CT26 turbo

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

CT26 turbo

Inlägg av Gt-4 »

Vet nån om avgas huset från CT26 twin scroll passar på en CT26 av första sort utan twin scroll?
Användarens profilbild
haank
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
Bilmodell: Toyota GT4
Årsmodell: 91
PostOrt: 68630 Sunne
Land (Country): Sweden
Ort: Sunne

Re: CT26 turbo

Inlägg av haank »

Kan inte svara på fråga men vad ska du med en sån turbo till?
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: CT26 turbo

Inlägg av Cyrix »

Gt-4 skrev:Vet nån om avgas huset från CT26 twin scroll passar på en CT26 av första sort utan twin scroll?

Ja, alla CT26 avgashus passar, det är samma diameter på turbinhjulet på alla.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: CT26 turbo

Inlägg av Gt-4 »

Tack calle. :)
Luke85
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 19 apr 2009, 14:43:55
Bilmodell: Supra mk3
Årsmodell: 1992
PostOrt: 19551
Land (Country): märsta

Re: CT26 turbo

Inlägg av Luke85 »

Hur mkt klarar ger en ct26 turbo för bar tryck och hk??
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: CT26 turbo

Inlägg av Johannes Rydberg »

1kg 300hk. iaf när den sitter på supra mk3.
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: CT26 turbo

Inlägg av Cyrix »

Johannes Rydberg skrev:1kg 300hk. iaf när den sitter på supra mk3.
Suprans CT26a är lite större, den som kommer från Celica/MR2 räcker till ca 250hk.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
melker
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 28 mar 2009, 16:05:10
Bilmodell: supra mk3
Årsmodell: 1990
Land (Country): norge

Re: CT26 turbo

Inlägg av melker »

Luke85 skrev:Hur mkt klarar ger en ct26 turbo för bar tryck och hk??
min gick på 1.1
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: CT26 turbo

Inlägg av Larco »

Man kan få ct26an att peaka på runt 1,7 bar i mellanregistret för att sedan dala om man inte öppnar wastegaten, men det är ju ganska ointressant och definitivt inte rekomenderat...

Det finns som sagt olika varianter av ct26, beroende på vilken du har klarar den att leverera olika mycket luft vid olika tryck. De brukar oftast trivas runt max 1 bar, vilket också är relativt safe. Jag har laddat 1,3 med supra ct26a i min celica, ju mer man laddade desto värre gick den definitivt. Laddade tom 1,5bar en gång av misstag. Men man får passa sig om man ska tänja på gränserna så hårt och hålla koll på ALLA parametrar! Man ska veta att ligger man på dessa laddtryck med ct26an lever motorn med största sannolikhet på lånad tid!
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Skriv svar