LAGLIG turbo st162?

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: LAGLIG turbo st162?

Inlägg av Johannes Rydberg »

Ja det verkar så. Om jag inte går ifrån Toyota. Men då uppstår bökigare installation har alltid oroat mej för drivaxlarna på framhjulsdrivna bilar rätt längd plast splines m.m.
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: LAGLIG turbo st162?

Inlägg av Johannes Rydberg »

1 st st162 kraoss
1 st gt4 bakaxel vagn
1 st 7m gte
4st gt4 bromsar
1st omgjord framvagn





besikta som ombyggd fordon bör hålla sej innanför 15kw 100kg ramarna eller?


häftig ovanlig bil lär det bli med rejält trim potecial och hållbarhet,,
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: LAGLIG turbo st162?

Inlägg av Pugho »

Har för mig från tiden då jag höll på och snackade med sfro om mitt bygge att man inte får ändra vilken ände det driver i för ombyggt fordon. Det blir då automatiskt amatörbyggt.. Men jag är inte säker. SFRO vet. Ring eller maila en SFRO-gubbe så får du garanterat ett bra svar. Sen får du gärna tala om här vad du fick för svar. :)
____________________________
Mikael Cedergren
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: LAGLIG turbo st162?

Inlägg av Johnny Blade »

Gt4'ans diff (6,7") lär inte hålla för en 7M-GTE (inte för en 7M-GE heller).Om man bygger in en supradiff i vagnen så håller det.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: LAGLIG turbo st162?

Inlägg av Johannes Rydberg »

okej. vad menas med 6.7?

för min del lutar det just NU åt den olagliga hållet tyvärr.

st202 motorn är intressant men kostar en del. big problem =sprutet och få ihop det med st162 mätare m.m ELLER?

Camry V6 88-91 ett lite roligare alt nästan. tyvärr verkar vridet skena iväg lite över ramarna vet inte hur hårda dom är i bes handlar ju om 6-7nm för mkt :?
men där kanske det är ett ännu större problem då man byter motor familj lär få göra om lite, men vad jag kan se ser den ut att stämma rätt bra ändå.
men problemet med kabel härvan sprutet. vad gör man ??


varvräknaren originalet vill man ju att det skall funka m.m vad är det mer som kan bli problem elektriskt?

turbo konventering känns nästan enklast . då jag redan har en del grejer för det.
och då kan jag få ut mer hk och ändra. men jobbigt att plocka isär inför varje bes.
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: LAGLIG turbo st162?

Inlägg av Johannes Rydberg »

förvånar mej att gt4 ans diff är såpass klen. original ger 7mgte 235-238hk ifs 350nm men på en gt4 delas ju kraften till fram oxå.
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: LAGLIG turbo st162?

Inlägg av SHySwe »

Johannes Rydberg skrev:okej. vad menas med 6.7?
...
Diameter i tum på kronhjulet.
6.7 är samma diff som sitter i standard Corolla RWD 81-84. Tror jag, jag har iaf en 6.7 från en std -81a till min rolla. Men den väger ju bara 900kg och jag ska gasa snällt, tror jag. Igen...
Försök hitta en bakaxel från en manuell ModelF, den är diffad och skottsäker! ;) Och har antagligen bättre utväxling?
Johannes Rydberg skrev: ...
Camry V6 88-91 ett lite roligare alt nästan. tyvärr verkar vridet skena iväg lite över ramarna vet inte hur hårda dom är i bes handlar ju om 6-7nm för mkt :?
men där kanske det är ett ännu större problem då man byter motor familj lär få göra om lite, men vad jag kan se ser den ut att stämma rätt bra ändå.
men problemet med kabel härvan sprutet. vad gör man ??
...
Ge inte upp innan du fått nobben! Med rätt bromsar/väghållning finns det ibland lite marginal på siffrorna. Men du kan inte luras, sfro är proffs som måste vara seriösa. Fråga vad som krävs för Camry6an och tala om vad du planerar som bilförbättring. Ibland får du veta att det inte går med tänkt lösning, "men gör så här istället".
Närmare släkt hittar nog inte, ang motorfamilj. Men köp en hel Camry och ta hela drivningen och all motor-el, så går det lite lättare.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: LAGLIG turbo st162?

Inlägg av Johannes Rydberg »

intressant det där med model f bussen. har den diffad axel? och såpass tålig. mina föräldrar hade en sån mini buss i några år. har för mej att den var livsfarlig att krocka med.


hade varit riktigt kul med en V6 a under huven på en st162, men finns det nåt eftermarknads uppgradering till motor typen. ? kan man sug trimma den lite?

har inte gett upp den varianten . den känns mer intressant nästan än en st202 motor.

det som känns kan ställa till det är höjden på maskinen. sen vill man ju ha en manuell hur vanlig är den ?


hoppas att den blir nån skillnad mot original. effektmässigt är det inte så jätte mkt. ca 15hk men 15 hk känner man skillnad på helt klart . men vridet är ju annorlunda och en v6 a har ju troligen en flackare vrid kurva.
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: LAGLIG turbo st162?

Inlägg av Johannes Rydberg »

kommer inte lägga dyrbar tid på att svetsa upp och göra iordning en st162 kaross och behålla original motorn/effekt.
Skriv svar