ST-165 lätt trimning, tips tack!

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: ST-165 lätt trimning, tips tack!

Inlägg av Cyrix »

mats moren skrev: vadå? om man tar en vev från en 5s-fe snurra och stoppar i ett 3s-gte block så blir de 2,2l? passar dom rakt i för kolvstakar eller måste de modifieras?
Nja, riktigt så lätt är det inte, du måste ha kolvar med kolvbulten 2mm högre upp, vet att både Wiseco och CP Pistons tillverkar såna.
Stakarna från 5S, men är eventuellt lite klena, går att köra med 3S stakar, om man slipar om lagertapparna på veven.
Skulle inte räkna 2,2l till projekt lätt trimning....
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Användarens profilbild
MagLight
Inlägg: 293
Blev medlem: sön 10 okt 2010, 18:40:33
Bilmodell: Celica ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Åkers Styckebruk
Land (Country): Sverige
Ort: Strängnäs

Re: ST-165 lätt trimning, tips tack!

Inlägg av MagLight »

Larco skrev:Till att börja med bör du se till att den är servad och går perfekt motormässigt. Sen kan du trimma den.

*Börja en frontmonterad intercooler i lämplig storlek. KLracing har en 2" tjock IC som borde sitta perfekt under krockbalken i fronten på st165an.
*Ett 2,5"-3" fullflödes avgassystem och downpipe.
*Laddtrycksmätare
*Ett riktigt kalluftsintag, OBS korrekt avskärmat sådant som bara suger kall friskluft. Sätter du bara dit ett öppet filter tappar du mer effekt på den varma luften det suger än flödet du vinner! Apexi Power Intake lär vara ett av de bästa på marknaden!
*En walbro 255l/h eller en supra mk4 bränslepump och lite grövre bränsleledning är nog smart att montera redan här, orginalledningen är 4-5mm invändigt. Runt 8mm inv. vore lagom tillsammans med en ny pump.
*En oljetempsmätare.
*Sedan kan du sätta dit en supra ct26 turbo.
*Ett sidmatat insug från st162 ska fördela luften mellan cylindrarna lite bättre än originalet.
Kammar från st162 ger lite mer ork på toppvarven
*ST205 topplockspackning.
*Vatteninsprut.
*Montera en bredbandslambda och justera LMM för lite snålare bränsleblandning. Det sägs kunna ge upp till 20-30hk.
*Lyssna gärna efter spikningar med lämplig utrustning.
*Har du kommit hit lär du ha runt 300hk, kanske mer om allt är korrekt utfört och bränslet räcker till...
*Kopplingen börjar kanske bli trött, kolla efter en förstärkt RPS-koppling.
*Smidda kolvar, stakar och portning av toppen bör du överväga ju längre ned på denna lista du kommer.
*Ännu större turbo, nytt bränslesystem och ECU osv.... Börjar bli riktigt dyrt!
.
Den här listan blir att skriva ut och sätta upp på väggen i garaget som bibel :P

ska börja riva min 165'a i vinter jag med.
"There's always a new way to be better. Always aim to be the best, but never belive you are" - Lewis Hamilton

PROJEKTET -> http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =19&t=6667

http://www.gtfours.co.uk/
http://gt4-racing.eu/
http://www.fensport.co.uk/
http://www.streetperformance.se/
Skriv svar