160 hk i KE20, med 3S-GTE?

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: 160 hk i KE20, med 3S-GTE?

Inlägg av Hornlund »

Kul, det blir spännande att se hur det slutar. Håll oss gärna uppdaterade!
Fast trångt blir nog bara förnamnet, eller ska ni flytta torpeden?
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: 160 hk i KE20, med 3S-GTE?

Inlägg av SHySwe »

Kylaren får vara nån annanstans, sen får vi se hur torpedväggen mm klarar sej.
Den 165a jag tänker köpa har mekaniskt lås på mittdiffen.
Kan man då köra orginallådan utan främre drivaxlarna? Risken att den blir fyrhjulsdriven senare ökar då mycket! ;)
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: 160 hk i KE20, med 3S-GTE?

Inlägg av SHySwe »

Nehepp, allt är inte enkelt. I mitt tycke var detta klockrent.
Men att strypa en motor funkar tydligen inte ens för sfro. Att ha möjlighet att kunna ta ut högre effekt senare räcker tydligen hos bilprovningen (alltsåinte sfro) för att kunna underkänna ett ombyggt fordon. Så om en ny Saab eller Volvo går att chippa så borde den få underkänt? Nä, det är skillnad...
Nåja. Jag måste hitta större bromsar. Lite surt, KE70-bromsarna blev så bra.
Nån som vet vilka skivor som passar på KE70 (260mm ventilerade) och en bakaxel med skivor eller stora trummor som ryms under rollan?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: 160 hk i KE20, med 3S-GTE?

Inlägg av Dale »

De där med å strypa motorn e de inte lite så att motorn skall vara "orörd"? En 3S-GE ist då? På en ST165 drivlina inkl bromsar. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: 160 hk i KE20, med 3S-GTE?

Inlägg av SHySwe »

Förklaringen jag fått är att om jag verkligen kan strypa så kan jag återställa åxå.
3S-GE får jag besikta med de bromsar jag har nu, KE70. Och då har jag en fin gatbil. Men ingen räser för banbruk. (vill ju kunna utmana theRealPinto nån gång! ;) )
Så enda alternativet är att riva bromsarna igen.
Behöver 10tum fram. Sett nån lösning med hilux calipers och peugeot 604 skivor... Gamla supra rwd borde kanske finnas med den dimensionen?
Läste en massa trådar igår om diverse, men de flesta stannar vid 9tum.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: 160 hk i KE20, med 3S-GTE?

Inlägg av Johnny Blade »

Dessa skivor är 266mm,fast dom har ju en trumma i mitten så bromsytan blir inte lika stor som en framskiva.
Bild
http://www.garaget.org/?car=48446&image=422123
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: 160 hk i KE20, med 3S-GTE?

Inlägg av Johnny Blade »

Trummorna bak på Model F 87< är 10".254mm.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: 160 hk i KE20, med 3S-GTE?

Inlägg av SHySwe »

Johnny Blade skrev:Trummorna bak på Model F 87< är 10".254mm.
Det kan ju funka! Med lite tur är den diffbromsad med.
Vet du spårvidden på axeln?

Annars funderade på St165ans bakaxel idag: Kan man korta den? Nån som gjort det?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: 160 hk i KE20, med 3S-GTE?

Inlägg av Johnny Blade »

Den med manuell låda har lamelldiff. Den är 1440mm bred mellan anliggningsytorna.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Skriv svar