oljestickan flyger ur!

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: oljestickan flyger ur!

Inlägg av Pugho »

Tobbe har rätt, vevhusvent måste sitta på turbons sugsida för att det ska fungera med en konverterad sugis. Dock så tror jag att TS skrev i början att det var så, men det beror lite på hur man definierar "innan" turbon. Mellan turbon och luftfiltret ska vevhusventilationens ena ände sitta och den andra änden ska sitta i ventilkåpan.
____________________________
Mikael Cedergren
MaDMikE
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 23 apr 2009, 21:15:26
Bilmodell: Mr2 Turbokonverterad
Årsmodell: 1990
PostOrt: Tumba
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm

Re: oljestickan flyger ur!

Inlägg av MaDMikE »

Pugho skrev:Tobbe har rätt, vevhusvent måste sitta på turbons sugsida för att det ska fungera med en konverterad sugis. Dock så tror jag att TS skrev i början att det var så, men det beror lite på hur man definierar "innan" turbon. Mellan turbon och luftfiltret ska vevhusventilationens ena ände sitta och den andra änden ska sitta i ventilkåpan.

d e så d sitter, har slang från ventilkåpan till röret mellan luftfilter och turbo.
Tobbera
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:44:40
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sweden
Ort: Helsingborg

Re: oljestickan flyger ur!

Inlägg av Tobbera »

Kan det kanske vara dåliga kolvringar som släpper ner laddtrycket i vevhuset och skickar ut oljestickan?
Tobias Rådenholt
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
MaDMikE
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 23 apr 2009, 21:15:26
Bilmodell: Mr2 Turbokonverterad
Årsmodell: 1990
PostOrt: Tumba
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm

Re: oljestickan flyger ur!

Inlägg av MaDMikE »

Tobbera skrev:Kan det kanske vara dåliga kolvringar som släpper ner laddtrycket i vevhuset och skickar ut oljestickan?
D kan ju va d ;) va precis ute o gjorde ett komptest, o d va inga vackra resultat:

1: 115-120 psi
2: 105
3: 115
4: 85

Så nu e d bara o riva o slita ett tag framöver, ska bli spännande o se hur d går, har ju aldrig gjorts förut :P
Har ni nå tips på vilka kolvringar man ska köpa? topplockspackningen lär ju oxå bytas, vad ska man köra där?
E d nått annat man bör kolla/fixa när man ändå har brallorna nere? alla tips o trix e mer än varmt välkommna.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: oljestickan flyger ur!

Inlägg av Glenn »

Köp inget innan du rivit och vet vad som är fel, behöver inte vara fel på kolvringarna tex, kan vara nåt annat också, "allt" går att mäta sej till om man river motorn.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
MaDMikE
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 23 apr 2009, 21:15:26
Bilmodell: Mr2 Turbokonverterad
Årsmodell: 1990
PostOrt: Tumba
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm

Re: oljestickan flyger ur!

Inlägg av MaDMikE »

Glenn skrev:Köp inget innan du rivit och vet vad som är fel, behöver inte vara fel på kolvringarna tex, kan vara nåt annat också, "allt" går att mäta sej till om man river motorn.
låter rimligt :) men kommer ju säkert sluta me en helrenovering om jag känner mig själv rätt :P
Skriv svar