Kopplings schema till apexi boost kontroller?

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Användarens profilbild
Hansen
Inlägg: 492
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:39:22
Bilmodell: Mr2- Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Järvsö
Land (Country): Sweden
Ort: Järvsö

Kopplings schema till apexi boost kontroller?

Inlägg av Hansen »

Håller på att koppla in alla vacumslangar, å eftersom jag har tagit bort tvis, egr å den stor onödiga burken som sitter vid påfyllningen till kylarvätskan :D. Så blir det ju massa slangar som inte kommer att användas, så nu undrar jag hur jag ska koppla in apexi boost kontroller. Har en liten hum hur det ska va men skulle gärna ha en beskrivning på ikke japanska :twisted:

kan även behöva hjälp med hur jag på bästa sätt kopplar in:

* wastgate
* btr
* dump
* boost kontroller
* laddtrycks mätare

om nån kunde göra ett litet schema typ i paint eller nå :mrgreen:

ps den grova slangen som sitter under spjällhuset kan man ta bort den? eller går den till vacum den med?

kan rita på bilden om ni vill ;)
Bild
Andreas Hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Kopplins schema till apexi boost kontroller?

Inlägg av Glenn »

apexi USA hade ju överstta manualer till det mesta upptäckte jag när jag behövde till min RSM..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Hansen
Inlägg: 492
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:39:22
Bilmodell: Mr2- Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Järvsö
Land (Country): Sweden
Ort: Järvsö

Re: Kopplins schema till apexi boost kontroller?

Inlägg av Hansen »

Glenn skrev:apexi USA hade ju överstta manualer till det mesta upptäckte jag när jag behövde till min RSM..
jaha va bra, ska kolla om jag hittar nå där

tack :)
Andreas Hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
Användarens profilbild
Simon
Inlägg: 79
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 22:32:51
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Lidköping
Land (Country): Sverige
Ort: Lidköping

Re: Kopplins schema till apexi boost kontroller?

Inlägg av Simon »

Wastegate, du kör extern har ja för mig ja sett tidigare..

övertryck på undersidan av wg - Ventilen öppnar lättare, Lägre ladd
överttyck på ovansidan av wg - Håller emot ventilen, högre ladd

Du "pyser" signalen till ovan eller undersidan för att justera laddet. Har du koll på hur
hård fjäder det sitter i nu ?

btr och dump skall ha vaccum på tomgång ( övertryck på ladd )

Vad har du för boostcontroller?

laddtryckmätare skall även den ha vacum, ta ett eller flera T-kors och sätt på lämplig vacum och grena ut till dump, wg, laddtrycksmätare.
Till Btr rekommenderas en egen vaccum.
mIkAeL
Inlägg: 258
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:36:02
Bilmodell: Celica GT-Four St205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Karlstad
Land (Country): Sverige
Ort: Karlstad

Re: Kopplins schema till apexi boost kontroller?

Inlägg av mIkAeL »

Tjennare!
Kör du med extern wastgate som det ser ut som du gör ska den kopplas in på COM på solenoiden och vacum till NC. NO ska inte användas för den har man om man har intern wastgate. Sen kopplas power fc sloenoiden in på orginalhärvan på sladden där orginalladd stryningen sitter. dock vet jag inte vilken sladd till vilken. men det kanske inte spelar någon roll.. kan kika på min om du ringer och på minner mig :P
Mikael Höglund
Kör en ST205
0762000444
Användarens profilbild
Hansen
Inlägg: 492
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:39:22
Bilmodell: Mr2- Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Järvsö
Land (Country): Sweden
Ort: Järvsö

Re: Kopplins schema till apexi boost kontroller?

Inlägg av Hansen »

mIkAeL skrev:Tjennare!
Kör du med extern wastgate som det ser ut som du gör ska den kopplas in på COM på solenoiden och vacum till NC. NO ska inte användas för den har man om man har intern wastgate. Sen kopplas power fc sloenoiden in på orginalhärvan på sladden där orginalladd stryningen sitter. dock vet jag inte vilken sladd till vilken. men det kanske inte spelar någon roll.. kan kika på min om du ringer och på minner mig :P
Tjenare! jag tar å ringer dig sen när jag kommer hem från trållhättan, ska åka ner å hjälpa bror med huset. :D
Andreas Hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Kopplings schema till apexi boost kontroller?

Inlägg av Glenn »

http://www.apexi-usa.com/support_installation.asp
http://www.apexi-usa.com/support_wiring.asp

..om du inte hade hittat dom redan :)

Jag fick med en japansk manual till min RSM, lite svår att förstå sej på :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Hansen
Inlägg: 492
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:39:22
Bilmodell: Mr2- Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Järvsö
Land (Country): Sweden
Ort: Järvsö

Re: Kopplings schema till apexi boost kontroller?

Inlägg av Hansen »

Glenn skrev:http://www.apexi-usa.com/support_installation.asp
http://www.apexi-usa.com/support_wiring.asp

..om du inte hade hittat dom redan :)

Jag fick med en japansk manual till min RSM, lite svår att förstå sej på :)
hej jo jag hitta nu när jag gick in på länken du gav mig :oops: ska ta tag i det dära på måndag, så kanske det blir uppstart av maskineriet :D :D :D
Andreas Hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
Användarens profilbild
Simon
Inlägg: 79
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 22:32:51
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Lidköping
Land (Country): Sverige
Ort: Lidköping

Re: Kopplings schema till apexi boost kontroller?

Inlägg av Simon »

Vänder du på kablarna till solonoiden så kommer den "klicka" hela tiden ....
Användarens profilbild
Hansen
Inlägg: 492
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:39:22
Bilmodell: Mr2- Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Järvsö
Land (Country): Sweden
Ort: Järvsö

Re: Kopplins schema till apexi boost kontroller?

Inlägg av Hansen »

Simon skrev:Wastegate, du kör extern har ja för mig ja sett tidigare..

övertryck på undersidan av wg - Ventilen öppnar lättare, Lägre ladd
överttyck på ovansidan av wg - Håller emot ventilen, högre ladd

Du "pyser" signalen till ovan eller undersidan för att justera laddet. Har du koll på hur
hård fjäder det sitter i nu ?

btr och dump skall ha vaccum på tomgång ( övertryck på ladd )

Vad har du för boostcontroller?

laddtryckmätare skall även den ha vacum, ta ett eller flera T-kors och sätt på lämplig vacum och grena ut till dump, wg, laddtrycksmätare.
Till Btr rekommenderas en egen vaccum.
ok vet inte alls vilken fjäder jag har men fick med två extra, så man får väll testa sig fram :D.
visst måste jag sätta en nippel nånstans mellan turbon å spjällhuset, så att en slang ska ha vakum innan spjällhuset?
Andreas Hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
Skriv svar