Trimma en gen 3 motor

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Proberas
Inlägg: 602
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 11:54:50
Bilmodell: Mr2 Turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Ronneby
Land (Country): Sverige
Ort: Ronneby

Trimma en gen 3 motor

Inlägg av Proberas »

Har en fråga om ni skulle vilja bygga en stabil gen 3 motor med ca 450-500hk vad skulle ni då bytt och vilka delar? Samt ett liten kostnadskalkyl..
▲Bilar▲
«Mitsubishi Evo 2 Vänsterstyrt Monster - Kör
«Skoda Superb Kombi 12 - Kör
«Toyota MR2 Turbo 92 "Nymans gamla" - Såld
«Audi A4 3.0 Avant Quattro 02)- Såld
«Toyota Corolla T-Sport 05 - Såld
«Toyota Starlet 79 - Såld
«Toyota Celica GTi 91 - Såld
http://www.garaget.org/proberas

«Mvh : Daniel.Svensson ©
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Trimma en gen 3 motor

Inlägg av Pipedreams »

Det enda kritiska att byta är kolvarna. Men när det ändå är isär byter man lager och balanserar veven. Man kan byta vevstaksbultar till ARP eller byta stakar men det är inget måste. ARP-bultar till toppen. Topplockspackning kan du köra original så beställ en packningssats från toyota. Lockas inte att köpa en billigare packningssats, det brukar alltid fattas någon packning och packningar till grenrör och dylikt brukar vara av mycket sämre kvalitet.
Sen behöver du ett grenrör och en vettig turbo. INGET E-BAY CRAP! Spridare och soppapump behöver också bytas. Motorstyning behöver inte bytas, det funkar bra med piggyback till gen3, tex civinco.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Zerocool
Inlägg: 336
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:28:17
Bilmodell: Celica st205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Ronneby
Land (Country): Sweden

Re: Trimma en gen 3 motor

Inlägg av Zerocool »

Stabil motor i de hästkrafterna finns de inte, om den är 4cylindrig i mitt tycke, dock så kan man försöka göra den så driftsäker som möjligt.
Jag hade nog satsat på 5s block om man ska upp i 500hk, 400hk är en helt annan sak mycket billigare.
så detta hade jag gjort för 500hk

Smidda kolvar, stakar
5s block
jun 264 kammar
garrett gt3076r, billigare alt hx40
grenrör
Insug
lite lätt portning av topp, typ gå igenom den och bort med gjutskägg
STOR bränsklepump
spridar runt 1200cc på bensin borde räcka?
nån bra ic
apexi power fc, hade aldig kört ett piggyback, apexit är nog inte dyrare heller, helt bolt-on oxå.
nyrenoverad motor oxå såklart med ny olje-vatten pump
kostar tja 100kkr kanske.

Men ska du bara upp till 400hk så blir de lättare
smidda kolvar
bränslepump walbro
sard 850cc spridare
gt3071r
ha kvar ic du har
apexi power fc
kostnad 50kkr kanske? är turbon som är dyrast i detta kit
st205,BPU++
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
Pulka
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 06 apr 2009, 13:50:24
Bilmodell: Toyota Mr2 Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Kristianstad
Land (Country): Sverige

Re: Trimma en gen 3 motor

Inlägg av Pulka »

http://www.inlinemotors.co.uk/projects.cfm?ProjectID=15

Kollade runt lite här innan när jag var trimsugen. Priserna var ganska humana men sen tillkommer frakten.
Fick en tanta på halsen istället och plötsligt fanns det visst "bättre" saker att lägga pengarna på.

Fast du hade redan motor men är ju aldrig fel att ha en i reserv =)
Skriv svar