Kopplingen releasar (släpper) inte!

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
KidC
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 11:59:31
Bilmodell: Celica, ST185
Årsmodell: 91
PostOrt: Gävle
Land (Country): Sweden

Kopplingen releasar (släpper) inte!

Inlägg av KidC »

Efter över 2 års skruvande (ca 2 veckor effektiv tid) med motorn riven ner i minsta molekyl så startade GT4:an på första ”kicken”! Wehaaaa!!! Efter ett antal försiktiga varmkörningar och vätskekontroller skulle jag köra första metrarna, men får av någon anledning inte i någon växel. WTF?!?

Det är inga problem att torrväxla med avstängd motor. Startar jag med växel i så är det preciiiiiis att den slirar lite när jag trampar ner kopplingen, släpper jag upp kopplingen så nyper den som den ska. När man kopplar så rör sig kopplingsarmen som den ska, åtminstone i mina ögon. Jag har även provat att justera kopplingspedalen men utan resultat. Vad är felet?

Bilen är en ST185, kopplingen en Xtreme Clutch och mitt tålamod är av typen Xtremt slut…

Alla idéer och tips mottages tacksamt!
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Kopplingen releasar (släpper) inte!

Inlägg av cheetah1 »

Och du har förstås luftat kopplingen ordentligt?
KidC
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 11:59:31
Bilmodell: Celica, ST185
Årsmodell: 91
PostOrt: Gävle
Land (Country): Sweden

Re: Kopplingen releasar (släpper) inte!

Inlägg av KidC »

Japp, gjordes ikväll utan resultat... Bra tanke dock.
Tmr
Inlägg: 67
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 23:15:00
Bilmodell: Toyota Celica Gt-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: åmål
Land (Country): sverige
Ort: Åmål

Re: Kopplingen releasar (släpper) inte!

Inlägg av Tmr »

det kan vara ett helvete och få ur luften ibland.men de är till 99% det som är felet. man kan försöka trycka in vätskan baklänges genom luftnippeln med en tät colaflaska och en slang genom korken. lycka till!
KidC
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 11:59:31
Bilmodell: Celica, ST185
Årsmodell: 91
PostOrt: Gävle
Land (Country): Sweden

Re: Kopplingen releasar (släpper) inte!

Inlägg av KidC »

När jag använde ögonen så såg jag att det finns två justeringar på kopplingspedalen. Och efter att både ha justerat upp stoppet på pedalen och justerat ut stången till huvudcylindern samt luftat, luftat och luftat så fungerar kopplingen perfekt!

Var väl antagligen för kå* på att få köra bilen vilket är konstigt då man segat i över två år att renovera den!... :?
Skriv svar