Min st 185 går kass. HJÄLP MIG SNARAST!

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Användarens profilbild
scape_2_paradise
Inlägg: 174
Blev medlem: tor 27 aug 2009, 22:28:16
Bilmodell: Celica GT4, RWD Starlet
Årsmodell: 1990
PostOrt: 33033
Land (Country): Hillerstorp
Företagsnamn: racesetup
OrgNr: 8905267434
Kontaktperson: carl-erik

Min st 185 går kass. HJÄLP MIG SNARAST!

Inlägg av scape_2_paradise »

Hej. Följande bil är en Celica GT4 ST185.

Jag tar en kort variant av en lång historia.

Min motor rasade, så jag köpte en begagnad motor.
Nu har jag lyft i motorn.
Jag har kopplat bort TVIS.
Jag har kopplat bort hela EGR systemet och pluggat öppningarna.

Motorn startar lätt och går bra på tomgång.
Jag laddar 0,8 bar nu.

ÄNDÅ ÄR BILEN HELT ORKESLÖS INNAN 4000 RPM!!!????

Symtomen är att bilen känns otroligt trött under 4000RPM.
Vid 4000RPM hostar bilen lite lätt, sedan drar den lite bättre.

Jag har felsökt genom att kolla efter lekage. Dragit åt alla tryckslangar m.m
Om jag lyfter av slangen till WG klockan på turbon, så laddar den fullt.'
Detta borde tyda på att det inte är turbon som är kass?

Kan det bero på bortkopplad TVIS?

Om jag fattat allt rätt, så ska bilens ECU backa tändningen när laddtrycket kommer.
Vilken givare ger denna signal till min ECU?

Snälla hjälp mig!
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: Min st 185 går kass. HJÄLP MIG SNARAST!

Inlägg av Pugho »

Om det är så att urkopplad T-VIS innebär att spjällen är öppna hela tiden så kan jag tänka mig att bilen går kass på låga varv. Om spjällen är stängda när de är urkopplade vete fan. Då har det sannolikt inte med T-VIS att göra.

Varför är det urkopplat? Prova koppla in och se om bilen går bättre kanske?
____________________________
Mikael Cedergren
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: Min st 185 går kass. HJÄLP MIG SNARAST!

Inlägg av Gt-4 »

TVIS spjällen är stängda när mebranet har vacuum.
Utan vaccum är dom öppna.
Så har du kopplat bort så är spjällen konstant öppna och borde nog kunna vara förklarningen till du tycker motorn är orkeslös under 4000rpm.
Skriv svar