Laglig turbokonvertering?

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
MaDMikE
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 23 apr 2009, 21:15:26
Bilmodell: Mr2 Turbokonverterad
Årsmodell: 1990
PostOrt: Tumba
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm

Laglig turbokonvertering?

Inlägg av MaDMikE »

tänkte höra om d e nån som har koll på vad som e genomförbart.
har idag en turbokonverterad 3s-ge, och hajjar att d e ganska kört att få den laglig.
men om man trycker in en 3s-gte eller annan turbomotor så tycker jag att d borde gå igenom, eller?
vilket e d bästa turbomotoralternativet? vill väl hamna på 400hp i slutändan.
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Laglig turbokonvertering?

Inlägg av amby »

Lättast hade la varit att köpa en mr2 turbo och sen trimma.
Men om det är uteslutet finns det något som heter registrerad som ombyggt fordon.
Då kan du nog plocka ur några extra hästar, men det beror på vad vad chassit väger och vad toyota har sagt att
chassit klarar, har jag för mig.
Här har du mer info http://www.sfro.com/

det lär inte vara i närheten av 400hk och då måste man byta mycket grejer så som bromsar,motor,drivlina mm

Du lär aldrig få 400hk helt lagligt i en mr2 hur du än gör..Men bilprovningen behöver ju inte veta att det är 400hk du har.
Proberas
Inlägg: 602
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 11:54:50
Bilmodell: Mr2 Turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Ronneby
Land (Country): Sverige
Ort: Ronneby

Re: Laglig turbokonvertering?

Inlägg av Proberas »

400hk går att ha lagligt i en mr2 fast då får man ha dom papprena som jag har på min :)
▲Bilar▲
«Mitsubishi Evo 2 Vänsterstyrt Monster - Kör
«Skoda Superb Kombi 12 - Kör
«Toyota MR2 Turbo 92 "Nymans gamla" - Såld
«Audi A4 3.0 Avant Quattro 02)- Såld
«Toyota Corolla T-Sport 05 - Såld
«Toyota Starlet 79 - Såld
«Toyota Celica GTi 91 - Såld
http://www.garaget.org/proberas

«Mvh : Daniel.Svensson ©
MaDMikE
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 23 apr 2009, 21:15:26
Bilmodell: Mr2 Turbokonverterad
Årsmodell: 1990
PostOrt: Tumba
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm

Re: Laglig turbokonvertering?

Inlägg av MaDMikE »

amby skrev:Lättast hade la varit att köpa en mr2 turbo och sen trimma.
Men om det är uteslutet finns det något som heter registrerad som ombyggt fordon.
Då kan du nog plocka ur några extra hästar, men det beror på vad vad chassit väger och vad toyota har sagt att
chassit klarar, har jag för mig.
Här har du mer info http://www.sfro.com/

det lär inte vara i närheten av 400hk och då måste man byta mycket grejer så som bromsar,motor,drivlina mm

Du lär aldrig få 400hk helt lagligt i en mr2 hur du än gör..Men bilprovningen behöver ju inte veta att det är 400hk du har.
Mjo, d hade ju vart enklast, men nu har jag ju redan en mr2:a som jag gift mig me ;) känns dumt att gå o va otrogen då :P
Bra sida, den tackar vi för :)

jo, tanken e ju att allt skall bytas så att allt håller ;)
MaDMikE
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 23 apr 2009, 21:15:26
Bilmodell: Mr2 Turbokonverterad
Årsmodell: 1990
PostOrt: Tumba
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm

Re: Laglig turbokonvertering?

Inlägg av MaDMikE »

Proberas skrev:400hk går att ha lagligt i en mr2 fast då får man ha dom papprena som jag har på min :)
Berätta mer, tack :)
Användarens profilbild
Skynerd
Inlägg: 142
Blev medlem: tor 07 maj 2009, 21:55:57
PostOrt: BORÅS
Land (Country): SVERIGE

Re: Laglig turbokonvertering?

