Lite väl högt laddtryck....

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Lite väl högt laddtryck....

Inlägg av KACE80 »

Tjena!

Jo nu när min bil ÄNTLIGEN är fixad så kommer ju nästa "orosmoment" och det är mitt laddtryck...

Nu när det är tätt överallt så är det ju såklart ännu lurigare med mina 1,2bar.
Skall tilläggas att min bil är med 99% säkerhet helt original vad gäller de delar som kan komma att ta stryk av detta lite för höga laddtryck.
Ct26 turbo original kolvar och troligtvis original topplockspackning med original bultar, det är dessa grejer som jag är nojig inte
skall palla detta ladd på 1,2bar.... :?

Så min egentliga fråga är vad som är "säkert" på min gen 2, själv så säger jag 1bar utan problem men men det kanske
är 0,9 som bör vara max?

Tror inte jag glömt att skriva nåt men fråga gärna om nåt undras över :)
Att sänka laddet blir först till nästa säsong..
Anton
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Lite väl högt laddtryck....

Inlägg av Glenn »

En sak är ju säkert iaf, en CT26 som producerar 1.2bar är ingen bra ide.

Vad mäter du med f.ö ? nåt du kan lita på ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Lite väl högt laddtryck....

Inlägg av KACE80 »

Glenn skrev:En sak är ju säkert iaf, en CT26 som producerar 1.2bar är ingen bra ide.

Vad mäter du med f.ö ? nåt du kan lita på ?
Du menar om min laddtrycksmätare e nåt att lita på?
Nja jag tror det....
Har haft den inne på svensk turboservice och enligt deras mätare så laddade den 1,1bar ( laddade 1,3bar tidigare förövrigt!!! )...

Det konstiga var att de som skall vara proffs på sina grejer påstod att det inte gick att skruva ner laddtrycket mer?
Vad kan det berott på ( minns inte hans förklaring men han lät själv osäker )....
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Lite väl högt laddtryck....

Inlägg av amby »

en original ct26 orkar nog med 1,4 bar som högst...eller det var max för min när jag glömt koppla i en grej en gång..Låter som du har en dålig boostcontroller om du inte kan sänka mer än så ioch med att det nästan är max
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Lite väl högt laddtryck....

Inlägg av KACE80 »

amby skrev:en original ct26 orkar nog med 1,4 bar som högst...eller det var max för min när jag glömt koppla i en grej en gång..Låter som du har en dålig boostcontroller om du inte kan sänka mer än så ioch med att det nästan är max

Har ingen boostcontroller alls i min bil :|
Användarens profilbild
Bauer669
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:41:37
Bilmodell: Supra MKIV Singel
Årsmodell: 1994
PostOrt: Hortlax
Land (Country): Sweden
Ort: Hortlax-Piteå

Re: Lite väl högt laddtryck....

Inlägg av Bauer669 »

Om det inte går sänka så går det göra en restriktor i dp'n, antagligen flödar systemet för bra nu, går aldrig sänka trycket med en boostcontroller, går bara att höja genom att släppa på trycket till wg'n. Så det han sa låter ganska logiskt, kan ju dock finnas nått å göra med wg'n så att den orkar hålla emot bättre.
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Lite väl högt laddtryck....

Inlägg av Cyrix »

Kina crap downpipe kanske?
En del av dom tar emot wastegateluckan, så den inte kan öppna, då får man fila ur dom lite.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Lite väl högt laddtryck....

Inlägg av Glenn »

Bauer669 skrev: kan ju dock finnas nått å göra med wg'n så att den orkar hålla emot bättre.
Är väl snarare hålla den öppen man vill ? :)

Man kan ju alltid koppla loss armen till wastegateluckorna så dom är helt öppna och se vad man får för laddtryck då, då bör man ju helst inte ha nåt alls.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Lite väl högt laddtryck....

Inlägg av KACE80 »

Bauer669 skrev:Om det inte går sänka så går det göra en restriktor i dp'n, antagligen flödar systemet för bra nu, går aldrig sänka trycket med en boostcontroller, går bara att höja genom att släppa på trycket till wg'n. Så det han sa låter ganska logiskt, kan ju dock finnas nått å göra med wg'n så att den orkar hålla emot bättre.

Jag tycker ändå det låter konstigt, vi pratar ju om att gen2 bara laddar 0,6bar original och att det inte går att sänka laddet till under 1,2bar låter
i mina öron mycket konstigt :? ?

Men någon har ju gjort något med min MR2:a innan jag tog över den, för den har laddat 1,3bar förut och det betyder ju att någon kommit
runt fuel cutten då den går in vid 1,2bar ju....???
Men min egentliga fråga är ju vad ni anser är "säkert" på en gen2 motor...
Jag säger att 0,9bar bör vara 100% säkert att ladda, vad säger ni?
Anton
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Lite väl högt laddtryck....

Inlägg av KACE80 »

Cyrix skrev:Kina crap downpipe kanske?
En del av dom tar emot wastegateluckan, så den inte kan öppna, då får man fila ur dom lite.

Vet inte Carl, men det är säkert ett "kina crap downpipe" :D
Skriv svar