ST-165 lätt trimning, tips tack!

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
valentin
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 30 jun 2010, 00:00:13
Bilmodell: celica GT
Årsmodell: 1987

ST-165 lätt trimning, tips tack!

Inlägg av valentin »

har en ST-165 som ska motorrenoveras pga lagerpaj,
vill trimma lite lagom för att få en rolig gatbil för vettiga pengar
vad kan jag göra och vad måste jag göra??
delar från ST-185?

MVh

Martin
pm eller 07-257 80 22
Impreza
Inlägg: 172
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 13:24:16
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1995

Re: ST-165 lätt trimning, tips tack!

Inlägg av Impreza »

st165 e i princip samma som st185 motormessigt. Drivlinan e lite klenare dock.
Vet inte hur insatt du är men du får väl göra en vanlig "bpu" som andra dvs höjt ladd , annat avgas o lite bättre andningsvägar.
För att höjja laddet får du antaligen skaffa en fcd eller koppla/klippa bort spärren helt o hållet.
Höj inte för mycket bara !
st165 och 185an har sämre toplockspackning än vad st205 har och därför så går dessa rätt snabbt på en gammal bil om du ställer upp laddet .
(st205 har 3lagrat stål original typ MLS packning. st165 och st185 har väl nån form av grafit packning )
12,98sek, 179,16km/h strippen.nu
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix :D
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: ST-165 lätt trimning, tips tack!

Inlägg av amby »

Det är la ct27 från någon supra som passar bolt on.
1bar är vad en bra original packning klarar, inte mer!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: ST-165 lätt trimning, tips tack!

Inlägg av Glenn »

Supran har också CT26, inte CT27..

CT27 är väl en modifierad CT26 från nån tredjepart tror jag ?

Skillnaden mellan surpans CT26 och ST165'ans CT26 är typ minimal.. klart man kan byta om man ändå byter turbo pga att den är paj, men annars är det inte värt det.

CT20b är däremot bättre, men jag minns inte riktigt om det passar rakt av, ev med grenrör ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: ST-165 lätt trimning, tips tack!

Inlägg av amby »

Nej ct20b passar inte bolt on på st165. Då är det lika bra att spendera lite mer pengar så får du en mycket bättre turbo.
Men då krävs det ju en massa jobb för att få det att passa.

Ett Frontmatat intercooler kit skulle jag nog börja med och höjt ladd
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: ST-165 lätt trimning, tips tack!

Inlägg av Larco »

Till att börja med bör du se till att den är servad och går perfekt motormässigt. Sen kan du trimma den.

*Börja en frontmonterad intercooler i lämplig storlek. KLracing har en 2" tjock IC som borde sitta perfekt under krockbalken i fronten på st165an.
*Ett 2,5"-3" fullflödes avgassystem och downpipe.
*Laddtrycksmätare
*Ett riktigt kalluftsintag, OBS korrekt avskärmat sådant som bara suger kall friskluft. Sätter du bara dit ett öppet filter tappar du mer effekt på den varma luften det suger än flödet du vinner! Apexi Power Intake lär vara ett av de bästa på marknaden!
*En walbro 255l/h eller en supra mk4 bränslepump och lite grövre bränsleledning är nog smart att montera redan här, orginalledningen är 4-5mm invändigt. Runt 8mm inv. vore lagom tillsammans med en ny pump.
*En oljetempsmätare.
*Sedan kan du sätta dit en supra ct26 turbo.
*Ett sidmatat insug från st162 ska fördela luften mellan cylindrarna lite bättre än originalet.
Kammar från st162 ger lite mer ork på toppvarven
*ST205 topplockspackning.
*Vatteninsprut.
*Montera en bredbandslambda och justera LMM för lite snålare bränsleblandning. Det sägs kunna ge upp till 20-30hk.
*Lyssna gärna efter spikningar med lämplig utrustning.
*Har du kommit hit lär du ha runt 300hk, kanske mer om allt är korrekt utfört och bränslet räcker till...
*Kopplingen börjar kanske bli trött, kolla efter en förstärkt RPS-koppling.
*Smidda kolvar, stakar och portning av toppen bör du överväga ju längre ned på denna lista du kommer.
*Ännu större turbo, nytt bränslesystem och ECU osv.... Börjar bli riktigt dyrt!

Sen kan det vara lite intressant att veta att om man kopplar vakuumslangen till wastegateklockan direkt till insuget så får man en liiiten ökning i laddtryck pga tryckfallet som finns mellan turbo/IC/plenum.
Och kopplar man bränsletrycksregulatorns vakuumslang till nippeln på kompressorhuset på turbon får man motsvarande höjning av bränsletrycket :) Ca 1-2psi.
Impreza skrev:st165 e i princip samma som st185 motormessigt. Drivlinan e lite klenare dock.
Vet inte hur insatt du är men du får väl göra en vanlig "bpu" som andra dvs höjt ladd , annat avgas o lite bättre andningsvägar.
För att höjja laddet får du antaligen skaffa en fcd eller koppla/klippa bort spärren helt o hållet.
Höj inte för mycket bara !
st165 och 185an har sämre toplockspackning än vad st205 har och därför så går dessa rätt snabbt på en gammal bil om du ställer upp laddet .
(st205 har 3lagrat stål original typ MLS packning. st165 och st185 har väl nån form av grafit packning )
St165 har inte klenare drivlina än St185 iaf inte den tidiga st185. Växellådan från st185CS med de dubbla synkringarna letade sig dock ned i några vanliga st185or också, men starkare är den inte...
Torsendiffen i st185 verkar tom klenare än den öppna i st165. Det är flera som lyckats få den att haverera.

