Topplock 3sge gen1 vs gen2

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Topplock 3sge gen1 vs gen2

Inlägg av Codriver »

Kan man montera ett 3sge generation 2 topp på en generation 1 underdel?
Förlorar man kompression?
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Topplock 3sge gen1 vs gen2

Inlägg av Pipedreams »

Det funkar men insuget är olika pga att gen2 saknar t-vis på ge. Med en Gen2 3s-gte topp kan du använda ditt original insug.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Re: Topplock 3sge gen1 vs gen2

Inlägg av Codriver »

Egentligen borde jag omformulera mig lite.

Går det att sätta i botten från en gen1 i en ST182? Alltså behålla topp med insug etc. Botten har lagerknack i en polares bil.
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Topplock 3sge gen1 vs gen2

Inlägg av Pipedreams »

Det lät som en riktig budgetvariant då man inte ger mycket pengar för en gen2. Har tyvärr dålig koll på vad som skiljer på bottendelen mellan gen1 och 2 på ge. Vet iaf att veven skiljer så man måste ha svänghjulet med från den generation som botten är.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Re: Topplock 3sge gen1 vs gen2

Inlägg av Codriver »

Pipedreams skrev:Det lät som en riktig budgetvariant...
Det stämmer bra. Det är till folkracebil där det är kraftigt lagerknackande och polaren i fråga har en gen 1 som sitter i en riktig rostburk. Dock fungerar den helt okej. Och då hade vi funderingar på att ta botten från gen 1 och mecka i hans ST182:a.
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
Proberas
Inlägg: 602
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 11:54:50
Bilmodell: Mr2 Turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Ronneby
Land (Country): Sverige
Ort: Ronneby

Re: Topplock 3sge gen1 vs gen2

Inlägg av Proberas »

Kan jag passa på att skriva om nu din polare tävlar i folkrace med gen 1. Min mekarpolare har en låda med bland annat insug topp kabelhärva och massa annat till en st162 som han gärna blir av med så runt en 500kr vill han ha för allt. Fråga din polare vet ja :-)
▲Bilar▲
«Mitsubishi Evo 2 Vänsterstyrt Monster - Kör
«Skoda Superb Kombi 12 - Kör
«Toyota MR2 Turbo 92 "Nymans gamla" - Såld
«Audi A4 3.0 Avant Quattro 02)- Såld
«Toyota Corolla T-Sport 05 - Såld
«Toyota Starlet 79 - Såld
«Toyota Celica GTi 91 - Såld
http://www.garaget.org/proberas

«Mvh : Daniel.Svensson ©
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Re: Topplock 3sge gen1 vs gen2

Inlägg av Codriver »

Jag kör själv med ST162 i folkrace. Och delar till dom är inte vårt problem. Men tack ändå.
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
Skriv svar