Inlägg av Skynerd »

MaDMikE skrev:
Proberas skrev:400hk går att ha lagligt i en mr2 fast då får man ha dom papprena som jag har på min :)
Berätta mer, tack :)
Hans bil klassas som flyttgods och är helt fri från avgaskrav. Om jag minns rätt när Nyman en gång förklarade det för mig för fyra år sedan. :)
Tidigare (Toyota-) bilar: Supra MK3 3.0L Turbo - 89, Celica ST202 -94, Celica ST192 -90 (förstabil).
MaDMikE
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 23 apr 2009, 21:15:26
Bilmodell: Mr2 Turbokonverterad
Årsmodell: 1990
PostOrt: Tumba
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm

Re: Laglig turbokonvertering?

Inlägg av MaDMikE »

Skynerd skrev:
MaDMikE skrev:
Proberas skrev:400hk går att ha lagligt i en mr2 fast då får man ha dom papprena som jag har på min :)
Berätta mer, tack :)
Hans bil klassas som flyttgods och är helt fri från avgaskrav. Om jag minns rätt när Nyman en gång förklarade det för mig för fyra år sedan. :)
D låter ju riktigt nice :)
Antar att man måste importera bilen för att få den som flyttgods? min e ju importerad från ungern för ett bra tag sen :P
MaDMikE
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 23 apr 2009, 21:15:26
Bilmodell: Mr2 Turbokonverterad
Årsmodell: 1990
PostOrt: Tumba
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm

Re: Laglig turbokonvertering?

Inlägg av MaDMikE »

T13D ÅRSMODELL UPPSKATTAD
T31F FORDONET OMFATTAS INTE AV TILLVERKARENS AVGASRELATERADE
SÄRSKILDA ÅTAGANDEN OCH INTE AV TILLVERKARENS ANSVAR FÖR
AVGASRENINGENS HÅLLBARHET ENLIGT A60-REGULATION.
T31SA BIL MED REGLERAD TREVÄGSKATALYSATOR. BILEN SKA UPPFYLLA
TOMGÅNGSKRAVEN FÖR PERSONBIL ENLIGT A40 PUNKT 2.15.3.


så står d på min bil. nån som kan översätta till vanlig svenska :P
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Laglig turbokonvertering?

Inlägg av SHySwe »

Jag har terroriserat sfro ganska rejält i år. Och min uppfattning av vad som går att få lagligt är:
- Ombyggt fordon är det som gäller, inkl regbes hos sfro.
- Ombyggt fordon kräver en större ändring av bromsar och drivning. Hur man gör det på framhjulsdrivet vet jag inte.
- Bromsarna måste vara tillräckliga; 300mm skivor för upp till 250hk, 330mm för upp till 300hk.
- Du har en -90. Då gäller avgaskraven den motor du byter till. Dvs du får byta motor, men den måste vara HELT komplett och HELT standard. Möjligen finns det ett kryphål med etanolkonverterat, men det vet jag inget om just nu.
Så du kan trycka ner en motor från en GT4, eller bättre en Supra. Men den får inte ändras på nåt sätt.
Maila sfro vänligt, så får du svar på alla frågor.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
MaDMikE
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 23 apr 2009, 21:15:26
Bilmodell: Mr2 Turbokonverterad
Årsmodell: 1990
PostOrt: Tumba
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm

Re: Laglig turbokonvertering?

Inlägg av MaDMikE »

srylul skrev:Jag har terroriserat sfro ganska rejält i år. Och min uppfattning av vad som går att få lagligt är:
- Ombyggt fordon är det som gäller, inkl regbes hos sfro.
- Ombyggt fordon kräver en större ändring av bromsar och drivning. Hur man gör det på framhjulsdrivet vet jag inte.
- Bromsarna måste vara tillräckliga; 300mm skivor för upp till 250hk, 330mm för upp till 300hk.
- Du har en -90. Då gäller avgaskraven den motor du byter till. Dvs du får byta motor, men den måste vara HELT komplett och HELT standard. Möjligen finns det ett kryphål med etanolkonverterat, men det vet jag inget om just nu.
Så du kan trycka ner en motor från en GT4, eller bättre en Supra. Men den får inte ändras på nåt sätt.
Maila sfro vänligt, så får du svar på alla frågor.
sweet :) tackar för infon.
gick i tankarna på en motor från supra, om d e fysiskt möjligt att få ner den, men d får väl bli en ny tråd när d blir aktuellt ;)
men helt standard låter ju tråkigt, då sitter jag ju i samma sits som jag sitter i idag :P
får maila dom snällt då :)
Skriv svar