Lite väl högt laddtryck....

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Lite väl högt laddtryck....

Inlägg av Cyrix »

Fuecutten bryter runt 0,7 på gen2.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Lite väl högt laddtryck....

Inlägg av KACE80 »

Cyrix skrev:Fuecutten bryter runt 0,7 på gen2.
Jag skäms för att ifrågasätta en sån kunnig kille som dig men men jag måste ju nästan göra det nu :D
Jag är 99.9998% säker på att den går in vid hela 1,2bar..?
Har aldrig sett eller hört nåt annat...
Hehe jag hittade detta nu, så sitter lite röd i ansiktet då jag hade fel....
Fast för att vara exakt så går den in på gen2 vid 0,83bar och på gen3 vid 1,1bar 8-)

" 3S-GTE FUEL CUT

Even with a boost controller, the SW20 is not allowed by its ECU and associated cohorts ( chiefly the T-VSV ) to run
beyond preset boost levels - 12 PSI for 1991-1992, 16 PSI 1993-1995. There are a variety of options here to defeat this safety feature."

Anton
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: Lite väl högt laddtryck....

Inlägg av Gt-4 »

Är slangen mellan wastegateklockan och turbon hel?
Är den slangen som går till laddtrycksstyrningen hel eller pluggad?
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Lite väl högt laddtryck....

Inlägg av KACE80 »

Gt-4 skrev:Är slangen mellan wastegateklockan och turbon hel?
Är den slangen som går till laddtrycksstyrningen hel eller pluggad?

Fråga1 JA...
Fråga2 vet ej men tycker ändå att experterna på Svensk Turboservice borde upptäck/fixat detta?
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Lite väl högt laddtryck....

Inlägg av Cyrix »

Alltså, det är ett extremt vanligt fel med kina downpipsen att man måste fila ur lite i flänsen, för att wastegateluckan ska gå fritt.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Lite väl högt laddtryck....

Inlägg av KACE80 »

Cyrix skrev:Alltså, det är ett extremt vanligt fel med kina downpipsen att man måste fila ur lite i flänsen, för att wastegateluckan ska gå fritt.
Men det gick ju att sänka lite grann?
I sånt fall borde det inte gått att sänka laddet alls...?
Om jag nu hängt med på vad du skrev :)
Användarens profilbild
Bauer669
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:41:37
Bilmodell: Supra MKIV Singel
Årsmodell: 1994
PostOrt: Hortlax
Land (Country): Sweden
Ort: Hortlax-Piteå

Re: Lite väl högt laddtryck....

Inlägg av Bauer669 »

Glenn skrev:
Bauer669 skrev: kan ju dock finnas nått å göra med wg'n så att den orkar hålla emot bättre.
Är väl snarare hålla den öppen man vill ? :)

Man kan ju alltid koppla loss armen till wastegateluckorna så dom är helt öppna och se vad man får för laddtryck då, då bör man ju helst inte ha nåt alls.
Skrev aldrig att den ska vara stängd, skrev hålla emot =) nåja, kanske dåligt ordval xD
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Lite väl högt laddtryck....

Inlägg av kribbe »

Hej jag har 1.2 bars laddtryck i min mr2:a också..

han som som jag köpte den av sa att den hade blivit trimmad av ts motorsport och dom hade sagt till honom att 1.2 bar var ca så högt man kan gå utan att göra annat vid motorn (andra kolvar, toppackning och liknande). men det är ju så klart riskabelt att ligga precis på gränsen.

tänk även på att du får ju inte 1.2 bars tryck fören du gasar på ordentligt
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Lite väl högt laddtryck....

Inlägg av KACE80 »

kribbe skrev:Hej jag har 1.2 bars laddtryck i min mr2:a också..

han som som jag köpte den av sa att den hade blivit trimmad av ts motorsport och dom hade sagt till honom att 1.2 bar var ca så högt man kan gå utan att göra annat vid motorn (andra kolvar, toppackning och liknande). men det är ju så klart riskabelt att ligga precis på gränsen.

tänk även på att du får ju inte 1.2 bars tryck fören du gasar på ordentligt
Men vilken generation har du?
Om det skulle vara 3:an ja då har du ju bland annat stålpackningen..
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Lite väl högt laddtryck....

Inlägg av kribbe »

KACE80 skrev:
kribbe skrev:Hej jag har 1.2 bars laddtryck i min mr2:a också..

han som som jag köpte den av sa att den hade blivit trimmad av ts motorsport och dom hade sagt till honom att 1.2 bar var ca så högt man kan gå utan att göra annat vid motorn (andra kolvar, toppackning och liknande). men det är ju så klart riskabelt att ligga precis på gränsen.

tänk även på att du får ju inte 1.2 bars tryck fören du gasar på ordentligt
Men vilken generation har du?
Om det skulle vara 3:an ja då har du ju bland annat stålpackningen..
jag har gen 2 med vanlig packning
Skriv svar