Trimmning av Celica GT4

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Trimmning av Celica GT4

Inlägg av Larco »

Michael W skrev:Men ST185CS har väl större avgashus, WTA IC, större LMM osv. Den borde man väl kunna hamna runt 300hk med?
CS har stålturbin (inkonel) vilket USA och JDM st185 inte har. Europa har stålturbin på vanliga st185 också... De keramiska turbinerna ska vara lite mindre sägs det men jag vet inte hurvida det stämmer.
Jag har läst om att CS har en 44mm kompressor istället för 42mm på vanliga st185 men vet inte om det stämmer.
ST165 - 40mm (single entry)
ST185 - 42mm (twin entry) st205 turbon passar.
ST185CS - 44mm (?) (twin entry)
Supra - 46mm (single entry, större volym på avgashus än st165)
ST205 - 48mm (twin entry, intressant nog har denna CT26c2 turbo 1mm mindre avgasturbin än den vanliga CT26an. Trots det är den bättre på alla sätt, ska också finnas med som keramisk men inte i europa) Hela turbon passar som uppgradering på ST185.

CT26 har alla lika stor turbin och avgashusen går att skifta med varandra. CT26c2 går inte att skifta pga den mindre turbinen.

CS WTA IC är ganska bra. Sägs "räcka till" åtminstone 400hk. Men man kan inte riktigt mäta en IC så...
Större LMM sägs det att den har också ja, har den även större spridare? Borde ju ha det, men har inte hört något om det. Du kommer inte få mer maxeffekt om spridarna ändå bottnar.
CS är ju bättre rustad än vanliga st185 helt klart. Den ventilerade huven lär ju sänka temperaturen i motorrummet radikalt samt öka flödet genom kylarna också vilket bara är av godo.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Trimmning av Celica GT4

Inlägg av Jonex »

R4b13z skrev:
Jonex skrev: Sen att det alltid i slutändan blir dyrare än man tänkt sig.. så är det med kärringar också !
Dagens citat! Klockrent!
Det var så lite så :lol:
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
_Spawned_
Inlägg: 35
Blev medlem: tor 26 mar 2009, 08:35:17
Bilmodell: Toyota Carina ST171
Årsmodell: 1991
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sverige

Re: Trimmning av Celica GT4

Inlägg av _Spawned_ »

Sen för att slippa göra en ny tråd..
Om jag nu skulle köpa en gt4, ska man köra "street" eller "rally" ?
Själv är jag sugen på att köra på riktigt rally stuk.
Nån som vet vars man kan få tag på dekor osv till den ?
ST185
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 21:25:22
Bilmodell: Celica GT-four
Årsmodell: 1995

Re: Trimmning av Celica GT4

Inlägg av ST185 »

Finns ett företag i skelefteå som har castrol stripningen.
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Trimmning av Celica GT4

Inlägg av Larco »

Vita fälgar och stänklappar så är ju rallystuket biff på den där ju :D
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
_Spawned_
Inlägg: 35
Blev medlem: tor 26 mar 2009, 08:35:17
Bilmodell: Toyota Carina ST171
Årsmodell: 1991
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sverige

Re: Trimmning av Celica GT4

Inlägg av _Spawned_ »

Mja, sant.. men det ska också på.. Ett par compomotive, stänkisar och dekor.. då är det ju jävligt rally ;)
Nån som har kunskapen och orken att räkna lite fort vad det skulle gå på att landa vid 300-350hk ?
Användarens profilbild
Michael W
Inlägg: 205
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 12:26:55
Bilmodell: Celica GT4 CS
Årsmodell: 1992
PostOrt: Oskarshamn
Land (Country): Sverige

Re: Trimmning av Celica GT4

Inlägg av Michael W »

Larco skrev:
Michael W skrev:Men ST185CS har väl större avgashus, WTA IC, större LMM osv. Den borde man väl kunna hamna runt 300hk med?
CS har stålturbin (inkonel) vilket USA och JDM st185 inte har. Europa har stålturbin på vanliga st185 också... De keramiska turbinerna ska vara lite mindre sägs det men jag vet inte hurvida det stämmer.
Jag har läst om att CS har en 44mm kompressor istället för 42mm på vanliga st185 men vet inte om det stämmer.
ST165 - 40mm (single entry)
ST185 - 42mm (twin entry) st205 turbon passar.
ST185CS - 44mm (?) (twin entry)
Supra - 46mm (single entry, större volym på avgashus än st165)
ST205 - 48mm (twin entry, intressant nog har denna CT26c2 turbo 1mm mindre avgasturbin än den vanliga CT26an. Trots det är den bättre på alla sätt, ska också finnas med som keramisk men inte i europa) Hela turbon passar som uppgradering på ST185.

