160 hk i KE20, med 3S-GTE?

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

160 hk i KE20, med 3S-GTE?

Inlägg av SHySwe »

Vilken motor är mest rätt i en KE20?
Har funderat ett tag och nu har det belsutats att den ska hamna just under 160. Så:
Att få ner en Volvo-snurra med förgasare verkar vara möjligt och praktiskt, men lite tungt.
Hjärtat säger Toyota, men hjärnan och börsen avråder. Eller?
Senast redigerad av SHySwe den tor 08 apr 2010, 23:10:54, redigerad totalt 2 gång.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: 160 hk i KE20, vilken motor?

Inlägg av Hemiyoda »

En 4A-GE med kammar och webrar skulle fixa det. Väger inte många kilo över originalmotorn. Skulle varva underbart och tål smisk.
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: 160 hk i KE20, vilken motor?

Inlägg av Larco »

3S-GE annars kanske?
Gen2 90-93 har 156hk
Gen3 94-99 har 175hk
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: 160 hk i KE20, vilken motor?

Inlägg av SHySwe »

Usch, vad dåligt påläst jag är om nyare Toyota-motorer!
3S-GE är ju klockren för mej, när den inte har turbo. Vill ha en standardmotor som är enkel att typa med.
Teoretiskt har jag en övertryckslösning som jag ska testa i bänk och sen i lillmotorn under sommaren, med eldriven kompressor. Som inte ska användas på gata och därför går lätt att demontera.
Men först blir det att uppdatera byggplanerna på bromssidan, eftersom den tänkta effekten då låg på 115 hk.
Ska försöka få hitta och få fast 260+ mm skivor fram, eftersom det finns dom önskemålen från godkännandehåll.
Ni är ovanligt trevliga på detta forum. Tackar och bockar.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: 160 hk i KE20, vilken motor?

Inlägg av Hemiyoda »

Fördelen med 4A-GE är att du skulle ha en låda som passar direkt i RWD-tillämpning. Dvs Daihatsu Charmant lådan.
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: 160 hk i KE20, vilken motor?

Inlägg av SHySwe »

Tanken var att använda en motor som är typad med rätt effekt för att underlätta förhandlingarna. Det är tråkigt att offra 30 hk i typningen...
Måste lära mej mer om alla modeller... Var hittar man bra info?
Men det är alltså så att en 4A-GE passar direkt på RWDlådor och en 3S-GE gör det inte?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: 160 hk i KE20, vilken motor?

Inlägg av Larco »

Det är väl en toyota altezza växellåda som gäller om man ska ha en RWD-låda som passar rakt av antar jag. Men de har ju inte sålts i sverige tyvärr.
Vet inte om det finns någon annan som funkar?

Supra MK3 w58 låda är det väl några som använt sig av med 3S men då är det adapterplatta som gäller tror jag.

Ja det är ett rätt trevligt forum detta! ;)
Oftast är alla hjälpsamma o trevliga.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1715
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: 160 hk i KE20, vilken motor?

Inlägg av Johnny Blade »

En växellåda från en Model F passar på 3Smotorn.Model F har en G-låda.Om jag har fattat rätt så är G-lådan samma som W-lådan fast wirestyrd växelreglage.
Jag har själv satt ihop en 3S-FE med en låda från Model F (dock automat).
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: 160 hk i KE20, vilken motor?

Inlägg av SHySwe »

Det låter bra, dom verkar finnas att få tag i åxå.
Oki, nu kan pusselläggandet starta (igen...) så återkommer jag när jag kör fast nästa gång.
Nån som har tillverkat motorfästen till KE20 - 3SGE, förresten, och har ett par över?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: 160 hk i KE20, vilken motor?

Inlägg av Hemiyoda »

Kan dessutom vara så att G-lådan har samma bultmönster på sprängkåpan mot lådan som W55, W57, W58. (Celica-Supra, Supra non turbo). Det jag menar är att man snor sprängkåpan från en model-f och sätter på en W57:a så man får en normal växelspak.
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Skriv svar