ST165, Mått och funderingar

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

ST165, Mått och funderingar

Inlägg av SHySwe »

Startar en ny, spännande, 165-tråd för att få mer info till min egen... :)
Jag har behov av att få veta lite om mått och funktionalitet.
- Finns det nåt slags måttritning på motor och växellåda när dom är på sin rätta plats?
- Kan man köra en -88 utan främre drivaxlarna, dvs som en RWD?
- Har nån monterat bromasrna från en 165a på en RWD 70-80-tals Celica/Corolla?

Har fått tips på en risig -88 165a, som inte går att regga in igen. Men motorn och drivning kan räddas.
En hel del av detta kan komma att placeras i min rolla, om det går att lösa montaget.
Till detta vill jag gärna ha hjälp av er på TCS, eftersom jag inte hittar nån på nätet som varit så dum tidigare. Letat på vår wiki och läst ett antal trådar här.
Sfro tycker att detta är ett gränsfall, men kan godkänna om det blir riktigt bra.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
behr
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:21:38
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hässleholm

Re: ST165, Mått och funderingar

Inlägg av behr »

Utan modifiering kan inte lådan köras utan drivning fram. Mitt-diffen har en viskokoppling som kommer att brinna upp inom 100 meter... Om du därimot svetsar mittendiffen så borde det gå (har inte så bra koll på hur det ser ut inne i lådan så jag kan inte säga exakt hur det ska gå till).
Med tankte på vad de här lådorna håller för i diverse trimmade bilar borde den rimligtvis tåla det om det inte trimmas.

4wd lådorna är dock stora tunga as. Borde vara mycket enklare att få plats med en vanlig RWD låda. Problemet där är väl utbudet...

Vilka mått behöver du? Kan kanske mäta när jag håller på nu...
Anders "Behr" Svanberg

ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: ST165, Mått och funderingar

Inlägg av SHySwe »

Tackar.
Om lådan håller i övrigt, borde det alltså vara möjligt att steloperera mittdiffen.
Två andra orsaker till valet är
- ev 4wd senare...
- hela paketet med brygga flyttas som en enhet.
de mått jag söker är de utvändiga; bredd på brygga, motor inkl låda, höjd... ja det som krävs för att förbereda montaget
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
ST185
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 21:25:22
Bilmodell: Celica GT-four
Årsmodell: 1995

Re: ST165, Mått och funderingar

Inlägg av ST185 »

Svetsa mellan diffen går utmärkt har så på rallybilen. Inte helt säker nu men du kan behöva en lamelldiff bak med.
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: ST165, Mått och funderingar

Inlägg av SHySwe »

ST185 skrev:Svetsa mellan diffen går utmärkt har så på rallybilen.
...
Perfekt! Då ska jag åxå göra det. Tack!
ST185 skrev: ...Inte helt säker nu men du kan behöva en lamelldiff bak med.
190hk på 800kg? Varför tror du det? :D Jo, jag har tänkt tanken. Men för gatan behövs det inte.
Har ST165 bromsad diff? Tyckte att jag läste att det var en 6.7 tums klump? Dvs samma som KE70-axeln jag tänkte trycka dit.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
ST185
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 21:25:22
Bilmodell: Celica GT-four
Årsmodell: 1995

Re: ST165, Mått och funderingar

Inlägg av ST185 »

Tänkte mest på att det skulle fungera bra ;) . Har gått av några axlar(biten som går in i lådan) fram för mig å då blir det klockren bakhjulsdrift, vet därför inte hur den beter sig med öppen diff som det är original på 165:an.
Andy75
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 19 mar 2009, 11:56:47
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1988
PostOrt: Stigtomta

Re: ST165, Mått och funderingar

Inlägg av Andy75 »

ST185 skrev:Tänkte mest på att det skulle fungera bra ;) . Har gått av några axlar(biten som går in i lådan) fram för mig å då blir det klockren bakhjulsdrift, vet därför inte hur den beter sig med öppen diff som det är original på 165:an.
Hur och vart svetsar man då? Skulle vilja göra det på min rallybil
ST185
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 21:25:22
Bilmodell: Celica GT-four
Årsmodell: 1995

Re: ST165, Mått och funderingar

Inlägg av ST185 »

Lite svårt att förklara så här men ska försöka.
plocka ut fram och mellan diffen (den kronhjulet sitter bultad i). skruva lös kronhjulet och dela på huset, lyft ut framdiffen,
ta bort bultarna till mellan diffen och kolla att allt ser bra ut skruva ihot mellan diffen igen och punkta fast korsen i det nedre huset så att små dreven inte kan röra sig uppåt när du ska svetsa reste. Dela på mellan diffen igen och vrid de små diff dreven så att det blir ett V uppåt (så att den får stöd åt båda hållen).
Kolla med det övre drevet så att det ser bra ut sen är det bara att svetsa fast de små diff dreven i de nedre drevet.
Sen vänder du den upp och ner och svetsar fast röret med utvändig splines med hylsan utanför (jag svetsade endast på klackarna som sticker ut längst).
Det som du skulle kunna göra som inte jag gjort är att lägga tillbaka det övre drevet till mellan diffen och borra 4 hål från sidan på huset en bit in i drev biten och även svetsa där.

När du gjort det kan du även moda så att du kan använda mellan visco diffen till fram diff istället.

Hoppas du förstår nått av den här beskrivningen ;) annars är det bara att fråga.
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: ST165, Mått och funderingar

Inlägg av Pipedreams »

Har funderat på det där med att använda viscon till framdiff. Hur går det till? Har en låda riven som jag kollat på men får inte ihop det i mitt huvud.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
ST185
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 21:25:22
Bilmodell: Celica GT-four
Årsmodell: 1995

Re: ST165, Mått och funderingar

Inlägg av ST185 »

Steg ett är att mellan diffen måste vara svetsad.
Sen ber du nån tillverka en ersättnings axel till den långa som driver höger framhjul med en utvändig
splines som på "röret" som sitter i visco diffen.

Låter säkert hel knepigt men det fungerar.
Skriv svar