LAGLIG turbo st162?

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

LAGLIG turbo st162?

Inlägg av Johannes Rydberg »

Kan man:
OM man har tex en 88a´´ årsmodell eller äldre st162.

sätta i en turbo motor komlett orörd valfri modell m katt och med samma effekt som original st162 ca 145hk sen besikta ?
tydligen gör dom så med BMW 3 seie e 30 där den går att besikta med volvos 4cyl b230 lätt tryckare lagligt OM bmw n är 88 eller äldre.
stämmer detta och vad är haken ? tillägg?

man hade kunnat ta en gt4 bakvagn och tex volvos lätttryckare 4cyl b230 och köra in o besikta och då ha en bakhjulsdriven celica?
troligen inte .
men är ändå nyfiken.

ändra från framhjulsdrift sen bakhjulsdrift gillas nog inte av bes.
men hade man kunnat lyft i en turbo maskin och låtit den vara framhjulsdriven och välja en maskin som har samma hk som original. för det är väl oxå en av kraven. ?

för konventeringar går ju bort helt o hållet om inte bilen är äldre än 75
ombyggt fordon kräver ny framvagn om massa skit.
Senast redigerad av Fnys den lör 02 okt 2010, 16:43:39, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Tråd flyttad från Forumindex ‹ Toyota ‹ Allmänt
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: LAGLIG turbo st162?

Inlägg av Fnys »

Om jag förstått det rätt så är det omöjligt att få den laglig, tyvärr.
Förr kunde du ha en turbo urkopplad när du besiktigade men med nya EU direktiv så får det inte ens ligga ett aggregat löst någonstans i bilen ;)
Ombyggd fordon är det enda alternativet och där är jag inte så insatt.
Ett annat nästan omöjligt alternativ är la att "typa" om den men då ska du ha papper från biltillverkaren... lycka till med det!
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: LAGLIG turbo st162?

Inlägg av SHySwe »

Hur mycket tid och pengar vill du lägga på besiktningen?
Här finns ett antal svåra val att göra, men en del saker är möjliga.
Motorn kan bytas till tex Volvo, men måste vara HELT standard på en -88.
Toyota har inte uppgett maxeffekter, men du kan istället typa om den med upp till 20% mer effekt och moment.
Då kallas det för ändrat fordon.
Fundera på tex Camry V6 före 91, 160hk! Passar dessutom troligen på lådan om du vill göra det enkelt...
Nästa steg är ombyggt fordon. Då måste drivsystem och bromsar bytas. Lite krångligare, men större motorer tillåts.
Ett kryphål i lagen, än så länge, verkar vara etanolkonvertering. Bla tillåts eftermarknadssprut då.
Som du säger så är det enklare före -75. Jag har preliminärt fått grönt ljus för Camry V6 och lättrycksturbo, 0.3bar, som ombyggt fordon. Beräknad effekt 206-208hk. Men då krävs rejäl förbättring av väghållningen på rollan. Och stora bromsar. Så jag reggar två gånger, först utan turbo. Högre kostnad, men lite kortare tid till laglig körning.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: LAGLIG turbo st162?

Inlägg av Johannes Rydberg »

Hade jag kunna slängt i en camry v6 motor i min st162 88a?
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: LAGLIG turbo st162?

Inlägg av SHySwe »

Ja, det var väl ungefär det jag sa?
Fast så "bara" kanske det inte är.
Kolla med sfro först, om du får ok där så är det dags att öppna verktygsskåpet.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: LAGLIG turbo st162?

Inlägg av Glenn »

Johannes Rydberg skrev:Kan man:
OM man har tex en 88a´´ årsmodell eller äldre st162.

sätta i en turbo motor komlett orörd valfri modell m katt och med samma effekt som original st162 ca 145hk sen besikta ?
tydligen gör dom så med BMW 3 seie e 30 där den går att besikta med volvos 4cyl b230 lätt tryckare lagligt OM bmw n är 88 eller äldre.
stämmer detta och vad är haken ? tillägg?
Ja det borde gå, man använder nån regel som är avsedd för att underlätta för folk som vill få sin bil miljövänligare, alltså måste den gamla motorn
sakna kat (eller om det räcker med dom gamla reglerna pre 1989) och den nya måste ha katalysator, och vara i exakt originalutförande.
(Styrks med intyg från verkstad tror jag. man bör också kunna visa regnummer på donatorbil.)