Laddtrycksspärren tar man sig enklast förbi genom att rycka slangen från TPSen (turbo pressure sensor) och plugga slangen.

Jag tror man kan dra åt topplocksbultarna lite extra för att få toppackningen att hålla liiiite bättre. Det kan man nämligen göra på supra mk3 har jag hört, som är ökända för att skjuta packningen även med helt original motor. Men en st205packning är rekomenderat. Jag har laddat 1,5bar med den och supra CT26 turbo vid ett tillfälle och 1,2-1,3bar en tid utan bekymmer.
amby skrev:Det är la ct27 från någon supra som passar bolt on.
1bar är vad en bra original packning klarar, inte mer!
CT27 är som sagt en ombyggd CT26a som ATS i USA bygger.
Glenn skrev:Supran har också CT26, inte CT27..

CT27 är väl en modifierad CT26 från nån tredjepart tror jag ?

Skillnaden mellan surpans CT26 och ST165'ans CT26 är typ minimal.. klart man kan byta om man ändå byter turbo pga att den är paj, men annars är det inte värt det.

CT20b är däremot bättre, men jag minns inte riktigt om det passar rakt av, ev med grenrör ?
Skillnaden mellan ST165ans CT26a och suprans är 4mm större diameter på kompressorn. Från 42mm-46mm vill jag minnas.
"CT20b" från st205 har 48mm inlopp och 1mm mindre avgasturbin än CT26an. Men den passar som sagt inte på ST165an utan ett grenrör från st185 eller tredjepart och en spacer mellan grenrör och topplocket.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
valentin
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 30 jun 2010, 00:00:13
Bilmodell: celica GT
Årsmodell: 1987

Re: ST-165 lätt trimning, tips tack!

Inlägg av valentin »

tack för alla fina tips
ska plocka ner motorn och se vad som måste göras, eventuellt köpa hel motor,,,,
blir i oktober
GT4-Force
Inlägg: 446
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:30:45
Bilmodell: Supra mkiv
Årsmodell: 1994
PostOrt: Otterbäcken
Land (Country): Skaraborg
Ort: Otterbäcken

Re: ST-165 lätt trimning, tips tack!

Inlägg av GT4-Force »

typ som alla har missat i alla tråder som har skrivits nu OLJEKYL!! är ett måste på st165 annars står du med ras på 1ans cylinder på den.

Sen skulle jag rekomender ett st185 vattenkyl scoop på huven sen rensad katt uppgraderd ct26a st162 kammar ev 550cc smt6 uppgraderadkoppling för 350hk= rolig bra bil :)

Jag har ett gen3 block står om du är intresserad kan skicka med 5s-fe vev så får du 2.2L :)
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: ST-165 lätt trimning, tips tack!

Inlägg av Larco »

GT4-Force skrev:typ som alla har missat i alla tråder som har skrivits nu OLJEKYL!! är ett måste på st165 annars står du med ras på 1ans cylinder på den.

Sen skulle jag rekomender ett st185 vattenkyl scoop på huven sen rensad katt uppgraderd ct26a st162 kammar ev 550cc smt6 uppgraderadkoppling för 350hk= rolig bra bil :)

Jag har ett gen3 block står om du är intresserad kan skicka med 5s-fe vev så får du 2.2L :)
Oljekyl är bra och är säkert nödvändigt om bilen ska pressas i längre perioder. Men håller man koll på oljetempen så är ju inte det något problem för då kan man ju ta det lugnt om temperaturen kryper uppåt.
Hur menar du att 1ans cylinder rasar? vevlagret eller?

Ett ventilationshål i huven är väldigt bra med tanke på värmen som utvecklas under huven på dessa bilar. Min gamla st165 var som en masugn när man öppnade huven. Ett sådant placeras med fördel så långt fram på huven som möjligt men bakom kylaren så man får ut den varmaluften.

Jag rekomenderar starkt en 2,5-3" downpipe istället för en original med rensad katalysator! Det gör väldigt stor skillnad :)
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
mats moren
Inlägg: 74
Blev medlem: tor 21 maj 2009, 22:05:56
Bilmodell: Corolla ts compressor
Årsmodell: 1988
PostOrt: Huddinge
Land (Country): sweden

Re: ST-165 lätt trimning, tips tack!

Inlägg av mats moren »

GT4-Force skrev:typ som alla har missat i alla tråder som har skrivits nu OLJEKYL!! är ett måste på st165 annars står du med ras på 1ans cylinder på den.

Sen skulle jag rekomender ett st185 vattenkyl scoop på huven sen rensad katt uppgraderd ct26a st162 kammar ev 550cc smt6 uppgraderadkoppling för 350hk= rolig bra bil :)

Jag har ett gen3 block står om du är intresserad kan skicka med 5s-fe vev så får du 2.2L :)


vadå? om man tar en vev från en 5s-fe snurra och stoppar i ett 3s-gte block så blir de 2,2l? passar dom rakt i för kolvstakar eller måste de modifieras?
Skriv svar