CT26 har alla lika stor turbin och avgashusen går att skifta med varandra. CT26c2 går inte att skifta pga den mindre turbinen.

CS WTA IC är ganska bra. Sägs "räcka till" åtminstone 400hk. Men man kan inte riktigt mäta en IC så...
Större LMM sägs det att den har också ja, har den även större spridare? Borde ju ha det, men har inte hört något om det. Du kommer inte få mer maxeffekt om spridarna ändå bottnar.
CS är ju bättre rustad än vanliga st185 helt klart. Den ventilerade huven lär ju sänka temperaturen i motorrummet radikalt samt öka flödet genom kylarna också vilket bara är av godo.
Tror mina spridare är på 440cc, hur stora är de "vanliga" på st185?

Jag ska över 300 strecket med org turbo, sprut osv. Så är det bara 8-)
Boats n hoes
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Trimmning av Celica GT4

Inlägg av Larco »

Michael W skrev: Tror mina spridare är på 440cc, hur stora är de "vanliga" på st185?

Jag ska över 300 strecket med org turbo, sprut osv. Så är det bara 8-)
Hehe, låter ju nästan som mig där :P Jag har ju ett MS liggandes men ändå är jag sugen på att se hur långt jag kan pressa originalet :ugeek:

Det är nog samma som på vanliga st185 då. Det sitter 440 på vanliga...

Då ska du nog försöka öppna upp ditt avgashuset lite. Det är två kanaler hela vägen fram till avgasturbinen. Mittdelaren mellan snäckorna kan du vässa där den möter turbinen för att få det att flöda mer men akta dig så du inte minskar höjden på den. Sen skulle jag även borra upp wastegatekanalerna för ökad kontroll av laddtrycket. Vad du sedan också kan göra är att köpa en CT26a från en Supra MK3 och stoppa i den i ditt twinEntry avgashus så har du några millimeter större kompressor att leka med. Tillskillnad mot vad många tror är det framför allt i avgashuset man hämtar hem hästarna på dessa turboaggregat då de är så restrektiva. Kompressorn gör ju sitt också förstås.

Med en bränsletrycksregulator och lite justeringar på LMM och ev grundtändningen borde du kunna få spridarna att räcka till. Men jag har sagt det förut, lyssna efter spikningar och holl koll på Lambdan när du trixar med detta! Annars är du nästan säkerligen körd redan innan du börjar...
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Trimmning av Celica GT4

Inlägg av Cyrix »

Michael W skrev: Tror mina spridare är på 440cc, hur stora är de "vanliga" på st185?

Jag ska över 300 strecket med org turbo, sprut osv. Så är det bara 8-)
Lycka till!
Du kanske kan komma över 300, men det blir inte bra....
Du kommer få ladda så mkt, så du kan lika gärna köra utan wastegateslang.
Och du kommer få en effektkurva som peakar vid kanske 5000 varv och sen dalar rejält upp mot varvstopp, när inte turbon orkar hålla upp laddtrycket längre.
original CT26 räcker normalt sett till ca 250hk, sen får man byta till nåt större.
Suprans CT26a ska räcka till ca 300hk och CT20A till strax över 300hk.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Trimmning av Celica GT4

Inlägg av Larco »

Cyrix skrev:
Michael W skrev: Tror mina spridare är på 440cc, hur stora är de "vanliga" på st185?

Jag ska över 300 strecket med org turbo, sprut osv. Så är det bara 8-)
Lycka till!
Du kanske kan komma över 300, men det blir inte bra....
Du kommer få ladda så mkt, så du kan lika gärna köra utan wastegateslang.
Och du kommer få en effektkurva som peakar vid kanske 5000 varv och sen dalar rejält upp mot varvstopp, när inte turbon orkar hålla upp laddtrycket längre.
original CT26 räcker normalt sett till ca 250hk, sen får man byta till nåt större.
Suprans CT26a ska räcka till ca 300hk och CT20A till strax över 300hk.
Jag håller med dig Calle. Men effektkurvan tror jag kommer bättra sig ordentligt om man öppnar avgashuset som jag skrev. Det gör de bla. på sk. CT27 uppgraderingsaggregaten som säljs av ATS i USA. Sen vet jag inte hur originalkompressorn hänger med för den byter de ju till större på CT27orna. Supra CT26A burkar ju suprakillarna få ur ca 380 hk har jag läst så den kompressorn borde ju hänga med skapligt. Men de har ju 1 liter motor mer också som sväljer luften...
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Skriv svar