Lite väl högt laddtryck....
-
- Inlägg: 878
- Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
- Bilmodell: MR2 TURBO
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Borås/GBG
Lite väl högt laddtryck....
Tjena!
Jo nu när min bil ÄNTLIGEN är fixad så kommer ju nästa "orosmoment" och det är mitt laddtryck...
Nu när det är tätt överallt så är det ju såklart ännu lurigare med mina 1,2bar.
Skall tilläggas att min bil är med 99% säkerhet helt original vad gäller de delar som kan komma att ta stryk av detta lite för höga laddtryck.
Ct26 turbo original kolvar och troligtvis original topplockspackning med original bultar, det är dessa grejer som jag är nojig inte
skall palla detta ladd på 1,2bar....
Så min egentliga fråga är vad som är "säkert" på min gen 2, själv så säger jag 1bar utan problem men men det kanske
är 0,9 som bör vara max?
Tror inte jag glömt att skriva nåt men fråga gärna om nåt undras över
Att sänka laddet blir först till nästa säsong..
Anton
Jo nu när min bil ÄNTLIGEN är fixad så kommer ju nästa "orosmoment" och det är mitt laddtryck...
Nu när det är tätt överallt så är det ju såklart ännu lurigare med mina 1,2bar.
Skall tilläggas att min bil är med 99% säkerhet helt original vad gäller de delar som kan komma att ta stryk av detta lite för höga laddtryck.
Ct26 turbo original kolvar och troligtvis original topplockspackning med original bultar, det är dessa grejer som jag är nojig inte
skall palla detta ladd på 1,2bar....
Så min egentliga fråga är vad som är "säkert" på min gen 2, själv så säger jag 1bar utan problem men men det kanske
är 0,9 som bör vara max?
Tror inte jag glömt att skriva nåt men fråga gärna om nåt undras över
Att sänka laddet blir först till nästa säsong..
Anton
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4789
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Lite väl högt laddtryck....
En sak är ju säkert iaf, en CT26 som producerar 1.2bar är ingen bra ide.
Vad mäter du med f.ö ? nåt du kan lita på ?
Vad mäter du med f.ö ? nåt du kan lita på ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 878
- Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
- Bilmodell: MR2 TURBO
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Borås/GBG
Re: Lite väl högt laddtryck....
Du menar om min laddtrycksmätare e nåt att lita på?Glenn skrev:En sak är ju säkert iaf, en CT26 som producerar 1.2bar är ingen bra ide.
Vad mäter du med f.ö ? nåt du kan lita på ?
Nja jag tror det....
Har haft den inne på svensk turboservice och enligt deras mätare så laddade den 1,1bar ( laddade 1,3bar tidigare förövrigt!!! )...
Det konstiga var att de som skall vara proffs på sina grejer påstod att det inte gick att skruva ner laddtrycket mer?
Vad kan det berott på ( minns inte hans förklaring men han lät själv osäker )....
- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: Lite väl högt laddtryck....
en original ct26 orkar nog med 1,4 bar som högst...eller det var max för min när jag glömt koppla i en grej en gång..Låter som du har en dålig boostcontroller om du inte kan sänka mer än så ioch med att det nästan är max
-
- Inlägg: 878
- Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
- Bilmodell: MR2 TURBO
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Borås/GBG
Re: Lite väl högt laddtryck....
amby skrev:en original ct26 orkar nog med 1,4 bar som högst...eller det var max för min när jag glömt koppla i en grej en gång..Låter som du har en dålig boostcontroller om du inte kan sänka mer än så ioch med att det nästan är max
Har ingen boostcontroller alls i min bil
- Bauer669
- Inlägg: 164
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:41:37
- Bilmodell: Supra MKIV Singel
- Årsmodell: 1994
- PostOrt: Hortlax
- Land (Country): Sweden
- Ort: Hortlax-Piteå
Re: Lite väl högt laddtryck....
Om det inte går sänka så går det göra en restriktor i dp'n, antagligen flödar systemet för bra nu, går aldrig sänka trycket med en boostcontroller, går bara att höja genom att släppa på trycket till wg'n. Så det han sa låter ganska logiskt, kan ju dock finnas nått å göra med wg'n så att den orkar hålla emot bättre.
- Cyrix
- Inlägg: 622
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Göteborg
- Land (Country): Sverige
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Lite väl högt laddtryck....
Kina crap downpipe kanske?
En del av dom tar emot wastegateluckan, så den inte kan öppna, då får man fila ur dom lite.
En del av dom tar emot wastegateluckan, så den inte kan öppna, då får man fila ur dom lite.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4789
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Lite väl högt laddtryck....
Är väl snarare hålla den öppen man vill ?Bauer669 skrev: kan ju dock finnas nått å göra med wg'n så att den orkar hålla emot bättre.
Man kan ju alltid koppla loss armen till wastegateluckorna så dom är helt öppna och se vad man får för laddtryck då, då bör man ju helst inte ha nåt alls.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 878
- Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
- Bilmodell: MR2 TURBO
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Borås/GBG
Re: Lite väl högt laddtryck....
Bauer669 skrev:Om det inte går sänka så går det göra en restriktor i dp'n, antagligen flödar systemet för bra nu, går aldrig sänka trycket med en boostcontroller, går bara att höja genom att släppa på trycket till wg'n. Så det han sa låter ganska logiskt, kan ju dock finnas nått å göra med wg'n så att den orkar hålla emot bättre.
Jag tycker ändå det låter konstigt, vi pratar ju om att gen2 bara laddar 0,6bar original och att det inte går att sänka laddet till under 1,2bar låter
i mina öron mycket konstigt ?
Men någon har ju gjort något med min MR2:a innan jag tog över den, för den har laddat 1,3bar förut och det betyder ju att någon kommit
runt fuel cutten då den går in vid 1,2bar ju....???
Men min egentliga fråga är ju vad ni anser är "säkert" på en gen2 motor...
Jag säger att 0,9bar bör vara 100% säkert att ladda, vad säger ni?
Anton
-
- Inlägg: 878
- Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
- Bilmodell: MR2 TURBO
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Borås/GBG
Re: Lite väl högt laddtryck....
Cyrix skrev:Kina crap downpipe kanske?
En del av dom tar emot wastegateluckan, så den inte kan öppna, då får man fila ur dom lite.
Vet inte Carl, men det är säkert ett "kina crap downpipe"