160 hk i KE20, med 3S-GTE?

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
xstream
Inlägg: 64
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 06:33:41
Bilmodell: starletRWD
Årsmodell: 1983

Re: 160 hk i KE20, vilken motor?

Inlägg av xstream »

Vill gärna lära mej lite om alla toyotas motorer och v-lådor.
G-lådan, vilken bil sitter den i? bakhjulsdriven?
W55-57-58, e de supra?
vad skijer mellan alla dom lådorna och vilka årsmodeller sitter dom i?


Har typ samma problem, vill ha en Häftigare motor i min Corolla RWD.
Användarens profilbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: 160 hk i KE20, vilken motor?

Inlägg av Hemiyoda »

http://www.geocities.com/kalalahti/data ... boxes.html

W55, W57, W58 med stålsandwich tål mer än dom som har den i alu.
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: 160 hk i KE20, vilken motor?

Inlägg av SHySwe »

Otroligt mycket och användbar info via den webben! Tackar!
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Vesa
Moderator
Inlägg: 1032
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:06:53
Bilmodell: Previa GL RWD
Årsmodell: 96
PostOrt: Rosersberg
Land (Country): Sweden
Ort: Rosersberg

Re: 160 hk i KE20, vilken motor?

Inlägg av Vesa »

2T är en 1600 cc som som satt i svenska carina, celica gen.1. Hade en KE25 med den snurran och tillhörande drivlina, fick korta kardan.
Med Weber 45:or bromsades den till 157 hk på hjulen, visst va det lite pyssel som motorfästen stötdämpare bromsar spindelleder ja det blev en Corolla med Celica hållning. Besiktningen gick bra eftersom den modellen fanns i den upplagan.
Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82

Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84

Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: 160 hk i KE20, vilken motor?

Inlägg av SHySwe »

Finns det nån möjlighet att få tag i en hyfsad 2T, till en rimlig kostnad, nu?
Vi kommer antagligen att göra registreringen i två steg pga ändrade förutsättningar.
Ekonomiplaneringen har inte ändrats, däremot har en närliggande klubb driftingen aktiv. Go SkellfteåMS! Bara 14 mil enkel väg för att träna.
Så vi försöker i sommar hitta en motor som inte kräver lika mycket pengar som en 3S-GE. Den får nog vänta till vintern.
2T-G vore perfekt då den fanns -73, men dom kostar väl skjortan?
Hur var de nu med 4A-xE, vilka lådor funkar dom med? K50? Vet att den är klen, men den är billig.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: 160 hk i KE20, vilken motor?

Inlägg av Hemiyoda »

Klart det går att hitta en 2T för en tusenlapp men skaru få ut nån respektabel effekt ur den (det går) så får du lägga ner många tusenlappar. Samma gäller 2T-G förutom att dom är mycket svårare att hitta. 4A-G är fortfarande bästa valet tycker jag. :) Blir problem med reggningen hursomhelst om du inte modifierar bromsar, byter bakaxel etc..

4A-G funkar med T50 låda då dessa finns att tillgå. K50-lådan är för klen och har fel bultmönster. Att hitta sprängkåpa till W5x serien blir dyrt men håller för massor.
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: 160 hk i KE20, vilken motor?

Inlägg av SHySwe »

Hemiyoda skrev:...
4A-G är fortfarande bästa valet tycker jag. :) Blir problem med reggningen hursomhelst om du inte modifierar bromsar, byter bakaxel etc..

4A-G funkar med T50 låda då dessa finns att tillgå. K50-lådan är för klen och har fel bultmönster. Att hitta sprängkåpa till W5x serien blir dyrt men håller för massor.
Reggningen bör inte bli ett problem, sfro har grönat 160 som ombyggt fordon, med de ändringar vi gör i bromsar och fjädring. :D
När det gäller motor så lyssnar jag nu.
Av vad jag kunnat läsa från Kalalahti:s samlade verk så finns det många varianter på 4A-GE, men de flesta ligger under 130hk?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: 160 hk i KE20, vilken motor?

Inlägg av SHySwe »

Har sökt och läst info om 3S-GE i RWD. Pga standardmontaget, 15 grader lutande, verkar oljehanteringen bli lidande i RWDmontage. Plus att insuget kommer högre än huven. Blir mycket extra arbete för att få en pålitlig lösning.
Nja, vill fortfarande komma nära 160 med en standardmotor.
Tittar nog på 4A-GE rödtopp ett tag nu, trots att den är lite för klen (100kw).
Om jag styr den med en MS2, både sprut och tänd, var hittar jag enklast ett tjugotal hästar till? Ökad kompression? Lite överladd?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: 160 hk i KE20, vilken motor?

Inlägg av Hemiyoda »

Kammar.
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: 160 hk i KE20, vilken motor?

Inlägg av cheetah1 »

4A-GZE? :twisted:
Skriv svar