Vilket block?

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Prankster
Pay User
Inlägg: 133
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 14:22:30
Bilmodell: Mr2 gtu
Årsmodell: 1991
PostOrt: Karlskoga
Land (Country): Sverige
Ort: Karlskoga

Vilket block?

Inlägg av Prankster » mån 24 maj 2010, 21:15:26

Tjenare, igång igen efter att jag som vanligt tröttnat på att skruva ett tag o gett mig på 2 hjulingen istället.

Var ju så att jag drog gängpaj till en topplocksbult i mitt 3s-gte block, o misstänker att fler kan vara skadade (inte provdragit än). Så nu tänker jag ta upp ett ämne som säkert diskuterats till förbannelse, men med en twist!

Funderade över mina alt.
1. Skicka iväg blocket på helicoil rep (vet inte om jag vågar mig på de sj, samt svårt att få tag på m10x1.25 helicoil grejjer.)
2. Har ett 3s-ge block ståendes, men blir väl säkert samma pengar med att byta alla lager o ringar om jag ska flytta över gte innehållet.
3. Finns även en komplett 5s motor ståendes i gömmorna som inte gått många mil.

Så mina funderingar för att landa kring 300hk är;
1. Hur stora skillnader är det mellan ge o gte blocken, förutom oljekylareuttaget? Båda är gen1 block från 162'a resp 165'a. Ge klenare än Gte?
2. Kolvar o stakar, skiljer mycket mellan GE o GTE? Kan man använda GE bottendelen som den står, högre komp, ladda mindre?
3. Finns det nån som provat att överladda en original 5s bottendel? Funderade på om man skulle chansa på att den pallar 300hk utan att plocka isär den o byta grejjer i den, även om de vore kul.=P

Om det inte finns nån som gillar att grejja med helicoil o är sugen att hjälpa mig med det i örebro området billigt?
Har inte råd just nu (eller närmaste tiden) att byta kolvar o stakar, annars skulle jag givetvis göra det, utan försöker komma undan billigt.

Planen är fortfarande att köra dubbla ct12 turbos, så satsar ju på tidigt ladd, utan riktig turbokick. Kanske sparar grejjerna lite.

Vad säger experterna som testat det mesta, nån som vågar svara på mina frågor?
Varför vara som alla andra, när det är så roligt att vara sig själv?

Användarvisningsbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Vilket block?

Inlägg av Cyrix » tis 25 maj 2010, 10:48:16

Tidigt ladd sliter mkt värre på grejerma, det är vridet som sliter sönder grejerna, inte toppeffekten.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com

Prankster
Pay User
Inlägg: 133
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 14:22:30
Bilmodell: Mr2 gtu
Årsmodell: 1991
PostOrt: Karlskoga
Land (Country): Sverige
Ort: Karlskoga

Re: Vilket block?

Inlägg av Prankster » tis 25 maj 2010, 10:49:59

Så blir det ja. Tänkte fel, men logiskt nu när du säger det!
Varför vara som alla andra, när det är så roligt att vara sig själv?

Skriv svar