oljestickan flyger ur!
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: tor 23 apr 2009, 21:15:26
- Bilmodell: Mr2 Turbokonverterad
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: Tumba
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
oljestickan flyger ur!
nu har jag strul me min pärla igen
oljestickan + massa olja flyger ur, jag e ju inte så jäkla bra på motorer så jag vänder mig till er proffs här på forumet.
motorn e en 3s-ge turbokonverterad, lådan e troligtvis från en gt-4(sa en mek till mig)
/micke
oljestickan + massa olja flyger ur, jag e ju inte så jäkla bra på motorer så jag vänder mig till er proffs här på forumet.
motorn e en 3s-ge turbokonverterad, lådan e troligtvis från en gt-4(sa en mek till mig)
/micke
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: oljestickan flyger ur!
Antingen har du alldeles för mycket olja i, tät vevhusventilation eller så har du trasig toppackning.
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: tor 23 apr 2009, 21:15:26
- Bilmodell: Mr2 Turbokonverterad
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: Tumba
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
Re: oljestickan flyger ur!
oljan e rätt nivå, hur kollar man vevhusventilationen o toppackningen? måste jag riva hela maskineriet?cheetah1 skrev:Antingen har du alldeles för mycket olja i, tät vevhusventilation eller så har du trasig toppackning.
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4784
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: oljestickan flyger ur!
låter helt klart som täppt vevhusventilation, och isåfall ska du vara glad att det är oljestyickan som flyger och inte nån packning som sprängs :/
ingen aning om var den sitter på den dock.
ingen aning om var den sitter på den dock.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: tor 23 apr 2009, 21:15:26
- Bilmodell: Mr2 Turbokonverterad
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: Tumba
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
Re: oljestickan flyger ur!
ja, d kändes lite sisådär när jag märkte att den stuckit så nu står den still. kan man lösa d me rengöringsvätska man häller i oljan eller bör d rivas o rengöras?Glenn skrev:låter helt klart som täppt vevhusventilation, och isåfall ska du vara glad att det är oljestyickan som flyger och inte nån packning som sprängs :/
ingen aning om var den sitter på den dock.
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: oljestickan flyger ur!
Nejnej, det hela är en slang, ganska grov, som brukar sitta mellan ventilkopan (locket uppe på motorn) och insuget, kanske med något filter eller oljeavskiljare på vägen.
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: tor 23 apr 2009, 21:15:26
- Bilmodell: Mr2 Turbokonverterad
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: Tumba
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
Re: oljestickan flyger ur!
aha, då e jag me i matchen har en slang som går från kåpan o till insuget före turbon, dock ingen oljeavskiljare eller dyl.cheetah1 skrev:Nejnej, det hela är en slang, ganska grov, som brukar sitta mellan ventilkopan (locket uppe på motorn) och insuget, kanske med något filter eller oljeavskiljare på vägen.
men jag rev ventilkåpan o gjorde rent allt grundligt förra sommaren, så man tycker ju att d inte borde kläggat igen så snabbt.
-
- Inlägg: 185
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:44:40
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: Helsingborg
- Land (Country): Sweden
- Ort: Helsingborg
Re: oljestickan flyger ur!
Har du turbokonverterat utan att göra något åt vevhusvent så är det garanterat det. Vevhusvent går original in i insuget, där det ska finnas undertryck. Nu har du gått och stoppat in överladd i insuget och således rakt in i ventilkåpan och vevhuset. Bort men slangen från insuget och täta igen hålet i insuget.
Tobias Rådenholt
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: tor 23 apr 2009, 21:15:26
- Bilmodell: Mr2 Turbokonverterad
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: Tumba
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
Re: oljestickan flyger ur!
nu e jag totalförvirrad borde väl bli undertryck i den slangen om den sitter innan turbon?Tobbera skrev:Har du turbokonverterat utan att göra något åt vevhusvent så är det garanterat det. Vevhusvent går original in i insuget, där det ska finnas undertryck. Nu har du gått och stoppat in överladd i insuget och således rakt in i ventilkåpan och vevhuset. Bort men slangen från insuget och täta igen hålet i insuget.
-
- Inlägg: 185
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:44:40
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: Helsingborg
- Land (Country): Sweden
- Ort: Helsingborg
Re: oljestickan flyger ur!
Med "insug" menar jag trottelhuset.
Tobias Rådenholt
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06