Skriv svar