hur långt kommer jag med original gen3 styrsystem på mr2 turb

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Impreza
Inlägg: 172
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 13:24:16
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1995

hur långt kommer jag med original gen3 styrsystem på mr2 turb

Inlägg av Impreza »

Hej !
Efter att ha lagt ut runt 100k på bilen finns det inga pengar kvar för power fc sprut i sommar.
Jag undrar därför hur långt kommer jag med ett orginalsprut.
Har cp kolvar och eagle stakar.
original "ct20B" med annan starkare axel än den kermaiska.
3" ,race katt .
Ebay IC.
kallare stift.

Vad ja fattat de som kan man ladda 1,1bar utan att göra nått .
Men ja tänkte ifall jag flyttar upp fuelcuten och lägger mig på 1,2-1,3bar.
ev sänker tändingen lite (vrider på fördelaren en aning)

Vad jag har förstått så är det inte bränslet som tar slut utan tändningen som blir för tuff (?)

OBS bilen är en gen3 !
12,98sek, 179,16km/h strippen.nu
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix :D
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: hur långt kommer jag med original gen3 styrsystem på mr2 turb

Inlägg av Dale »

Tja, me en ST205 (samma generation på motor som din) så går då orginalspridarna på max (100%) redan vid full acceration redan vid 5000 varv när man kör med BPU. Se på http://www.youtube.com/watch?v=rFpUFgRfQ7U för våra övningar.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: hur långt kommer jag med original gen3 styrsystem på mr2 turb

Inlägg av Larco »

Gen3 550 Spridarna borde under optimala förhållanden fixa ca
392 hk @ 100% duty
353 hk @ 90% duty vilket är att tänja på gränserna
314 hk @ 80% duty vilket brukar vara max rekomederad duty

Original ligger väl effekttoppen runt 5500rpm ?
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Henrik
Inlägg: 278
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 09:45:00
Bilmodell: Mr2 turbo och Celica GT4 st205
Årsmodell: 95
PostOrt: Malmö

Re: hur långt kommer jag med original gen3 styrsystem på mr2 turb

Inlägg av Henrik »

Är inte sprutet de första man byter ;)
Kommer köra apexi pfc på min mr2 gen3, borttagen kat. Ev e85, sen inget mer, iaf i dagsläget.
Får se vad det ger..
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.

Albert Einstein
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: hur långt kommer jag med original gen3 styrsystem på mr2 turb

Inlägg av Glenn »

Jag HATAR ordet (förkortningen) "BPU", speciellt i celicasammanhang.

Men iaf brukar man ju få ut dryga 300hk från en gen3 3S-GTE med öppnare avgas (framförallt DP i celicafallet) och uppställt turbotryck (drygt 1bar), vilket flera bromsningar har visat, och då ska ju 550cc räcka och bli över, vilket också visas med larcos uträkning (som jag inte kontrollräknat men den låter rimlig)

Så jag undrar om dales bil öser in för mycket bränsle av nån anledning, om dutycyclemätaren visar fel, eller om turbotrycket skenar rejält ?

jag misstänker dutycyclemätaren, no offence hemi :) (vore f.ö kul att veta hur du löste mätningen, det är ju inte helt lätt att mäta har jag insett.. en timer som triggas med interupt varje gång det kommer en flank eller ?)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: hur långt kommer jag med original gen3 styrsystem på mr2 turb

Inlägg av Glenn »

Ja det är ju en möjlighet, fast då tycker man att det borde kännas och jag tyckte det drog jämt och fint i dales bil iaf.. hmm..

När jag tankade 95oktan i min bil en gång (98oktan var slut på macken) så gick den ju jävligt yxigt och man kände verkligen hur det hackade när man accelererade med fullgas.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: hur långt kommer jag med original gen3 styrsystem på mr2 turb

Inlägg av Larco »

Jag tog bort mitt inlägg innan du postade så det blev lite konstigt :)

Hur som helst skrev jag: ECUn kanske öser in extrasoppa och backar tändningen för att släcka ev. spikningar.


Kan det vara så att det är så mycket "pumpförluster" i original motorn att det går åt 60 hk till det och systemet bottnar? Känns ju lite ortoligt men jag vet ju att twinentry avgashusen stryper rätt mycket när man pressar turbosarna.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: hur långt kommer jag med original gen3 styrsystem på mr2 turb

Inlägg av Hemiyoda »

Jag kan köra dutymetern i riktig MS-testbänk med spridare så får vi verkligen det svart på vitt. :)
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: hur långt kommer jag med original gen3 styrsystem på mr2 turb

Inlägg av Cyrix »

3S-GTE motorerna (alla generationer) går helt sjukt fett när man höjer laddtrycket, brukar ligga runt 10:1 i AFR, så det är inte så konstigt ifall spridarna ligger på 100%.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Användarens profilbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: hur långt kommer jag med original gen3 styrsystem på mr2 turb

Inlägg av Hemiyoda »

Glenn skrev: (vore f.ö kul att veta hur du löste mätningen, det är ju inte helt lätt att mäta har jag insett.. en timer som triggas med interupt varje gång det kommer en flank eller ?)
Japp interrupt på varje level change, 16bitars timer. Ändrar prescaler på klockan on the fly för att fungera över större varvområde med ökad precision. (switchar runt 900rpm på 4cyl, batch fire). Har testat mot Megasquirt och signalgenerator. Det som är kvar att verifiera är att inte ringningar från spridarna gör knas med mätningarna.
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Skriv svar