oljestickan flyger ur!

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
MaDMikE
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 23 apr 2009, 21:15:26
Bilmodell: Mr2 Turbokonverterad
Årsmodell: 1990
PostOrt: Tumba
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm

oljestickan flyger ur!

Inlägg av MaDMikE »

nu har jag strul me min pärla igen :(
oljestickan + massa olja flyger ur, jag e ju inte så jäkla bra på motorer så jag vänder mig till er proffs här på forumet.
motorn e en 3s-ge turbokonverterad, lådan e troligtvis från en gt-4(sa en mek till mig)

/micke
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: oljestickan flyger ur!

Inlägg av cheetah1 »

Antingen har du alldeles för mycket olja i, tät vevhusventilation eller så har du trasig toppackning.
MaDMikE
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 23 apr 2009, 21:15:26
Bilmodell: Mr2 Turbokonverterad
Årsmodell: 1990
PostOrt: Tumba
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm

Re: oljestickan flyger ur!

Inlägg av MaDMikE »

cheetah1 skrev:Antingen har du alldeles för mycket olja i, tät vevhusventilation eller så har du trasig toppackning.
oljan e rätt nivå, hur kollar man vevhusventilationen o toppackningen? måste jag riva hela maskineriet?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: oljestickan flyger ur!

Inlägg av Glenn »

låter helt klart som täppt vevhusventilation, och isåfall ska du vara glad att det är oljestyickan som flyger och inte nån packning som sprängs :/

ingen aning om var den sitter på den dock.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
MaDMikE
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 23 apr 2009, 21:15:26
Bilmodell: Mr2 Turbokonverterad
Årsmodell: 1990
PostOrt: Tumba
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm

Re: oljestickan flyger ur!

Inlägg av MaDMikE »

Glenn skrev:låter helt klart som täppt vevhusventilation, och isåfall ska du vara glad att det är oljestyickan som flyger och inte nån packning som sprängs :/

ingen aning om var den sitter på den dock.
ja, d kändes lite sisådär när jag märkte att den stuckit så nu står den still. kan man lösa d me rengöringsvätska man häller i oljan eller bör d rivas o rengöras?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: oljestickan flyger ur!

Inlägg av cheetah1 »

Nejnej, det hela är en slang, ganska grov, som brukar sitta mellan ventilkopan (locket uppe på motorn) och insuget, kanske med något filter eller oljeavskiljare på vägen.
MaDMikE
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 23 apr 2009, 21:15:26
Bilmodell: Mr2 Turbokonverterad
Årsmodell: 1990
PostOrt: Tumba
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm

Re: oljestickan flyger ur!

Inlägg av MaDMikE »

cheetah1 skrev:Nejnej, det hela är en slang, ganska grov, som brukar sitta mellan ventilkopan (locket uppe på motorn) och insuget, kanske med något filter eller oljeavskiljare på vägen.
aha, då e jag me i matchen :) har en slang som går från kåpan o till insuget före turbon, dock ingen oljeavskiljare eller dyl.
men jag rev ventilkåpan o gjorde rent allt grundligt förra sommaren, så man tycker ju att d inte borde kläggat igen så snabbt.
Tobbera
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:44:40
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sweden
Ort: Helsingborg

Re: oljestickan flyger ur!

Inlägg av Tobbera »

Har du turbokonverterat utan att göra något åt vevhusvent så är det garanterat det. Vevhusvent går original in i insuget, där det ska finnas undertryck. Nu har du gått och stoppat in överladd i insuget och således rakt in i ventilkåpan och vevhuset. Bort men slangen från insuget och täta igen hålet i insuget.
Tobias Rådenholt
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
MaDMikE
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 23 apr 2009, 21:15:26
Bilmodell: Mr2 Turbokonverterad
Årsmodell: 1990
PostOrt: Tumba
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm

Re: oljestickan flyger ur!

Inlägg av MaDMikE »

Tobbera skrev:Har du turbokonverterat utan att göra något åt vevhusvent så är det garanterat det. Vevhusvent går original in i insuget, där det ska finnas undertryck. Nu har du gått och stoppat in överladd i insuget och således rakt in i ventilkåpan och vevhuset. Bort men slangen från insuget och täta igen hålet i insuget.
nu e jag totalförvirrad :?: borde väl bli undertryck i den slangen om den sitter innan turbon?
Tobbera
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:44:40
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sweden
Ort: Helsingborg

Re: oljestickan flyger ur!

Inlägg av Tobbera »

Med "insug" menar jag trottelhuset.
Tobias Rådenholt
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
Skriv svar