Effekt ur en CT20b

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
zAmmE
Inlägg: 144
Blev medlem: mån 09 mar 2009, 09:26:16
Bilmodell: mr2
Årsmodell: 1992
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige

Effekt ur en CT20b

Inlägg av zAmmE »

Tänkte kolla lite vad max effekt en CT20b kan leverera? runt 300hk eller?
Grön Mr2 Turbo (Gen3)
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Effekt ur en CT20b

Inlägg av amby »

I usa brukar man dom säga 360hk är max. Men då krävs nog en hel del runt turbon och den slits nog en hel del.
Vet att dom kör med någon typ av extra fjäder för att wg inte klarar hålla det trycket..

Jag tycket alltid det är svårt när man frågar om ct20b för man vet inte om folk talar om den i stål eller keramik..
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Effekt ur en CT20b

Inlägg av Cyrix »

amby skrev:I usa brukar man dom säga 360hk är max. Men då krävs nog en hel del runt turbon och den slits nog en hel del.
Vet att dom kör med någon typ av extra fjäder för att wg inte klarar hålla det trycket..

Jag tycket alltid det är svårt när man frågar om ct20b för man vet inte om folk talar om den i stål eller keramik..

Har väldigt svårt att tro att någon verkligen plockar ut 360 ärliga hk ur den turbon.
Men verkar som alla i USA får ut ca 10% mer effekt än här, så jag tror det beror mer på kalibering av bromsbänkar.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
mortil
Inlägg: 506
Blev medlem: mån 13 apr 2009, 12:25:56
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 2007
PostOrt: Bankeryd
Land (Country): Sverige

Re: Effekt ur en CT20b

Inlägg av mortil »

Cyrix skrev:
amby skrev:I usa brukar man dom säga 360hk är max. Men då krävs nog en hel del runt turbon och den slits nog en hel del.
Vet att dom kör med någon typ av extra fjäder för att wg inte klarar hålla det trycket..

Jag tycket alltid det är svårt när man frågar om ct20b för man vet inte om folk talar om den i stål eller keramik..

Har väldigt svårt att tro att någon verkligen plockar ut 360 ärliga hk ur den turbon.
Men verkar som alla i USA får ut ca 10% mer effekt än här, så jag tror det beror mer på kalibering av bromsbänkar.
ja de e ju bara o kolla lite på Cyklon-robban och hans färd över till staterna. han körde ju ifrån "världens snabbaste GMC cyklon" med sin cyklon å dom tyckte ju han ljög om effekten .
Tmr
Inlägg: 67
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 23:15:00
Bilmodell: Toyota Celica Gt-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: åmål
Land (Country): sverige
Ort: Åmål

Re: Effekt ur en CT20b

Inlägg av Tmr »

jag har plockat ut 280hk och 360nm ur min original ct20b.den var då ganska nyrenoverad.det är max. började pumpa varmluft vid nästan 1.3 bar. det är likadant i sverige med glädje siffror där det används rullande landsväg eller lösa bromsar med vattenbromsning typ dynapak. vill ni ha exakta siffror bromsa i en rototest anläggning där oljebromsning används.
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Effekt ur en CT20b

Inlägg av amby »

280hk låter ändå snålt..
Mortil har ju fått ut 320hk med 1,1bar ct20b.. Maxtuning

Med vatteninsprutning ska man ju tex kunna sänka lufttempen en hel del och få ut en hel del extra hk.
kanske något du borde titta på före du säger att 280hk är max

Sen menar du en keramisk eller en metallisk CT20b?

Keramiska satt bara på dom Japanska mr2 gen 3 3sgte, ska va en sådan jag har.
Den ska spolaupp snabbare men är mer känslig för värme.
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Effekt ur en CT20b

Inlägg av Cyrix »

Tmr skrev:jag har plockat ut 280hk och 360nm ur min original ct20b.den var då ganska nyrenoverad.det är max. började pumpa varmluft vid nästan 1.3 bar. det är likadant i sverige med glädje siffror där det används rullande landsväg eller lösa bromsar med vattenbromsning typ dynapak. vill ni ha exakta siffror bromsa i en rototest anläggning där oljebromsning används.
Var det med original sprut?
Med annat sprut får det att förbättra relativt mkt mot orginalmappen.
Vet en bil som nyligen gav 325hk på rototest på E85 vid 1,4bar, mappad av Autotech.
Tror dock att det är så gott som max på den turbon och kan inte tänka mig att den keramiska versionen gör varken till eller ifrån.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Skriv svar