Då spelar det förstås ingen roll om den har turbo eller ej, bara den har lagom effekt, vilket är max X antal procent över originaleffekten (om man inte har intyg från tillverkaren, vilket toyota knappast lär skriva)
man hade kunnat ta en gt4 bakvagn och tex volvos lätttryckare 4cyl b230 och köra in o besikta och då ha en bakhjulsdriven celica?
troligen inte .
men är ändå nyfiken.

ändra från framhjulsdrift sen bakhjulsdrift gillas nog inte av bes.
Njae, med en SFRO-besiktning som ombyggt fordon borde det går, men det är ju ett jäkla jobb.
men hade man kunnat lyft i en turbo maskin och låtit den vara framhjulsdriven och välja en maskin som har samma hk som original. för det är väl oxå en av kraven. ?
Njae, du får höja effekten och vridet lite, men jag mins inte hur mycket det är.. SFRO vet säkerligen.
för konventeringar går ju bort helt o hållet om inte bilen är äldre än 75
ombyggt fordon kräver ny framvagn om massa skit.
Mjae, det finns flera olika sätt att få det till ombyggt fordon, tror tex att byte av hela bromsssystemet räcker, elelr som sagt ombyggnation
av hjulupphändgningar, men jag tror en konvertering av few till rwd är tillräckligt det med, speciellt om man även byter bromsar.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: LAGLIG turbo st162?

Inlägg av Johannes Rydberg »

Kollat på sfro s sida. Tydligen går det bra att byta motor om:

Bilen är 92 93 eller äldre
Donator bilens motor måste ha katt och lamba och original turbo eller ej
Växellåda får bytas
Tillåten max effekt avgörs enligt sfro s lista av vad tillverkarna rek max
Finns ej modellen märket med gäller 20% hk 10%nm över original motor på just din bil.

Känns som att camry motorn kan falla på för mkt nm?
St162 kan ha 175hk 197nm. Faller inte st202 motorn inom ramarna?
Kanske även camry v6an om den inte har mer än 197nm skulle gissa att den har över 200nm tyvärr.

Men finns det nån turbo framhjuls driven toyota motor m katt som har max 175hk 197nm?
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: LAGLIG turbo st162?

Inlägg av SHySwe »

Vill du veta vilka alternativ du har?
Här är en Liten Lista
1994 fanns tex din motortyp, 3S-GE, med 175hk.
V6an har ca 206 Nm 1988-1991.
Mejla sfro och ställ vettiga frågor, så kanske du kan få vettiga svar.
Att tex montera större bromsskivor är inte bara bra för utseendet, det påverkar även dina chanser att få bilen igenom sfro-besiktningen. Och bromsar bättre.
Jag hade kanske tagit låda, drivlina, bromsok från Camry V6, bytt till större skivor och reggat som ombyggt fordon. Då kan även en större motor gå igenom, tex från en nyare Camry V6 eller en GT-4.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: LAGLIG turbo st162?

Inlägg av Johannes Rydberg »

Att besikta ombyggt fordon verkar kräva mer omfattande ombyggnad. Tex framvagn m.m.

Väljer man en motor som faller inom ramarna Så verkar det inte behövas större bromsar alltså vanlig reg bes men klart om man Tex ligger precis och väger på gränsen som man gör med v6 motorn 88-91. Så är det nog en rejäl fördel med större bromsar.

Drömmen vore att hitta en turbo motor som har max 197nm 175hk som passar bra I st162 och sen åka och bes. För att man sen höjer laddet.
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: LAGLIG turbo st162?

Inlägg av SHySwe »

I listan heter en turbomotor tex 3S-GTE, där T står för turbo.
Som du ser så är alla, som passar på lådan, för stora. Och det är inte tillåtet att strypa dem.
Så du har minst tre alternativ:
1. Stanna på 175 och använd en 3S-GE. Billigast och "enkelt".
2. Regga som ombyggt så är det teoretiskt möjligt med 200hk/1000kg.
3. Byt bil.
4. Är inte ett alternativ: chansa och ta böter, ombes, och ev ogiltig försäkring.
5. Var nöjd med det du har.

Jobbigast och säkert dyrast är tvåan, men kul om det blir klart! :thumbup: Med drivlina menade jag även fjädring mm, tills den kan anses vara ombyggd. Och en turbomotor från en GT-4, 3S-GTE.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Skriv svar