Laglig turbokonvertering?

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Laglig turbokonvertering?

Inlägg av SHySwe »

MaDMikE skrev: ...
sweet :) tackar för infon.
gick i tankarna på en motor från supra, om d e fysiskt möjligt att få ner den, men d får väl bli en ny tråd när d blir aktuellt ;)
men helt standard låter ju tråkigt, då sitter jag ju i samma sits som jag sitter i idag :P
får maila dom snällt då :)
Standard är det som gäller för "nya" bilar! Bara att gilla läget och välja rätt motor från början.
Dessutom finns det en hk/vikt-gräns på 200hk/1000kg.
Om man tittar i Proberas reg-uppgifter så står det 180hk, vilket är vad farbror P går efter. Om dom misstänker att det är mer, är det bara för Proberas att ordna ett bromskvitto på 180. Lite knepig regel det där, ska kolla vad dom egentligen kan kräva? Menar, jag ska regga med ca 190hk, det känns mycket i en gammal och liten Corolla.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
MaDMikE
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 23 apr 2009, 21:15:26
Bilmodell: Mr2 Turbokonverterad
Årsmodell: 1990
PostOrt: Tumba
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm

Re: Laglig turbokonvertering?

Inlägg av MaDMikE »

srylul skrev:
MaDMikE skrev:
Standard är det som gäller för "nya" bilar! Bara att gilla läget och välja rätt motor från början.
Dessutom finns det en hk/vikt-gräns på 200hk/1000kg.
Om man tittar i Proberas reg-uppgifter så står det 180hk, vilket är vad farbror P går efter. Om dom misstänker att det är mer, är det bara för Proberas att ordna ett bromskvitto på 180. Lite knepig regel det där, ska kolla vad dom egentligen kan kräva? Menar, jag ska regga med ca 190hk, det känns mycket i en gammal och liten Corolla.
mmm, alldeles för mkt regler i d här landet tycker jag :P
vad händer när farbror blå dyker upp o säger att d e nått som inte stämmer me den här bilen? böter?
Proberas
Inlägg: 602
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 11:54:50
Bilmodell: Mr2 Turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Ronneby
Land (Country): Sverige
Ort: Ronneby

Re: Laglig turbokonvertering?

Inlägg av Proberas »

Vart hittade du den infon srylul? I dom papprena jag har liggandes framför mig ifrån transportstyrelsen står det bytt motor okänd effekt...
▲Bilar▲
«Mitsubishi Evo 2 Vänsterstyrt Monster - Kör
«Skoda Superb Kombi 12 - Kör
«Toyota MR2 Turbo 92 "Nymans gamla" - Såld
«Audi A4 3.0 Avant Quattro 02)- Såld
«Toyota Corolla T-Sport 05 - Såld
«Toyota Starlet 79 - Såld
«Toyota Celica GTi 91 - Såld
http://www.garaget.org/proberas

«Mvh : Daniel.Svensson ©
MaDMikE
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 23 apr 2009, 21:15:26
Bilmodell: Mr2 Turbokonverterad
Årsmodell: 1990
PostOrt: Tumba
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm

Re: Laglig turbokonvertering?

Inlägg av MaDMikE »

Proberas skrev:Vart hittade du den infon srylul? I dom papprena jag har liggandes framför mig ifrån transportstyrelsen står det bytt motor okänd effekt...
Transportstyrelsen ;) kollar man på hemsidan så står d 180
Senast redigerad av MaDMikE den sön 04 jul 2010, 21:12:55, redigerad totalt 1 gånger.
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Laglig turbokonvertering?

Inlägg av SHySwe »

Proberas skrev:Vart hittade du den infon srylul? I dom papprena jag har liggandes framför mig ifrån transportstyrelsen står det bytt motor okänd effekt...
Visst är det den vita? Php7..?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Proberas
Inlägg: 602
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 11:54:50
Bilmodell: Mr2 Turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Ronneby
Land (Country): Sverige
Ort: Ronneby

Re: Laglig turbokonvertering?

Inlägg av Proberas »

Yes det är det. Står okänd effekt i mina papper. Ser man även på nätet att den är reggad med bur?
▲Bilar▲
«Mitsubishi Evo 2 Vänsterstyrt Monster - Kör
«Skoda Superb Kombi 12 - Kör
«Toyota MR2 Turbo 92 "Nymans gamla" - Såld
«Audi A4 3.0 Avant Quattro 02)- Såld
«Toyota Corolla T-Sport 05 - Såld
«Toyota Starlet 79 - Såld
«Toyota Celica GTi 91 - Såld
http://www.garaget.org/proberas

«Mvh : Daniel.Svensson ©
MaDMikE
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 23 apr 2009, 21:15:26
Bilmodell: Mr2 Turbokonverterad
Årsmodell: 1990
PostOrt: Tumba
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm

Re: Laglig turbokonvertering?

Inlägg av MaDMikE »

Proberas skrev:Yes det är det. Står okänd effekt i mina papper. Ser man även på nätet att den är reggad med bur?
yepp, buren finns me där
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Laglig turbokonvertering?

Inlägg av SHySwe »

MaDMikE skrev: ...
mmm, alldeles för mkt regler i d här landet tycker jag :P
vad händer när farbror blå dyker upp o säger att d e nått som inte stämmer me den här bilen? böter?
Det är inte antalet regler som är jobbigt, det är vad det står i dem. Men jag har antagit utmaningen att få en rolig bil laglig. ;)
Farbror P, eller farbror blå, ger dej ett föreläggande om bromsbänk och troligen 1500 för att du kör olagligt.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
MaDMikE
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 23 apr 2009, 21:15:26
Bilmodell: Mr2 Turbokonverterad
Årsmodell: 1990
PostOrt: Tumba
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm

Re: Laglig turbokonvertering?

Inlägg av MaDMikE »

srylul skrev:
MaDMikE skrev: ...
mmm, alldeles för mkt regler i d här landet tycker jag :P
vad händer när farbror blå dyker upp o säger att d e nått som inte stämmer me den här bilen? böter?
Det är inte antalet regler som är jobbigt, det är vad det står i dem. Men jag har antagit utmaningen att få en rolig bil laglig. ;)
Farbror P, eller farbror blå, ger dej ett föreläggande om bromsbänk och troligen 1500 för att du kör olagligt.
same, same ;) kör hårt o lycka till :)
ok, då e d ju bara att tuta o köra ju :P
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Laglig turbokonvertering?

Inlägg av SHySwe »

Jag har haft ett långt och trevligt samtal med polismyndigheten, angående fordons- och trafikförordningen.
Om det i ett papper står "effekt okänd", men i bilregistret 165hk, då är det bilregistret som gäller. Det är därför jätteviktigt att få rätt uppgifter till bilregistret. Allt vi vill ha, som bur, hästar, bakaxel mm ska godkännas. Gör vi rätt, enligt regelboken, så blir det inget problem.
Regeln med 200hk/1000kg måste respekteras eller ordna dispens. Kör vi med 450hk på gatan i en sunkig Toyota så ska dom hindra oss.
Att vissa regler tycks vara knasiga kan polisen inte göra nåt åt, det är vårt jobb att förbättra reglerna genom att påverka nån.

Specifikt gäller att dom förelägger om kontrollbesiktning. Går den igenom med lite fusk och uppför sej likadant på stan, så får du en till. Lösningen är att köra mindre busigt på stan, med en laglig bil. Då ska det funka!
Därför knåpar jag vidare på rollan, sfrobesiktar och tar ut den på stan för att se att ovanstående är sant. 8)
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Skriv svar